פרשת רציחתם של שני הסוכנים, אייל סלהוב ומודיע נוסף, הסעירה לפני כשנתיים וחצי את המשטרה. איך, בתוך פחות מחודש, הוצאו להורג שני מודיעים שנשתלו בכנופיות עבריינים?

אייל סלהוב, עבריין מפרדס כץ, היה חייל בארגון הפשע של של אבי רוחן. בקיץ 2006, לאחר שהסתכסך עם עבריינים אחרים, המקורבים לרוחן, החליט סלהוב להפוך למודיע משטרתי. בספטמבר אותה שנה הודיע סלהוב למפעיליו כי חייו נתונים בסכנה ולמרות שהמידע הגיע לקצינים בכירים בחטיבת המודיעין, במשטרה החליטו להמשיך ולהפעיל את סלהוב. ב-8 באוקטובר 2006 הוא נמצא ירוי בראשו באתר בנייה ליד כביש גהה.

מודיע נוסף שהופעל על ידי ימ"ר מרכז, והיה עתיד להביא להפללתם של עבריינים בכירים החשודים ברצח לאה קטייב, בת השלוש, ודודתה נדיה גליבוב, בת ה-42, נרצח גם הוא באותה התקופה. מותו של סוכן זה, סמוך כל כך למותו של סלהוב, לא נחקר ולא נבדק לעולם.

חקירת המקרה לקתה בחסר
לפני כשנתיים וחצי פנו קצינים בכירים לראש אגף חקירות ומודיעין, ניצב יוחנן דנינו, בדרישה לקיים חקירה יסודית בפרשה. אותם קצינים לא פנו למפכ"ל, רב-ניצב דודי כהן, מאחר והוא היה מפקד המחוז באותה תקופה, ועל פי התחקיר לא מינה קצין בודק או חקר אם דלף מידע סודי מהמשטרה אל ארגוני הפשע.

כעת מגלה ניצב משנה בדימוס, ישראל אברבנאל, בפעם הראשונה איך נראה מחדל מבפנים. "המפכ"ל היה יכול למנוע את הרצח אבל היה פה טיוח", הוא מספר. הקצין שהלך עד הסוף ונדהם ממה שהוא גילה נחשף לראשונה: "מצפוני נקי, יש כאלו שצריכים להתעורר בבוקר,להסתכל במראה ולהתבייש".

בימים אלו תובע מבקר המדינה מצמרת המשטרה תשובות: מה ידעו המפכ"ל דודי כהן וניצב יוחנן דנינו - אז ראש אגף חקירות על המחדלים והאם פעלו בהתאם?

תגובת משרד מבקר המדינה לתחקיר:
מה שהמשטרה העבירה בדצמבר 2008 היה חומר חלקי בלבד, שעסק רק באחד משני המקורות המשטרתיים. חומרים נוספים, שגם הם עדיין לא מושלמים, הגיעו רק ביום רביעי האחרון זאת למרות פניות חוזרות ונשנות של משרד המבקר למשטרה.

תגובת הפרקליטות לתחקיר:
שהמשטרה אכן ביקשה לבחון את דרך הפעלת המקורות לצורך הפקת לקחים, בעקבות התייעצות עם פרקליט המדינה ובכירים אחרים הוחלט בשעתו כי לא ניתן לבצע את חקירה, בוודאי לא חיצונית, במקביל לחקירות הפליליות של שני מעשי הרצח, בגלל החשש לשיבוש של החקירה הפלילית.. לכן בשלב האמור הוגבלה הבדיקה המשטרתית באופן חלקי".

 

עוד בעובדה: בית חולים לחיות | מה קרה בלילה בגלל נשלח עופר גלזר לכלא?