אחרי חודשים ארוכים בהם מזכיר המדינה האמריקני מגיע לישראל תכופות כדי לנסות ולקדם את המשא ומתן עם הפלסטינים לקראת הגעה להסדר מדיני. ולאחר לא מעט ביקורת שקיבל אפילו מבכירים בממשלת ישראל, ג'ון קרי העניק ראיון בלעדי וחריג לאילנה דיין שישודר הערב ב-21:00 ב"עובדה". בראיון הגיב קרי על התבטאויותיו של שר הביטחון משה בוגי יעלון שכינה אותו בשיחות סגורות "משיחי ואובססיבי". ואמר, שמצידו הוא אינו אובססיבי, אלא "נחוש ומחויב. אנשים אחרים...יכולים לעשות צחוק בתהליך הזה. אני מבצע את עבודתי".

בסקר מיוחד שערך עבור mako מכון המחקר "פאנלס פוליטיקס" לקראת שידור הראיון, בדקנו מה הציבור הישראלי חושב על קרי, מה חושבים על הסדר מדיני והסוגיות העולות ממנו והאם בכלל מאמינים שאנחנו יכולים להגיע להסדר מדיני.

אז נתחיל בכלל עם הנכונות של הישראלים להסדר מדיני בין ישראלים לפלסטינים. בתשובה לשאלה האם מדובר באינטרס ישראלי, ענו מרבית המשיבים בחיוב (65%). רק 28% חושבים שהדבר מנוגד לאינטרסים של מדינת ישראל. גם בפתרון שתי מדינות לשני עמים מרבית הישראלים עדיין תומכים, 66% מהם ליתר דיוק ורק 28% מתנגדים לכך. עם זאת, רק 47% תומכים בהסדר מדיני במסגרתו תפנה ישראל שטחים ביהודה ושומרון ותמסור אותם לפלסטינים, 45% מתנגדים לכך. נשמע שהנתונים נמצאים בסתירה, אבל כנראה שזה מסתדר עם ההצהרה של קרי שאמר בראיון שהוא כלל לא בטוח שהמתנחלים יצטרכו לעזוב את ביתם.

סקר עובדה
(אינפוגרפיקה: אביטל קרסני)

סקר עובדה
(אינפוגרפיקה: אביטל קרסני)

סקר עובדה
(אינפוגרפיקה: אביטל קרסני)

בעוד רוב הישראלים (52%) מתנגדים למתן זכות שיבה לפלסטינים לתחומי המדינה הפלסטינית שתקום על פי ההסדר המדיני, נושא הנמצא בלב המחלוקת בין הישראלים לפלסטינים. אחוז לא מבוטל דווקא תומך בכך (36%).

ומה חושבים על קרי? 41% חושבים שהוא לא ידיד אמת של ישראל בעוד 39% חושבים שדווקא כן. 45% בטוחים שהוא מוטה יותר לצד הפלסטיני, בעוד 14% חושבים שהוא מוטה לצד הישראלי. 30% חושבים שהוא נייטרלי. התשובות אינן מפתיעות. כשאנחנו חוזרים לסקר שנערך אצלנו לפני שלושה שבועות, על רקע התבטאותו של שר הביטחון, מרבית המשיבים (37%) ענו שאין צורך שנתניהו יתערב בכך בכלל.

סקר עובדה
(אינפוגרפיקה: אביטל קרסני)

סקר עובדה
(אינפוגרפיקה: אביטל קרסני)

ומה יקרה אם ישראל והפלסטינים לא יצליחו להגיע להסכמה על הסדר מדיני? מרבית המשיבים (58%) חושבים שהממשל ינסה לכפות הסדר על הצדדים. 26% אמרו שהממשל האמריקני יפסיק את המשא ומתן. גם קרי מחזק את ההנחה הזו וכשנשאל בראיון האם יש סיכוי שיאבד תקווה ויזנח את המהלך לגיבוש הסכם המסגרת בין ישראל לפלסטינים השיב: "לא כך אני עובד... מי שמכיר אותי יודע שכשאני נועץ שיניים במשהו, כשאני מסתער על מטרה, אני מנסה להשלים אותה".

>> ג'ון קרי רומז: פינוי מתנחלים אינו הכרחי

הראיון המלא עם ג'ון קרי ישודר הערב ב"עובדה", 21:00, ערוץ 2