פרויקט "גיבורי השנה" של קשת ומפעל הפיס הדליק את אור הזרקורים והביא לקדמת הבמה גיבורות וגיבורים יום יומיים, התורמים לקהילה ומקדישים את חייהם למען האחר. מעשרות קשישים חדשים שמקבלים סיוע, דרך תרומות כספיות משמעותיות ועד לשיתופי פעולה חדשים - בזכות החשיפה הנרחבת וההוקרה הגדולה שמלוות את הגיבורים מאז, חלק מהפרויקטים המריאו והגיעו לשיאים חדשים. יצאנו לבדוק עם שישה מהם מה השתנה בעקבות כך, ומה התוכניות שלהם לעתיד

"קיבלתי המון פירגון, אהבה ותמיכה והפרויקט נתן לי דחיפה גדול הלאה. עלו לי דמעות בעיניים באירוע שערכו עבורי. אנשים רבים באו כדי לתת כבוד והערכה וזה היה סופר מרגש", מספר ירון אייזיק, מייסד פרויקט "טעם של ילדות" המחבר בין צעירים ומבוגרים באמצעות סירים, "אנשים פתאום התחילו להסתכל עלי אחרת בפן המקצועי. הפרויקט הוא כמו מעין תעודת אחריות שמוכיחה שיש כאן דבר מבוסס, ולכן יש יותר נכונות מצד אנשים להיפגש ולשתף פעולה".

ואכן, בעקבות פרויקט "גיבורי השנה" אייזיק יצר שיתופי פעולה חדשים ומשמעותיים. "יצאנו לפעילות משותפת עם חברת ביטוח ישיר, ובשיתוף העמותה לקידום החינוך תל אביב-יפו, שילבנו בהוד השרון את הפעילות שלנו במועדוני יום לקשישים, בסיועה של אוסנת סטוצ'ינר מהעירייה, ובנוסף, אני עובד על פרויקט חדש עם חיים קוממי ממשרד הרווחה לשילוב שווקי אוכל בערים שונות", הוא מספר ומרחיב, "רק החודש לפחות 80 קשישים חדשים נהנים מהפעילות שלנו במסגרת ההתרחבות, זה מחמם את הלב".

ההצלחה הגדולה אפשרה לפרויקט להתרחב ולגדול. "מכרתי 450 ספרים, וזה נתן לי דחיפה כלכלית מדהימה ואפשרות להגדיל את הצוות שלנו. אפילו התחלתי לקבל פניות להרצאות על יזמות חברתית", הוא מתאר ומדגיש, "כחלק מתהליך ההעצמה אנחנו מגייסים קשישים לבית ספר ללימודי קולינריה מסורתית שאנחנו מקימים כמקור פרנסה נוסף לאזרחים ותיקים. אני מזמין חברות ורשויות ליצור איתנו שיתופי פעולה".

ירון מברך על הפרויקט ולא מתחרט על אף רגע, חוץ מדבר אחד קטנטן. "אבא שלי ביקש ממני לשתף במשדר שהוא מחפש תורם כילייה ומרוב התרגשות שכחתי והתבלבלתי. כל הלילה התבאסתי שאכזבתי אותו, כי אני לא כשיר לתרום לו", משתף אייזיק ופונה לציבור, "אני מקווה שימצאו לאבא שלי תורם כילייה. אולי מישהו יקרא את זה ויבחר לעשות משהו טוב בשבילו".

רוצים להיזכר בכל 40 הגיבורים והגיבורות? >>

הופכים חלומות למציאות

גם ירון וקסמן, מייסד מועדון גלישת גלים "הגל שלי" המסייע לנערים בסיכון, הרחיב את פעילותו הודות לפרוייקט "גיבורי השנה". "התרומה הכי משמעותית של המשדר היא הקמת מרכז גלישה חינוכי נוסף בקרית ים. אחרי המשדר, הצלחנו להאיץ חלום ולהפוך אותו כמעט למציאות", הוא מספר ומוסיף, "נפגשנו עם עיריית קרים ים וחברים מ"בדרכך", קיבלנו מבנה על החוף, ובימים אלו אנחנו עתידים לצאת לקמפיין גיוס המונים כאשר השאיפה היא שהקמפיין יאפשר לנו להגשים חלום לעוד מאות בני נוער שעד היום לא יכלו לקחת חלק בפרויקט בעקבות המרחק".

לדבריו, אחרי המשדר הוא קיבל מבול של הודעות וטלפונים. "הטלפון לא מפסיק לצלצל ואנחנו כמעט בתפוסה מלאה השנה, זה באמת מחמם את הלב", הוא מתאר ומדגיש, "הפרויקט חיזק אותי ואני בטוח שהוא נתן תקווה לעוד הרבה אנשים שרוצים וחולמים לעשות דברים למען החברה שלנו. חשוב לא לוותר על התקווה ותמיד לנסות שוב ושוב, או כמו שאנחנו אומרים – נפלת? תקום!".

המשדר חיזק אצל גיבורים רבים את המוטיבציה להמשך. "זה נטע בי מוטיבציה ואמונה. ההערכה והחשיפה חיזקו את האמונה בצעירים, בפריפריה ובכל מה שאנחנו עושים", מספרת ליאור ז'ורנו חפץ, מייסדת "תוצרת הארץ'", תנועת קהילות הצעירים של ישראל הפועלת בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית. "פרויקט "גיבורי השנה" נתן לי, לחברי הקהילות ולצוות העובדים אנרגיה מחודשת לעשייה ופעולה, מעצם כך שהפרויקט קיבל חשיפה ומקום בשיח התקשורתי של החברה הישראלית".

הכירו את ירון וקסמן (צילום: אור סיט)
"הטלפון לא מפסיק לצלצל ואנחנו כמעט בתפוסה מלאה השנה, זה באמת מחמם את הלב" | צילום: אור סיט

לדבריה, חברי קהילות רבות רוצים להצטרף לתנועה מאז המשדר. "העובדה שבאמצעות "גיבורי השנה" הפריפריה קיבלה מרכזיות, עבורנו ועבורי ברמה האישית, זה תהליך חשוב בשימת הצעירים והפריפריה בראש סדרי העדיפות במדינה", היא מסבירה ומתארת, "באמצעות החשיפה קיבלנו הרבה פניות, התעניינות, ופירגון מחברי קהילות שרוצים להצטרף למיזם וגם מגופים שרוצים לתמוך בעשייה".

מאפשרים להיוולד מחדש

מאז המשדר הגיבורים קיבלו חיבוק חם ומרגש מהציבור. את אחת ההודעות המרגשות יותר קיבלה מאיה בירן פלס, שאובחנה בסרטן שד בעודה בת 32, החלימה, והקימה מיזם העוזר למחלימים להסתגל לשגרת החיים מחדש: "אישה בת 31 כתבה לי שבזכות הסרטון שהופק במסגרת הפרויקט היא הרגישה שיש לה מקום ושמה שהיא עוברת לגיטימי", מספרת פלס, "העובדה שעד עכשיו התקופה הזאת הייתה לה כל כך קשה וצורמת, ועכשיו היא מבינה שיש מענה לתקופה החשוכה הזאת, נורא רגשה אותי וזאת רק דוגמה אחת מיני הודעות רבות".

בזכות "גיבורי השנה", הצטרפו כ-40 מחלימים ומחלימות לתוכנית של פלס המעודדת חזרה לעבודה. "זה לחלוטין תוצאה של החשיפה והמעמד וזה הישג בפני עצמו. אני יכולה לנחש ולקוות שעבור כל אחד ואחת מהם השינוי הגיע, וזה נורא מרגש", היא מתארת ומוסיפה, "סיימנו מחזור ראשון וכולם חזרו לעבוד, יש לנו מאה אחוז הצלחה".

ליאור ז'ורנו חפץ (צילום: אור סיט)
"פרויקט 'גיבורי השנה' נתן לי, לחברי הקהילות ולצוות העובדים אנרגיה מחודשת לעשייה ופעולה" | צילום: אור סיט

את חלקם אפילו מזהים ברחוב. כך קרה לרחל טדאסה מלקאי, מייסדת מיזם "נשים אתיופיות מעצימות", המעודד השכלה גבוהה ומינוף עסקים בקהילה האתיופית: "ילדה בכיתה ז' שעלתה לאוטובוס זיהתה אותי ואמרה שהם למדו עליי בשיעור", היא מספרת, "זה מדהים בעיניי. אין רגע שאני לא נמצאת בחוץ ומישהו לא מזהה אותי בזכות התוכנית".

גם למיזם שלה הצטרפו נשים רבות מאז המשדר. "נשים רבות הצטרפו אלינו וזה נותן מוטיבציה להניע. אנחנו עובדות על גיוס מלגות נוספות לעמותה, כדי לתת לעוד נשים זכות לצאת וללמוד. אנחנו ממנפות את ההצלחה ויש לנו עוד פרויקטים רבים שיצאו בעתיד, זה מדהים".

השפעה נוספת וחשובה של המשדר היא תרומות כספיות רבות שהגיעו אליהם מקרב הציבור. "קיבלתי תרומה של עשרים וחמש אלף שקלים נוספים עבור שווים, המועדון החברתי קדימה צורן", מספר שלומי אבוטבול, ממייסדי מועדון "שווים" המסייע לילדים עם צרכים מיוחדים, "הפרויקט החדיר בי מוטיבציה אדירה ויש כבר ניצנים של שישה סניפים בארץ".

אפשר לומר בלב שלם שפרויקט "גיבורי השנה" עודד גיבורים אלה ואחרים להמשיך לעשות, לצאת ולהשפיע על חייהם של רבים ולהרחיב את מעגל הטוב - מעגל שכולם יוצאים ממנו ברווח: גם הצד הנותן וגם הצד המקבל. ויותר מזה, מסתבר שבכל יום נולדים גיבורים חדשים גם אם לא תמיד אנחנו רואים אותם או שומעים עליהם.

יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי: "מפעל הפיס גאה על הובלת מיזם גיבורי השנה יחד עם קשת. מיזם זה מצטרף לפעילות האדירה שמוביל הפיס למען הקהילה והחברה בישראל. מבחינתנו, האפקט החברתי שנוצר הוא הניצחון האמיתי שלנו כחברה. הן במישור של הוקרת הגיבורים החברתיים בישראל כמודל לחיקוי, הן בעידוד רוח ההתנדבות והנתינה לאחר בקרב צעירי ישראל והציבור כולו והן בחשיפה של הפרוייקטים החברתיים עצמם שכאמור זוכים היום לסיוע נרחב יותר למען העצמת פעילותם הברוכה.

בימים אלה נערך מפעל הפיס לאירוע "לילה סגול" במסגרת יום המודעות הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות, וממשיך להוביל אינספור מיזמים חברתיים יחד עם הרשויות המקומיות בכל רחבי הארץ. אנחנו מבקשים להודות למרכז השלטון המקומי והשלטון האזורי שכל הפעילות החשובה הזאת מתקיימת בזכותם."