פרויקט "גיבורי השנה" של קשת ומפעל הפיס הגיע לשיאו השבוע, כשלאחר הליך בחירה והצבעה ארוך ומורכב, הוכרז במשדר חגיגי ששודר בערוץ 12 על הזוכה הגדולה בפרס "גיבורת הקהל". הכירו את תמי קרישפן (56), מייסדת מיזם "מעשה ב.." מטעם עמותת בית הגלגלים, הגיבורה שקיבלה הכי הרבה הצבעות באתר mako. "הידיעה שהבחירה בנו נעשתה על ידי העם והציבור הרחב הייתה מאוד מרגשת", היא מספרת ומדגישה, "בגלל זה אני חושבת שזה הפרס הכי מרגש מכולם".

"כל חיי האישיים והמקצועיים חייתי את עולם המוגבלות, כי שניים מילדי הם מוגבלים. יש לי בן אחד עם לקות שמיעה ובן אחר עם אפילפסיה", היא מספרת ומשתפת, "ממישהי שיש לה 2 תארים בביולוגיה עשיתי הסבה לעבודה סוציאלית ונכנסתי חזק לקהילה של אנשים עם מוגבלות כהורה וכאמא. בחרתי להיות אדם מעורב מאוד חברתית ולוחמת זכויות, גם בחיי המקצועיים".

אחרי עשור בהם מילאה תפקידים שונים בעמותות למען אנשים עם מוגבלויות, היא החליטה לעשות שינוי של 180 מעלות והחלה ללמוד בישול. "החלטתי שאני עושה שינוי ופורשת בשיא. אני באה מבית מעורב ירושלמי בו שלט המטבח הספרדי החם והמפנק, ולמדתי מאמא שלי מה זה אירוח", היא מספרת ומסבירה, "החלטתי להתמקצע בזה קצת, כי אני כל כך אוהבת את זה. אחרי שעשיתי קורס בישול התחלתי לחשוב איך לחבר את זה לעולם החברתי".

אז מה שנקרא - אולי אפשר להוציא את קרישפין מהעולם החברתי, אבל אי אפשר להוציא את העולם החברתי ממנה. "התגלגלתי לעמותת בית הגלגלים שחיפשה יוזמות חדשות כדי לסייע לבוגרי העמותה. גיל 20 זה גיל מאוד מאתגר ומשברי לכולם ולאנשים עם מוגבלויות בפרט", היא מסבירה ומוסיפה, "אנשים עם מוגבלות מתקשים מאוד להשתלב בשוק העבודה על אף מאמצי החקיקה הנרחבים. יש המון חסמים, סטיגמות וחשש מהמעסיקים".

תמי קרישפין גיבורי השנה (צילום: אור סיט)
לחבר את שתי האהבות הגדולות שלה – הבישול וקהילת האנשים עם המוגבלות | צילום: אור סיט

מיזם אירוח חברתי קולינרי לציבור הרחב

מתוך כך היא החליטה לחבר את שתי האהבות הגדולות שלה – הבישול וקהילת האנשים עם המוגבלות. "החלטנו שהמיזם שנקים ייתן לבוגרי העמותה שלנו כלים כדי להיכנס לעולם התעסוקה", היא מתארת. והפעם, קרישפין החליטה לפרוץ גם למחוזות חדשים. "אם עד היום עשיתי את השינוי בחברה דרך מאבקי זכויות, התחשק לי הפעם לעשות זאת קצת אחרת – דרך הבטן והכיף. החלטנו להזמין אלינו אנשים מהציבור הרחב, כדי שיכירו מקרוב את החבר'ה שלנו, מה יש להם להציע לעולם וכמה הם אדם ככל האדם".

מיזם "מעשה ב..." הוא מיזם אירוח חברתי קולינרי לציבור הרחב, שמתופעל על ידי בוגרי העמותה. "שיפצנו בית של העמותה במושב אבן ספיר והפכנו אותו למקום סופר מזמין. אנחנו בעצם אומרים לאנשים: בואו, תעשו אצלנו כל חגיגה שיש לכם. אתם מחפשים מקום ליום הולדת 70 לסבתא? יום צוות לעסק? בואו אלינו", היא מספרת ומדגישה, "כשהם באים אלינו אנחנו משתדלים לעמוד בכל תחרות ואומרים – אל תבואו כדי לעשות 'וי' על המעשה הטוב של השנה, כי יש לנו מה להציע כמו כל מקום אירוח אחר פלוס פלוס".

והפלוס במקום האירוח שלהם הוא גדול ומשמעותי. "הפלוס הוא החוויה החברתית והערכית. יש לנו את הצוות הכי שווה שיש, אנשים עם וללא מוגבלות. המאחרים הם חבר'ה שלנו, על כסאות גלגלים ברובם, והקבוצות פוגשות אותם לשיחת היכרות, במהלכה הם מספרים על עצמם, על בית הגלגלים ועל הבית הזה", היא מספרת ומוסיפה, "הבית מלא באופי ובסיפורים אנושיים. פיתחנו סדנאות מיוחדות כמו סדנת נשימות שמעביר אדם מונשם. תחשבו איזו חוויה זו לעבור סדנה כזו על ידי אדם שמעריך כל נשימה ונשימה".

לדברי קרישפין, מדובר במארחים עם יכולות מיוחדות ורצון רב להצליח. "הם קורצו מחומר מיוחד. מצאנו חבר'ה עם ברק בעיניים, עם מוטיבציה מטורפת ונכונות", היא מתארת. בעיניה, יש בכך מסר חשוב לאנשים עם מוגבלות בכל המדינה: "חשוב שיאמינו בעצמם שהם יכולים. אני מזמינה אותם

לבוא ולקחת חלק, ללמוד, להתמקצע, ובעיקר לעמוד בגאון מול החברה ולהראות מי הם ומה הם. יש להם הרבה מה להציע לעולם".

גיבורי השנה 2021: תמי קרישפין (צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12)
"זו הייתה הפתעה מאוד גדולה ומרגשת" | צילום: מתוך גיבורי השנה 2021, קשת12

"הרגשתי גאווה גדולה להיות חלק מכל האנשים האלו"

קרישפין הוזמנה למשדר החגיגי בו הודיעו על הזוכים בתחרות גיבורי השנה, כשאין לה מושג במה היא הולכת לזכות בהמשך הערב. "האירוע היה מאוד נוצץ ולחבר'ה שלנו זו חוויה מרגשת. אני התרגשתי מאוד לשמוע על כל המיזמים שזכו והרגשתי גאווה גדולה להיות חלק מכל האנשים האלו", היא מספרת.

ברגע המותח והמרגש, קראו לקרישפין לעלות לבמה, להפתעתה הרבה. "זו הייתה הפתעה מאוד גדולה ומרגשת. אנחנו יודעים שיש לנו קהילה עצומה של אנשים שמאמינים במיזם שלנו ודוחפים אותו", היא מספרת ומרחיבה, "זה נורא יפה לראות שבכל פעם שאנחנו מפרסמים משהו יש כמות שיתופים גדולה בקבוצות שונות. אתה מבין שזה מתגלגל באין סוף מחוזות, שאנשים מתלהבים ממש ורוצים שעוד אנשים יכירו ושהפרויקט יצליח".

הפרס הכספי בו זכו, צ'ק בגובה 50 אלף שקלים, הוא הזדמנות גדולה עבור המיזם. "יש לנו תוכנית מאוד גדולה. בגלל שאנחנו הולכים להתרחב ולבנות עוד תוכניות, אנו מתכננים לבנות מטבח חדש עם דגש על כל נושא הנגישות", היא מספרת ומסבירה, "נגישות במטבח לחבר'ה עם כסאות גלגלים זה סיפור מורכב ונצטרך מרחב וציוד מתאים. 50 אלף זו אולי טיפה בים אבל זו הזדמנות לקרוא לכל הציבור – זה האתגר הבא שלנו ומי שרוצה להצטרף למאמץ ישמח אותנו מאוד".

לצד זאת, חשוב לה להדגיש שהפרס הוא לא רק שלה, אלא של המיזם כולו. "אני לא מרגישה כמו גיבורת השנה, אני מרגישה שזה סיפור שמורכב מהרבה יותר אנשים ומבחינתי הפרס הוא של כולנו לגמרי", היא מסכמת.