אם תסתכלו טוב טוב סביבכם, תמצאו אנשים שהופכים את המדינה הזאת למקום שטוב יותר לחיות בו. אנשים שקמים בבוקר וכל מה שמעניין אותם זה איך עוזרים ועושים טוב יותר לאחרים. את הערב הזה הקדשנו כדי להגיד לאנשים הנפלאים הללו תודה ענקית.

בשיתוף מפעל הפיס יצאנו לחפש את גיבורי השנה שלנו. מתוך מאות מועמדים נבחרו 24 גיבורים, כשעשרה מהם עלו הערב (חמישי) על הבמה בטקס גיבורי השנה 2022 ואספו את הפרסים בהם זכו, אותם הגישו להם האנשים הכי אהובים על המסך - שחקנים, קומיקאים, זמרים, שפים וספורטאים שכולנו מכירים.

בשבועות האחרונים אתם הצבעתם ב-mako ובחרתם את גיבור הקהל שלכם. יושב ראש מפעל הפיס, אביגדור יצחקי, הכריז במשדר החגיגי על הזוכה במקום הראשון: עופר קומורובסקי, מייסד "חוות המרחב הפתוח".

"הקמתי את עמותת 'חוות המרחב הפתוח'. במהלך השנים הגיעו אלי אלפי אנשים: חלקם עם צרכים מיוחדים, נוער בסיכון וכולם ביחד יוצרים פה איזושהי קהילה ומרקם אנושי באמצעות בעלי החיים וגם אחד עם השני".

קרן אור סולומון

לאחר שנים של התמודדות עם פוסט טראומה בעקבות מקרה שעברה בצעירותה, החליטה קרן אור סולומון לבחור בחיים של עזרה לעצמה ולאחרים, בידיעה שהיא לא היחידה שמתמודדת עם קושי. בעקבות אהבתה לבעלי חיים הקימה חווה שיקומית ליד בית ברל, אשר משמשת כמקום מרפא ושיקום לבעלי חיים שעברו התעללות או ננטשו, לאנשים שחווים קשיים נפשים או חברתיים ולאוכלוסיות מיוחדות.

בחווה הזו המטופל הוא גם המטפל. כיום חיים בחווה כ-400 בעלי חיים שניצלו מתנאים קשים, המטופלים על ידי כ-60 מתנדבים. החיות עוזרות למתנדבים להוריד את החומות שבנו מסביבם ונותנות להם אהבה, חום ואוזן קשבת.

קרן אור סולומון ואורנה בנאי בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

מי שהגישה את הפרס לקרן אור הייתה השחקנית והקומיקאית אורנה בנאי, אשר סיפרה על הקשר המיוחד שלה לבעלי החיים והמאבק שמנהלת עבורם. אורנה פרצה בבכי יחד עם קרן אור כשהזמינה אותה לבמה והעניקה לה את הפרס.

למידע נוסף על חוות קרן אור >> היכנסו

רן אורן

רן אורן הקים את מיזם "נערי האור", מסגרת תעסוקתית חינוכית וטיפולית לנוער בסיכון. הפרויקט הוקם על ידי עמותת "פטריציו פאולטי" ופועל ברחבי הארץ - מאשקלון, דרך ביתר עילית ועד זרזיר. בני נוער מכל המגזרים נפגשים ורוכשים כלים ומיומנויות לחיים באמצעות השתלבות בתוכנית ייחודית של יזמות עסקית בבית המלאכה של "נערי האור", שם מייצרים הנערים נרות וסבוני בוטיק. מדובר בעסק חברתי אמיתי שמצליח ליצור שילוב שבין הצד החברתי לצד הכלכלי. שיטה חינוכית זו רואה את הפוטנציאל האנושי ומתבססת על תורתו החינוכית של פאולטי.

רן אורן ומשי קלינשטיין בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

את הפרס הגישה הזמרת והשחקנית משי קלינשטיין, שהודתה כי יש לה חולשה לנרות. כשחיפשה נרות לאירוע חתונתה מצאה את רן אורן וכך נוצר הקשר ביניהם. לפני הענקת הפרס ביקר הזמר עברי לידר במפעל "נערי האור" שבו מייצרים הנערים נרות, סבונים ומוצרי טואלטיקה והתרשם מהפעילות החשובה.

למידע נוסף על הפרויקט נערי הואר >> היכנסו

חניתה בראונשטיין

חניתה בראונשטיין הקימה קהילה שמצילה קשישים מבדידות ומבושה. בישראל 2022 חיים קשישים רבים בתנאים מחפירים, ללא יכולת להתקיים בכבוד. לא מדובר רק בעוני, אלא גם במקרי הזנחה חמורה. במיזם שלה, חניתה בוחרת להיות שם בשביל האנשים "השקופים". היא דואגת לניקיון ושיפוץ בתים, השלמת ציוד חסר כמו מוצרי חשמל, ריהוט ואוכל, וכפעילות צדדית אימצה גן בבית החולים גהה עבור ילדים שהוריהם מתמודדי נפש.

חניתה בראונשטיין בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

במשדר, זכתה חניתה לברכות משלל מפורסמי ארצנו. "חניתה עושה משהו מאוד משמעותי. כולנו מדברים גבוהה גבוהה, אבל לא מגיעים לזה", אמרו חברי "זהו זה", "חניתה מכתתת רגליים ועושה מעשים של חסד יום-יום. זה מרגש וראוי. מגיע לה שאפו גדול". שלום מיכאלשווילי הוסיף, "טוב הלב של חניתה סוחף כל כך הרבה אנשים וזה מרגש כל פעם מחדש. אני אוהב אותך וחושב שזה הכי מגיע לך בעולם".

עופרה כהן

עופרה כהן הקימה את מיזם Music4Life, אשר מעניק הזדמנות שווה ללימודי מוזיקה עבור אוכלוסיות עם צרכים מיוחדים. שבעה מרכזים וקונסרבטוריונים בכפר סבא פותחים את שעריהם עבור הילדים ללמידה בקבוצות.

עופרה כהן וליבי רן בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

את הפרס העניק לעופרה הזמר לי בירן, שסיפר איך בגיל קטן גילה והתאהב במוזיקה. הוא תיאר את שני הדברים החשובים שלמד בחייו: "איזה כוח יש למוזיקה ואיזה כיף זה לראות ילדים שמחים". הגיבורה שלו, עופרה, לקחה את התובנות האלה והלכה איתן עד הסוף, אחרי שגילתה בזכות בנה איזו עוצמה טיפולית יש למוזיקה.

למידע נוסף על המיזם Music4Life >> היכנסו 

עליזה אלקיים עבאדי

מטרת "זהב בדורות", המיזם החשוב שהקימה עליזה אלקיים עבאדי, זה להפגיש בין אנשים מבוגרים שמחפשים חברה וקשרים חברתיים באמצעות מפגשי בוקר ואחר הצהריים: הרצאות, סדנאות, הפעלות, טיולים ברחבי הארץ ועוד. הכל על בסיס התנדבותי. המיזם מקפיד לשמור על קשר אישי עם האנשים שכבר לא יכולים להגיע למפגשים או כאלה שחלו. במיזם רשומים כ-600 מבוגרים מקרית גת ומרחבי הקריות. כמו כן, ייסדה עליזה את מיזם "כריך של אושר", שבמסגרתו מחלקת כריכים ומזון לתלמידי בית ספר בעיר.

עליזה אלקיים עבאדי וטוביה צפיר בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

טוביה צפיר, שבגיל 76 מודה שלא אוהב לשבת בבית אלא מחפש לצאת ולהיות פעיל, הגיש לעליזה את הפרס וסיפר על החיבור האישי שלו לגיבורה: "עליזה לא עוצרת. היא כותבת ספר, לומדת לתואר ראשון והדבר שהכי נגע לליבי זה שהיא גם ליצנית רפואית. את כל זה היא עושה באהבה ובאנרגיות אינסופיות, ועם כליה אחת כי את השנייה היא הספיקה לתרום".

למידע נוסף על המיזם זהב בדורות >> היכנסו

דביר מעוז

המיזם "החבר'ה למעשים טובים" שהקים דביר מעוז כולל סדנאות בישול חברתיות לאוכלוסיות שצריכות את החברה, לא פחות מאשר את האוכל. דביר וחבריו משתמשים בבישול ובאפייה משותפת כדי לעבוד עם אוכלוסיות שדביר מגדיר אותן כ"אנשים שקופים": הוסטלים לאנשים על הרצף האוטיסטי ובעלי מוגבלות שכלית התפתחותית, מאושפזי מחלקות פסיכיאטריות, חולי ומחלימי סרטן, חיילים בודדים, אסירים בתהליכי שיקום, ילדי מהגרי עבודה ועוד.

המתנדבים מגיעים עם הציוד המתאים ומבשלים ואופים ביחד עם המשתתפים, במגוון סגנונות וטעמים: סדנאות פיצה, סדנאות פלאפל, מאכלי עדות, המבורגרים ובשר על האש, ועד לארוחת שף בת שבע מנות.

דביר מעוז ומיקי שמו בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

הקונדיטור מיקי שמו שהעניק לדביר את הפרס סיפר, "יום יום בעבודה שלי אני רואה אנשים נותנים ביס טוב בעוגה עסיסית או בקינוח מתוק, ועל הפנים שלהם עולה הבעה של הנאה צרופה. אוכל זה לדבר אל הלב בלי להגיד מילה, זה לנחם בלי לתת חיבוק. אוכל זו שפה. הגיבור שלי מדבר את השפה הזאת באופן שוטף ויום יומי ומלמד אחרים את הסודות שלה".

למידע נוסף על המיזם החבר'ה למעשים טובים >> היכנסו

עזרא ועירית דגן

עירית ועזרא דגן הקימו את תיאטרון עדות כדי לאפשר מפגש בין-דורי, חינוכי וטיפולי, בין ניצולי שואה ובני הדור השני עם בני נוער. בתהליך שנמשך כשנה המלווה בטיפול בהבעה, יצירה אומנותית ודרמה תרפיה, מתגבשת קבוצה אוהדת ותומכת שמעלה בסוף השנה הצגה המביאה אל הבמה את סיפורי משתתפי הקבוצה. תיאטרון עדות פועל למעלה מעשרים שנה, כשחשיבותו רק הולכת ועולה לאור התמעטות מספר ניצולי שואה בארץ ובעולם.

עזרא ועירית דגן ומיה דגן בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

שחקנית התיאטרון מיה דגן הייתה זו שהגישה בדמעות את הפרס לגיבורים. שחקן הקולנוע ליאם ניסן, שעבד לצד עזרא בסרט "רשימת שינדלר", הפתיע אותו ובירך: "אני נרגש מכך שאתה ואשתך, עירית, זוכים להוקרה עבור הפעילות מעוררת ההשראה והראויה לשבח שלכם. זכינו לחלוק רגעים עוצמתיים ב'רשימת שינדלר', הרגשנו שאנחנו עושים משהו מיוחד. אני לא מופתע שזה העניק לך השראה להקדיש את חייך לספר עוד סיפורים של אנשים אמיתיים שחוו את זוועות השואה ושרדו. מה שאתם עושים בתיאטרון עדות מעורר השראה, המפגש בין ניצולי השואה לצעירים מחולל השפעה אמיתית על חיי כולם".

למידע נוסף על תיאטרון עדות >> היכנסו

ברכה שגב

ברכה שגב היא האישה שמאחורי "פסיכולוגים מדברים בחרדית", קהילת פסיכולוגים ופסיכולוגיות חרדים בוגרי ישיבות וסמינרים. הקהילה, שמונה כיום כ-200 פסיכולוגים, מהווה אבן דרך בהתפתחות בריאות הנפש בחברה החרדית. הקהילה עוסקת בגישור וקישור בין רבנים לעולם בריאות הנפש ומאפשרת התייעצויות ודיוני עומק בנושאים המשיקים בין עולמות הפסיכולוגיה, הדת והתרבות הייחודית למגזר החרדי.

ברכה שגב ועודד מנשה בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

מי שהעניק את הפרס לברכה היה עודד מנשה שדיבר על התהליך שהוא עצמו עובר. "לא יודע אם שמתם לב, קצת השתניתי בתקופה האחרונה. מאז שקרה השינוי הזה אני מרגיש שאני כל הזמן נמצא בין שני עולמות שונים: העולם ללא תורה ומצוות והעולם החדש שלי, העולם החרדי. המשימה שלי, בחלקת האלוהים הקטנה שלי, היא לקחת את הטוב משני העולמות ולשלב ביניהם. הגיבורה שלי עושה את אותו הדבר, אבל בקנה מידה הרבה יותר גדול".

ירדן שאטו

ירדן שאטו הקימה את גמ"ח ש.י.ל.ת שמלות כלה עבור כלות שידן אינה משגת ולא יכולות ליהנות מיום חתונתן. במסגרת הפעילות שירדן וחברותיה מפעילות מכספן הפרטי, הן דואגות לכלה לשמלה, נעליים, השכרת מקום, התארגנות ואיפור.

ירדן שאטו וטיטי איינאו בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

הדוגמנית טיטי איינאו שבעצמה מתחתנת בקרוב סיפרה על הבחירה בשאטו: "בתור כלה לעתיד למדתי משהו אחד עקרוני - שמה שחשוב בחתונה זה לא האולם, המוזיקה, האלכוהול ואפילו לא האוכל, אלא הכלה". אם הכלה שמחה, החתונה מושלמת.

למידע נוסף על הפרויקט >> היכנסו 

פאדיה אבו סויס

פאדיה אבו סויס, תושבת רהט, ייסדה את קהילת הצעירים בעיר. היא מנהיגה מלאה בכריזמה וחזון הפועלת לקידום התנדבות ועשייה ברהט וייצור קהילות חוצות מגזרים. כחלק מהעשייה שלה היא פועלת להחייאת מוקד 106 העירוני ויצירת תרבות חוצת שכונות וחמולות ורשת צעירים רחבה. מאות צעירים מובלים על ידה היום, אשר יוצרים מציאות חדשה ברהט - כולל יוזמות של לימוד עברית ומיגור האלימות כנגד נשים.

פאדיה אבו סויס וסתיו שפיר בגיבורי השנה 2022 (צילום: עידו נחליאלי)
צילום: עידו נחליאלי

מי שהעניקה לאבו סויס את הפרס הייתה חברת הכנסת לשעבר, סתיו שפיר. לדבריה, במדינת ישראל חיים כ-300 אלף אנשים מהחברה הבדואית אשר סובלים ברובם מניתוק משאר חברי הקהילה ומחלוקה פנימית ביניהם. המיזם הזה מאפשר להם להתקרב, להתאחד ולפעול זה לצד זה למען חברה טובה יותר.