בספטמבר האחרון נמצאה גופתו של המרדים מחוץ לחדר הניתוח ולצדו מזרק ובו חומרי הרדמה. שרית מגן ורוני זינגר חושפות הערב ב"עובדה" מה קרה בחודשים שלפני: אנשי סגל התלוננו על תפקודו של הרופא, בדיקה גילתה שהאיש לוקח יותר סמי הרדמה ממה שהוא נותן למנותחים שעוברים תחתיו.

בשנה האחרונה מבין הצוות הרפואי שעובד לצד הרופא המרדים שהתנהגותו משתנה: "הוא היה יוצא לעיתים תכופות להפסקות. כל חצי שעה היה רוצה לצאת לעשן" מספרת אחות בבית החולים סורוקה. "המתמכרים מבקשים הרבה לצאת לשירותים בדרך כלל כדי ללכת להזריק לעצמם" מסביר ד"ר דני גבע, לשעבר מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים קפלן. "אלה סימנים שכשמישהו מתנהג בצורה כזאת, זה צריך להתחיל לעורר איזשהו חשד".

נהג לבקש סמי הרדמה בכמות חריגה

במקרה של ד"ר א' סימני האזהרה צועקים בקול. בסביבות חודש מאי מתקבלת התראה מבית המרקחת בסורוקה שהמרדים הזה נוהג לבקש סמי הרדמה בכמות חריגה כביכול לצורך ניתוחים שהוא מבצע. מנהליו של הרופא בודקים את רישומי הניתוחים שביצע ומגלים שד"ר א' לקח מבית המרקחת הרבה יותר חומרי הרדמה ממה שנתן בפועל למנותחיו. "בחדר הניתוח המרדים עובד לבד. הוא מכין את התרופות לבד, הוא מזריק את התרופות לבד, הוא עושה את הספירה של הסמים לעצמו לבד. כתוצאה מזה יש לו גישה חופשית לכמויות עצומות של סמים. בתוך התהליך הזה הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה" מסביר ד"ר דני גבע.

בקיץ האחרון להנהלת סורוקה יש סיבות לחשוד שהרופא המרדים משתמש בסמים. הם לא חותכים עניינים אבל פותחים נגדו מעין חקירה סמויה: "הביטחון התחילו לשאול שאלות, עשו תחקיר, זה היה תחקיר של חובבנים. אתה עושה תחקיר שבועות על בן אדם במקום להרחיק אותו פשוט מהחולים" ספרת אחות בבית החולים סורוקה. ד"ר א' לא מורחק אבל נקרא לבירור. "היה אצלנו יותר מבן אדם אחד שלא הבין מה קורה פה. למה לא מעיפים את הבן אדם? אולי הוא לא נרקומן ואולי אפילו אין לו כוונות רעות אבל למה לקחת סיכון?" מתוך דבריו של איש סגל בסורוקה.

בסורוקה לא מסלקים את הרופא
כשקראו לו מנהליו לבירור הוא הכחיש את החשדות והמשיך לעבוד בחדרי הניתוח של סורוקה. אולם ישנה סיבה נוספת לחשוש: המרדים הוא נשא מחלת הצהבת (הפטיטיס סי). השילוב בין התמכרות לחומרי הרדמה ולצהבת סי מוכר לסורוקה מסיפורו העגום של ד"ר פונטוס, שהדביק חולים במחלה. אבל כאמור בסורוקה לא מסלקים את הרופא. רק אחרי מותו נערכה בבית החולים בדיקה חשאית כדי לשלול אפשרות שהדביק חולים, אולם לא התבצעה פנייה למנותחים שעברו תחתיו כדי לבדוק אם מישהו מהם נדבק.

תגובת סורוקה: "מתקיים אצלנו מעקב רציף על תרופות נרקוטיות. מנגנוני הבקרה זיהו במהרה חריגה ברישום ובשימוש בתרופת הרדמה ע"י הרופא המרדים. בבירור שנערך לו הוא שלל נחרצות שימוש לרעה בתרופות. כמו כן חתם הרופא על תצהיר משפטי שבו התחייב כי אינו עושה שימוש עצמי בחומרי הרדמה או מסכן לחולים. לרופא הוצמד פיקוח של רופא בכיר יותר. המרדים לא היה חשוד בשום שלב בשימוש עצמי ו/או בשימוש לרעה בחומרי הרדמה. בית החולים ביצע בדיקה מעמידה ולא זיהה עלייה חריגה בתחלואה הרלוונטית. אין כל אינדיקציה לבעיה כלשהיא בהיבט זה ואין כל ראיה כי נגרם נזק למטופלים. ביה"ח סורוקה אינו מתפשר בשמירה על בטיחות המטופלים והמאושפזים".

עובדה, ימי חמישי בשעה 21:00

>> לכל כתבות עובדה