כבר שנתיים חלפו מאז רעידת האדמה בציבור הדתי-לאומי. ברגע אחד הפך רב נערץ לאדם שתלוי מעליו סימן שאלה: מה קרה בחדר הסגור? האם מוטי אלון פגע מינית בתלמידיו?

על פי כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בירושלים לפני כחודשיים, ביצע הרב אלון מעשה מגונה בכוח בקטין בשתי הזדמנויות בשנת 2005 ומעשה מגונה בקטין נוסף תוך ניצול יחסי חינוך בשלוש הזדמנויות שונות במהלך שנת 2003. בשני המקרים נכתב כי הרב אלון ביצע את המעשים "לשם גירוי מיני".

בפעם הראשונה מאז התפוצצה הפרשה, עונה הרב מוטי אלון לשאלות הקשות, מתיישב מול המצלמה ומדבר על הכל.

אלון, בנו של פרופ' מנחם אלון, שהיה המשנה לנשיא בית המשפט העליון, ואחיו של השר לשעבר בני אלון, הוא אחת הדמויות הבולטות במגזר הדתי לאומי. הוא גדל בירושלים, בשכונת רחביה. בציבור הדתי נהגו לקרוא לו "הנסיך" בשל ייחוסו המשפחתי. בהיותו בן 28 בלבד מונה לראש ישיבת חורב בירושלים ובשנת 2002, מונה לראש ישיבת "הכותל".

ב-15 בפברואר 2010, פרסם פורום תקנה, הפורום לטיפול ומניעה של הטרדות מיניות על ידי בעלי מרות וסמכות בציבור הדתי, את ההודעה בעניינו של הרב אלון. "הרינו להביא בזה לידיעת הציבור כי פורום תקנה עוסק מזה זמן רב בעניינו של הרב מרדכי (מוטי) אלון", נכתב באתר האינטרנט שלהם. "בעקבות תלונות שהגיעו אל הפורום אודות מעשים המנוגדים לערכי קדושה ומוסר, ושלצערנו הגדול נמצא שיש בהן ממש".

שבעה סעיפים היו בהודעה שקיפלה בתוכה דרמה גדולה, בת חמש שנים. משנת 2005 מקיים הפורום דיונים בעניינו של הרב, מתלבט כיצד לנהוג בתלונות שהגיעו אודותיו. ביולי אותה שנה הגיע אל הפורום בחור בשנות ה-30 בחייו, וסיפר: הרב אלון הטריד אותי ואת חברי פעמים רבות, "באופן פיסי שאינו משתמע לשתי פנים", בהיות המוטרדים בגיל צעיר. חברי הפורום – דמויות מובילות בציבור הדתי – נפגשו עם הרב אלון והחתימו אותו על כתב התחייבות לפיו הוא חייב להקפיד על הלכות הייחוד בעת עריכת פגישות אישיות עם תלמידיו. "אנו רואים בחומרה רבה את שאירע", כתבו. "אנו מציעים שישקול בכובד ראש קבלת טיפול מקצועי".

״מערכת יחסים בעלת אופי מיני ברור״

כשנה לאחר מכן מגיעה אל הפורום תלונה נוספת, הנוגעת לקיום מערכת יחסים פיסית "בעלת אופי מיני ברור", עם אדם שהיה בעבר תלמידו של אלון. הפורום תובע מהרב אלון להפסיק כל פעילות חינוכית וציבורית למשך שמונה שנים. "על פי הודאתך שלך, עדותך בפנינו בעת בירור התלונה הראשונה הייתה שקרית", כתבו. "בצער רב אנו נזקקים לפרשה זו... דואב הלב גם לנוכח הטרגדיה האישית שלך..."

מוטי אלון (צילום: חדשות 2)
בציבור הדתי קראו לו "הנסיך". הרב מוטי אלון | צילום: חדשות 2

בספטמבר 2006 מודיע הרב אלון לישיבת הכותל על הפסקת עבודתו בה. במהלך אותה שנה הוא עובר לחיות במגדל. בפורום מדגישים: "הוא לא נדרש על ידינו לעשות כן". אבל במהלך השנים במגדל חברי הפורום חשים שאינם מצליחים לגרום לרב אלון לקיים את ההחלטות שיתקבלו. "היו סימנים לכך שעלולות להיווצר שוב הזדמנויות למעשים פסולים", נימקו. הפורום מקיים עם הרב אלון מספר פגישות נוספות. אחת השיחות, המתקיימת בדצמבר 2009, הוקלטה, והיא נחשפת לראשונה בתוכנית "עובדה".

מפורום תקנה נמסר בתגובה:

"פורום תקנה פועל בהרשאה מלאה ובשיתוף פעולה הדוק עם היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות. הפורום עימת את מוטי אלון עם העדויות החמורות על פגיעות מיניות בתלמידיו. אלון הודה בהן בפני חברי הפורום, בשתי הזדמנויות נפרדות, תוך שהוא מבקש מחילה על מעשיו הנלוזים. הפורום טיפל בתלונות בדיסקרטיות משך למעלה מארבע שנים כדי להגן על הנפגעים ועל פי בקשתם. לאחר פגישות חוזרות ונשנות של חברי הפורום עם מוטי אלון התברר כי הוא ממשיך לסכן את תלמידיו, בניגוד מפורש להתחייבויות שנטל על עצמו. לאור הסכנות החמורות לפגיעה נוספת בחפים מפשע ולאחר התראות רבות נאלץ הפורום לפרסם את הפרשה. החלטתו של אלון לפרוש מעמדת הנהגה ולהתפטר מכל תפקידיו הציבוריים היא הוכחה לאשמתו, זאת מעבר להודאתו המפורשת למול קבוצה רחבה ומגוונת של רבנים משפטנים, פסיכולוג ואנשי מקצוע נוספים.

שני המקרים הנידונים בבית המשפט בשעה זו אינם אלא קצה הקרחון וכיום מדובר על הרבה יותר מעשרה מקרים. שורת הקורבנות הארוכה שנפגעה ממעשיו של מוטי אלון היא הנפגעת. יש לעמוד לצד הקורבנות ולא לצד מי שתקף אותם. שום להטוטי תקשורת לא ישנו עובדות קשות אלו".