אל"ם ארז וינר (תמונת AVI: mako)
אל"מ ארז וינר | תמונת AVI: mako

חקירתו הראשונה של עוזר הרמטכ"ל, אל"מ ארז וינר, התקיימה חמישה ימים לאחר פרסום המסמך בערוץ 2. וינר טען בחקירתו ש"אזרח בשם בועז" התקשר ללשכת הרמטכ"ל וביקש להעביר מידע בנוגע ל"התנהלות בלתי-תקינה" שנועדה לפגוע ברמטכ"ל. כאשר נשאל על-ידי החוקרים מה שם משפחתו של אותו בועז, התעקש שאינו זוכר. "אני פשוט קצת סנילי", התנצל בפני החוקרים.

אותו בועז, סיפר וינר לחוקרים, אמר ש"יש פה דברים ברמה של חומר נפץ" והוא ביקש להעביר מסמך ללשכת הרמטכ"ל. "בסופו של דבר, באחד הערבים, מגיע עם מעטפה. עם המסמך שאני מניח שאתם מכירים".

אחד החוקרים שאל את וינר אם המסמך הגיע בדואר. עוזר הרמטכ"ל הבהיר: "לא, מעטפה, הביא אותה למשרד. אני קורא, והאמת שנופלת לי הלסת.. כל מה שכתוב, רוב הדברים שכתובים הם דברים שקרו לנו במהלך התקופה פה".

>> עובדה חושפת - פרשת אשכנזי הרפז - העדויות נחשפות

וינר, על-פי עדותו, ביקש מהרפז לצלם את המסמך. בהמשך מסר וינר עותקים מצולמים של המסמך לרמטכ"ל אשכנזי, וגם לאל"מ גבי סיבוני, ממקורביו של האלוף גדי אייזנקוט ומי שהדליף את המסמך לחדשות ערוץ 2. 

עשרים-וארבע שעות לאחר החקירה הראשונה, נערכה חקירה נוספת. הפעם, וינר הצליח להתגבר על "קשיי הזיכרון" שלו, וסיפר לחוקרים על טיב הקשר בינו לבין אותו בועז, שהתברר כבועז הרפז, סא"ל (מיל') בחיל המודיעין.

אל"מ ארז וינר (צילום: עובדה)
אל"מ ארז וינר | צילום: עובדה
"הקשר עם בועז מתחיל לפני כמה חודשים", סיפר לחוקרים. "הרמטכ"ל אומר לי שיכול להיות שיתקשר אלי משהו בשם בועז, הוא רוצה להעביר דברים שקשורים בהתנהלות מול משרד הביטחון ואכן הוא התקשר אליי מהפלא המוכר שלו, שיחת חברות, ואז נשמר הקשר ברמה השבועית".

דבריו של וינר עומדים בסתירה למה שסיפר לחוקרים בחקירה הראשונה, רק יום קודם-לכן – אז טען שהרפז פנה ללשכה, ולא סיפר שהקשר היה למעשה "שידוך" של אשכנזי. בחקירתו הבאה חשף וינר פרט נוסף בנוגע לטיב הקשר עם הרפז, וסיפר לחוקרים שוב כיצד בחר הרמטכ"ל להציג לו את האיש:

"הקשר עם בועז מתחיל לקראת סוף פברואר. זה התחיל מזה שביום ראשון בשבוע, הרמטכ"ל אומר לי אצלו במשרד, 'יכול להיות שיתקשר אליך מישהו בשם בועז'. לא זוכר בדיוק את השיחה. גבי אומר שיכול להיות שבועז יתקשר מדי פעם ואומר לי שאעדכן אותו בדברים הרלוונטיים".

וינר סיפר לחוקרים גם על הודעות סמס שקיבל מרונית אשכנזי, אשתו של הרמטכ"ל, שביקשה לדעת "האם דיברת עם בועז", ובהזדמנות אחרת "האם עדכנת את הרמטכ"ל במה שבועז אמר". דבריו של וינר על הקשר בין אשכנזי ואשתו לבין הרפז, מעלים סימני שאלה בנוגע לעדותו במשטרה של אשכנזי עצמו, שניסה להרחיק את עצמו מהרפז ("לא התעסקתי איתו").
וינר נחקר שוב ב-14 באוגוסט, יותר משבוע לאחר פרסום המסמך. באחד מהרגעים הדרמטיים בחקירה, מבקשים החוקרים להבין מדוע שוחח וינר בטלפון עם בועז הרפז ב-11 באוגוסט, זמן קצר לאחר סיום חקירתו הראשונה במשטרה.

אחד החוקרים שואל: "מדוע התקשרת לבועז מיד בסיום חקירתך ע"י ניצב דוד מנצור?".

וינר משיב: "לא יודע איך לקרוא לזה, נקיפות מצפון נשמע לי משהו רע. יכול להיות שזה מתוך חוסר נעימות כלפיו. הסיטואציה הייתה שונה מעכשיו. הייתה לי שיחה פתוחה איתו ולא החתימו אותי על כלום לא חשבתי על זה כמשהו לא בסדר...".
החוקר בתגובה מבהיר לעוזר הרמטכ"ל: "אני רוצה להבהיר שוב כי הנך נמצא בחקירה משטרתית ואסור לך לעדכן אף-אחד לגבי תוכנה וכל פרט אחר שקשור או עלה בחקירה".

חלק נרחב מחקירותיו של וינר במשטרה הוקדש למעבר על הודעות סמס שהוחלפו בינו לבין הרפז בחודשים שקדמו לפרסום המסמך. ההודעות עוסקות בניסיונות של השניים לתאם מועד להעברת המסמך, אבל גם בנושאים אחרים – מינויים בצמרת צה"ל, עבודתה של ועדת הבדיקה בנושא המשט הטורקי לרצועת עזה, ו'מלחמת הלשכות' בין לשכת הרמטכ"ל ללשכת שר הביטחון.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אל"מ ארז וינר העיד במשטרה בפרשת הרפז וכפי שפרסמה משטרת ישראל, נמצא כי אינו קשור לזיוף המסמך ואף נמצא דובר אמת בבדיקת פוליגרף בסוגיה זו.  מטבע הדברים, לא נוכל להתייחס לנאמר בחדרי חקירות או בעדויות שמסר אל"מ וינר לצוות הבדיקה של משרד מבקר המדינה."

>> עובדה חושפת - פרשת אשכנזי הרפז - העדויות נחשפות

עובדה, ימי שני ב-21:00, אחרי החדשות