איתי אנגל, כתב "עובדה", כבר ביקר כמעט בכל אזור מלחמה משמעותי בעולם, אבל כשרגלו נחתה בסוריה, הוא לא יכל למנוע מהדופק לזנק. בשבוע שעבר הוא חצה את גבול טורקיה לצד תחקירן התוכנית, אמיר תיבון, והגיע דרך היערות אל עבר מדינה בעיצומה של מלחמת אזרחים אכזרית. מטרת הביקור: לפגוש את עריקי צבא אסד ולהבין לאן צועדת המדינה שבגבול הצפון.

"הגענו כדי לדבר עם חיילים שערקו מצבא אסד, כי הרושם הוא שאלה האנשים שיכריעו במלחמה הזאת", הוא מסביר, "לצבא אסד עדיין יש יכולות שאין לצבא המורדים ובעיקר את היכולת לתקוף מהאוויר. 100 אלף איש כבר ערקו וכרגע המורדים שולטים ברוב האזורים במדינה".

נראה שסופה של הלחימה קרב?
"אני לא חושב שאפשר לדעת. את אסד הספידו כל כך הרבה פעמיים בזמן המלחמה ואין לדעת עד מתי בדיוק הוא יישאר בשלטון". 

איתי אנגל עם חיילים שערקו משורות הצבא סורי (צילום: אמיר תיבון, עובדה)
איתי אנגל וחיילים שערקו משורות הצבא סורי | צילום: אמיר תיבון, עובדה

חודרים למדינת האויב

כבר לאחר כתבתם של אנגל ותיבון בעונה הקודמת של "עובדה", שבה הציגו השניים עדויות מקומיים שנמלטו מהטבח, אך לא חצו לתוך גבולות המדינה, הממשל הסורי הרים גבה. בכתבה ששודרה בטלוויזיה הממלכתית המקומית הניחו באופן שגוי שאנגל ביקר במדינה. בפועל, זאת הפעם הראשונה שמערכת עובדה חודרת לתוך סוריה בעת מלחמת האזרחים.

פחדתם?
"לא חשבנו על זה. מאוד ריגש אותנו כשהבנו שאנחנו צועדים בתוך סוריה, בכפר מקומי. ברגע שהתחלנו את ההליכה האדרנלין הוא כל-כך גבוה שלא היה בנו פחד. באנו לפגוש את האנשים האלה פנים אל פנים ומהניסיון שלנו – מה שנראה מפחיד מדי או בלתי אפשרי מבחוץ שונה מאוד במציאות".

הגעתם ללב הלחימה?
"פה ושם ירו בסביבתנו אבל הגענו לכפר כדי לדבר עם אנשים בכפרים ולא כדי לראות קרבות. האנשים שם התגלו כמעניינים מאוד ומפתיעים. כששאלנו על ישראל בעדינות, הם בעצם אמרו שאין להם שום דבר נגד ישראל ושהבעיה שלהם היא עם המשטר והמדיניות הישראלית".

במסע בסוריה פגשו אנגל ותיבון העריקים מצבאו של אסד. "הם טוענים שהתגייסו לצבא כחיילים גאים שערוכים ומוכנים מול האויב, כשהאויב הוא מדינת ישראל, עד שפתאום הבינו שהאויב הוא האזרחים עצמם. אחד מהם סיפר לנו: 'אני נשלחתי להרוג את ההורים של חבר שלי, הוא נשלח להרוג את המשפחה שלי ואז החלטנו שאנחנו עורקים. יש אבסורד במישהו שנלחם ותוקף אנשים שרק בשבוע קודם לכן נלחם איתם ביחד מול אויב אחר", אנגל אומר.

אז מה המסקנות לגבי עתיד המדינה?

איתי אנגל ואמיר תיבון בסוריה (צילום: אמיר תיבון, עובדה)
מצלמים בכפרים של סוריה. אנגל | צילום: אמיר תיבון, עובדה
"ברגע שאת מגיעה לשטח פתאום הדברים הרבה יותר ברורים, דברים אחרים שחשבתי על הסורים, לעומת זאת, מתבררים כהרבה יותר מורכבים", אומר אנגל, "המורדים למשל הם לא קבוצה הומגנית אחת כפי שזה נראה מבחוץ. יש הרבה לוחמים שהם בכלל לא סורים – שהם מעין לוחמי ג'יהאד שהגיעו ממדינות ערביות, ביניהם יש גם חברה קיצוניים מאוד, כמו ארגון ג'באת אל-נוסרה – שארה"ב כבר הגדירה כארגון טרור. אבל כשאנחנו שוטחים בפניהם את הטענה שהם שייכים לאל קעידה הם ממהרים להכחיש בתוקף ומסבירים: 'אנחנו רוצים להקים מדינה דמוקרטית ומעוניינים ביחסים הכי טובים עם כלל המדינות".

אנגל מסביר שאחד מתגליותיו הייתה העובדה המורדים הם לא מקשה אחת, "בעייני העולם המורדים נתפסים כסונים הנלחמים נגד קבוצת העלאווים, שאליה משתייך אסד. אבל במהלך הכתבה אנחנו מגלים שזה מורכב יותר. אחד המרואיינים מתאר את עצמו כ'העריק העלאוווי הראשון' . הוא עבר עינויים קשים מאוד בידי המשטר דווקא בגלל שהוא עלאווי שערק".

בין האנשים הנוספים שרואיינו בכתבה שתשודר הערב, נמצא גבר בן 70, חייל הצבא הסורי לשעבר שנלחם נגד ישראל בשנים במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, המתבייש היום בצבא בו שירת. "הוא אומר שזאת בושה וחרפה שהצבא הורג את האזרחים של המדינה שלו, ש'אבא הורג את הילדים שלו', הם מגדירים את זה. הוא גם מסביר שהצבא של אסד עכשיו הרבה יותר גרוע מכפי שהוא היה מול ישראל כי בלחימה בישראל הופצצו בסיסים ולא אזרחים תמימים", אנגל מספר, "היה מרגש לשמוע בפעם הראשונה מסורי שנלחם בישראל על נקודת המבט שלו". 

>> צילומים בלעדיים מסוריה

התחקיר המלא ישודר הערב, בעובדה, מיד לאחר החדשות