"צליל מיתר", "דרך השלום", "טרמינל 3", "שקיעות אדומות" - רשימת הלהיטים שנולדו באולפן של המפיק המוזיקלי האגדי יעקב למאי ארוכה כל כך, שאם מאגדים את השירים לפלייליסט אחד הם בקלות יכולים להחזיק תחנת רדיו משל עצמם.

למאי (58) עובד כבר עשרות שנים עם הזמרים הגדולים והמצליחים ביותר בתעשיית המוזיקה המזרחית. בפודקאסט "היורשת" הוא מספר לגל אוחובסקי על הנוסחה ליצירת להיטים שסוחפים מדינה שלמה, איך מזהים כוכב כבר בפעם הראשונה שהוא דורך באולפן ומהן הדרכים הסודיות לגרום למאזינים להתאהב בשיר.

"30 שנה אני נמצא בתעשייה. המוזיקה המזרחית לבשה כל מיני צורות ועברה מוטציות", מתאר למאי, "היו עליות וירידות, תקופות שהמוזיקה נעלמה, חזרה, נעלמה וחזרה שוב. כל פעם היא לובשת צורה אחרת. השאלה מה מגדירים כמוזיקה ים תיכונית - בין עופר לוי לעדן חסון אין הרבה קשר, ועדיין שמים אותם תחת אותה המסגרת".

"התקליט הראשון שעשיתי היה לבני ברמן ב-1985. כשהתוודעתי אחר כך לעופר לוי, סגנון המוזיקה הזה, 'סגנון הבכי', לא היה ידוע בכלל. בתקופה ההיא המצאנו את הז'אנר הזה ואחר כך באו גם אבי ביטר, משה כהן ודומיהם. הרגשתי שיש בסגנון הזה רגש שחסר פה. ידעתי שייקח לאנשים זמן להתחבר למוזיקה הזאת, אבל בגלל שהייתה בה איזושהי אמת האמנתי בזה וחשבתי שזה יתפוס. לקח שנתיים-שלוש עד שזה התחיל לחלחל".

עדן בן זקן בהופעה (צילום:  הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, N12)
עדן בן זקן | צילום: הדס פרוש, נועם רבקין פנטום, פלאש90, N12

עדן בן זקן מכניסה בשניים-שלושה משפטים כל כך הרבה ניואנסים, שאני אומר לעצמי - ואוו. לא סתם היא מצליחה מאוד. אי אפשר להצליח אם אין בך משהו מיוחד

כשאתה פוגש היום זמרים צעירים כמו עדן חסון ועדן בן זקן, איך הם בהשוואה לישי לוי ועופר לוי בזמנו?
"זה דור אחר. הזמרים היום הרבה יותר מודעים, מכירים את כל העולמות. הם יודעים בדיוק מה הם רוצים ומעורבים בכל התהליך. מגיל אפס הם מחוברים ליוטיוב ויש להם מחשב בבית עם תוכנת קיובייס. כשלעדן חסון יורד שיר 'מלמעלה', הוא כבר רואה את השיר בצורה המושלמת שלו, כולל העיבוד והקליפ לשיר. פעם הזמרים היו באים, שרים באולפן ואת השיר שומעים רק כשהיה גמור ויוצא לרדיו".

והשירה של הזמרים היום? טובה כמו פעם?
"זמר הוא זמר הוא זמר. יש חשיבה שפעם היה יותר טוב, אבל זאת שטות מוחלטת. כל דור מביא משהו יותר טוב מפעם. מי שחושב שהמוזיקה היום פחות טובה, לא רלוונטי למה שקורה. עדן בן זקן מכניסה בשניים-שלושה משפטים כל כך הרבה ניואנסים, שאני אומר לעצמי - ואוו. לא סתם היא מצליחה מאוד. אי אפשר להצליח אם אין בך משהו מיוחד. עדן זמרת פנטסטית".

אתה מוצא הבדלים בין להיות זמרת בתקופה של מרגול ואהובה עוזרי לבין היום? עדן בן זקן לא מופיעה במועדונים בשלוש לפנות בוקר, לא דוחפים לה שטרות לחולצה.
"בזמנו היה יותר קשה לקבל את המזרחית במיינסטרים. כשאייל גולן עלה בפעם הראשונה להופיע עם להקת אתניקס, הוא הפך את זה ללגיטימי. הוא פתח את הדרך לאחרים. פעם להזמין זמר מזרחי להופיע באירוע חברה לא היה משהו מקובל, היום זה הפך לדבר העיקרי. בכלל, אין היום באמת מוזיקה מזרחית, כל הסגנונות התערבבו. עדן חסון הוא לא באמת זמר מזרחי כמו בהגדרה של פעם, הוא זמר ישראלי עם נגיעות של פופ, קצת רוק, קצת מזרחית".

את מי מהזמרים הצעירים אתה אוהב במיוחד?
"כולם היו בניי, יש מלא טובים. הדור של היום מאוד מוכשר, הזמרים מפותחים וחכמים יותר. חנן בן ארי היה אצלי באולפן עוד לפני שהוציא את 'תותים'. הוא השמיע לנו כמה שירים ואמרנו, 'זה הולך להיות כוכב'. לא ידענו בדיוק למה, אבל עובדה שהוא נהיה כוכב גדול".

עדן והודיה חסון – "ילדים כאלה" (צילום: מתוך "גדולים מהחיים", קשת12)
"בין עופר לוי לעדן חסון אין הרבה קשר, ועדיין שמים אותם תחת אותה המסגרת". עדן חסון | צילום: מתוך "גדולים מהחיים", קשת12

"לשמוע לחן זה כמו לפגוש בחורה ולהתאהב בה ממבט ראשון"

איך יודעים ששיר יהפוך ללהיט? או יותר נכון, איך גורמים לשיר להפוך לאחד כזה? תהליך העבודה כולל לא מעט אינטואיציה, אבל גם שיטות טכניות. "יש דבר שנקרא סאבלימינל מסג' - מסרים מוסווים", מגלה למאי, "בתוך השיר אתה יכול לשים כלים שישפיעו בצורה מסויימת על המאזין".

"דיסטורשן, לדוגמה, משפיע על המאזין בצורה מסויימת. תדר מאוד נמוך, מתחת ל-40 הרץ, משפיע על אנשים כאילו הם לקחו סם. יש כל מיני דברים שמשפיעים על התת מודע, שבעזרתם אתה גורם למאזין להרגיש רגש מסויים שאתה מכוון אליו ולהתחבר לשיר".

"כששלחנו את השיר Happy Birthday של להקת עדן לוועדת האירוויזיון, שתלנו בו מסר מסווה. שרנו בשני טרקים חלשים, 'תיקחו את השיר הזה, הוא להיט. תיקחו את השיר הזה, הוא להיט'. זה התנגן לאורך השיר, אבל אתה לא יכולת להבחין בזה. האם זה עבד? עובדה שהשיר נבחר".

מה לדעתך האלמנט הכי חשוב בשיר? השירה, המילים, הלחן, ההפקה המוזיקלית?
"הלחן זה המפגש הראשון של המאזין עם השיר, הדבר הראשון שמשפיע. הלחן הוא כמו כשאתה רואה בחורה ומתאהב בה ממבט ראשון. המילים זה כבר האופי שלה, התוכן. לגבי ההפקה המוזיקלית, היא פחות חשובה - הדבר הכי חשוב זה הצבע של הזמר. כשהזמר שר את המילים, מה שעובר למאזין זה אופי הזמר. האופי והתכונות עוברים למאזין דרך המילים והלחן ומשפיעים עליו".

עד כמה לוקחים בחשבון בעת יצירת שיר את ההתאמה שלו לפלייליסט של גלגלצ?
"אני שואל את עצמי לפעמים כשאני מפיק שיר האם אני רוצה שהשיר הזה ייצמח מלמטה או שיהיה במדיה. כדי שהוא יהיה במדיה הוא צריך להיות טיפה פחות עממי, פחות צועק. אם אני רוצה שהוא יצמח מלמטה, אני לא עושה חשבון - שיהיה כמה שיותר עממי. יש מוחצן ויש מופנם. מוחצן זה סולמות גבוהים, זה לשיר יותר חזק, זה לשים יותר כלים. במופנם הכל ברמיזה, תופס יותר לאט. אם אתה רוצה שמשהו יקרה מהר, תקצין ותעשה את הכל מוחצן".

חנן בן ארי – חולם כמו יוסף (צילום: איתן כהן,  יח"צ)
"הדור של היום מאוד מוכשר, הזמרים מפותחים וחכמים יותר". חנן בן ארי | צילום: איתן כהן, יח"צ

"כמו הטייסים, גם המפיקים המוזיקליים יעלמו בעתיד בגלל הטכנולוגיה"

לפעמים, למפיק המוזיקלי יש יכולת לזהות מהם השירים שמתאימים לזמר מסויים ויהפכו להיסטריה של ממש, גם אם הזמר פחות מאמין בהם. "זו אינטואיציה ולפעמים צריך לכוון את הזמר אם אתה מאמין שיש שיר שיש לו סיכוי גדול לתפוס", מסביר למאי, "ליאור נרקיס חשש מאוד מאיך השיר 'שגעת/טרפת' יתקבל. אמרתי לו, תקשיב, ליאור, זה יכול מאוד לתפוס. וזה באמת קרה. זה כמו למלא טוטו. שיר של זה סוג של הימור - אבל צריך שהוא יהיה מושכל כמה שיותר".

עד כמה אתה מוביל את הזמר ועד כמה הוא מוביל אותך?
"תלוי מי הזמר. יש זמרים שבאים אליי עם חומרים מוכנים, ויש זמרים שאני מאוד מעורב בחומרים שלהם. עם עדן חסון אני עובד יד ביד בכל התהליך. אנחנו בוחרים יחד את השירים, מקליטים, מוציאים כל שיר בעיתוי שאנחנו חושבים שהוא הנכון. עם אייל גולן הייתה תקופה שהיינו יושבים ובוחרים יחד את החומרים. הוא היה מקבל 5,000 שירים לדיסק, לך תוציא מזה 10-12 שירים. היינו יושבים שעות, שומעים מאות שירים ובוחרים. הייתי מייעץ לו".

ליאור נרקיס (צילום: יחסי ציבור)
"ליאור נרקיס חשש מאיך השיר 'שגעת/טרפת' יתקבל. אמרתי לו - זה יכול מאוד לתפוס". ליאור נרקיס | צילום: יחסי ציבור

שיר זה כמו למלא לוטו. סוג של הימור - אבל צריך שהוא יהיה מושכל כמה שיותר

אתה עובד בעיקר עם זמרים מזרחים, פונים אליך גם מהקבוצה השנייה?
"בז'אנר המערבי למפיק המוזיקלי יש תפקיד פחות משמעותי מאשר בז'אנר המזרחי. במזרחית זה תפקיד שהוא מחוץ למילייה של הזמר, במערבי המפיק המוזיקלי כבר מובנה בתוך החבר'ה. כיום, תפקיד המפיק המוזיקלי הולך ופוחת. הטכנולוגיה הפכה לזמינה יותר וכותבי השירים כבר מפיקים את השירים בעצמם. פעם היית צריך אולפן של מיליון דולר, היום אתה צריך מחשב בסך הכל ואתה יכול להגיע לסאונד מאוד קרוב למה שקורה בחו"ל".

מה הסיכוי של המקצוע הזה להתייתר בעתיד?
"אני עדיין עובד רגיל כי יש הרבה אנשים שעוד זקוקים לשירותים האלה, אבל יכול להיות שבעוד 10-20 שנה, בגלל הטכנולוגיה, תהיה תוכנה שאתה תוכל להכניס לתוכה את הלחן ותקבל עיבוד במחשב. המפיקים המוזיקליים ייעלמו בסופו של דבר, בדיוק כמו הטייסים".