תקראו להם גיבורים, תקראו להם צדיקים, אבל הם ממש לא רואים את זה ככה. מבחינתם, עשייה חברתית היא דרך חיים והם משקיעים בה שעות ארוכות, בעצם מתחזקים משרה שנייה. זה לא בשביל חשבון הבנק שלהם, אלא באמת כדי שהחברה שלנו תהיה קצת יותר טובה. הנה סיפורם של שלושה מיזמים מופלאים המסייעים לילדים ובוגרים עם מוגבלויות, והאנשים המיוחדים שעומדים מאחוריהם.

דביר מעוז - גיבורי השנה (צילום: mako)
דביר מעוז - החבר'ה למעשים טובים | צילום: mako

החבר'ה למעשים טובים: להתחבר דרך הבטן והלב

דביר מעוז עומד בראש קבוצת אנשים המפזרים אהבת חינם באמצעות סדנאות אוכל חברתיות, שבמסגרתן אנשים עם מוגבלויות מכינים אוכל לאוכלוסיות הזקוקות לכך, קשישים למשל. "פעילות הכנת האוכל המשותפת היא למעשה תירוץ לפעילות החברתית שאנחנו עושים", מספר דביר. "אוכל הוא כלי נהדר ליצירת קשר. השיחות והצחוקים במהלך הבישול, היחס האישי והאנושי לכל אדם - זוהי בעצם ההתנדבות האמיתית שלנו".

הפעילות הייחודית של "החבר'ה למעשים טובים" נועדה לחבר בין הצרכים של שתי אוכלוסיות שנחשבות ל'שקופות". "המטרה היא להפגיש ביניהן", הוא מסביר, "המארחים שצריכים לאכול והמתארחים שמכינים את האוכל וזקוקים לפעילות שבה ירגישו שווים. יש כאן מעגל בלתי נגמר של נתינה, שבו כולם מקבלים ונותנים בחזרה".

להצטרפות ותרומה לחבר'ה למעשים טובים לחצו כאן

גיבורי השנה - עופרה כהן (צילום: mako)
עופרה כהן - Music 4 Life | צילום: mako


Music 4 Life: ללמוד מוסיקה כמו כל אדם

עופרה כהן, מוסיקאית ויזמית חברתית, פועלת למתן הזדמנות שווה ללימודי מוסיקה לאנשים שלא תמיד זוכים לה. את מסע הנתינה שלה החלה לפני כעשרים שנה, כשגילתה שבנה הקטן נולד עם מוגבלות. "הסתובבתי במשך 12 שנה במעונות ובהוסטלים, עבדתי במרכזי הורות והתנדבתי בארגונים", היא מספרת. "בכל השנים הללו היה לי חלום – שילדים עם מוגבלויות וצרכים מיוחדים ילמדו מוסיקה כמו כל אדם אחר. לפני כשבע שנים החלטתי להגשים את החלום הזה".

הפרויקט של עופרה החל בקונסרבטוריון בכפר סבא עם ארבעה ילדים. היום יש כבר למעלה מ-50 ילדים שמנגנים במסגרת המיזם בשבעה קונסרבטוריונים ברחבי הארץ.

"הילדים האלה לומדים מוסיקה כמו כל אדם אחר", היא ממשיכה, "הם משתלבים במערך החברתי ומופיעים בקונצרטים. המהות של המיזם שלי היא להתעלם מהמגבלה ולאפשר להם ללמוד מוסיקה במוסדות הרגילים ולא במוסדות מיוחדים. הם לא נפרדים מהחברה, הם חלק ממנה".

להצטרפות ותרומה ל-Music 4 Life לחצו כאן

גיבורי השנה - יורם  (צילום: mako)
יורם זפרני - ניצני ראשון | צילום: mako


ניצני ראשון: ילדים עם שיתוק מוחין לומדים ורוקדים

לפני 21 שנה הקים יורם זפרני את עמותת ניצני ראשון – למען ילדים עם נכות בעיר ראשון לציון. את הפעילות החברתית שלו, המועדונית הראשונה בארץ לילדים עם שיתוק מוחין, החל לאחר שבתו נולדה עם המוגבלות. "התפקיד שלנו הוא לסייע לילדים הלוקים בשיתוק מוחין וסובלים מנכות קשה לממש את עצמם ולהגיע להישגים", אומר זפרני. "המטרה שלנו היא, בין היתר, לשלב ילדים עם שיתוק מוחין בבתי ספר ובמסגרות חברתיות כמו כל הילדים. רק בשנים האחרונות הצלחנו לשלב באוניברסיטאות חמישה בוגרים שמתמודדים עם שיתוק מוחין והיום לומדים לתואר ראשון ושני".

העמותה פועלת מדי יום ביומו ומנוהלת על ידי הורים לילדים עם שיתוק מוחין. אחד הפרויקטים שזפרני הכי גאה בהם הוא להקת הריקוד של ניצני ראשון. "זה הדבר הכי יפה שקיים", הוא מתלהב, "לראות על הבמה ילדים עם כיסאות גלגלים רוקדים בקלילות ומשתלבים ככל הילדים, זה ממלא אותנו בגאווה".

להצטרפות ותרומה לניצני ראשון לחצו כאן

רוצים להשפיעה ולהצביעה לאנשים עליהם סיפרנו בכתבה? היכנסו לכאן ועזרו לנו לבחור מי יהיה גיבור השנה 2022