אב מנשק את ביתו (צילום: lisegagne, Istock)
צילום: lisegagne, Istock
בדרך כלל מדברים על הזמן שאין לאמא עם הילדים. גם אנחנו נדבר בסדרה על אימהות, קריירה ורגשות אשם, אי אפשר שלא. אבל הפרק הפעם מוקדש דווקא לאבהות. אין כמו אמא, אבל גם אבא יש רק אחד - מחקרים רבים מוכיחים כמה חשוב שיש אבא בסביבה, כשזה קורה הילד מפותח יותר, משתלב טוב יותר מבחינה חברתית, צפוי להיות עם איי.קיו גבוה יותר, לזכות במעמד חברתי גבוה יותר וביטחון עצמי רב יותר. ואם זה לא מספיק, הסיכוי של ילד שגדל עם אבא בסביבה להתרגש יורד בחצי. מדובר ברשימה חלקית בלבד.

השאלה הגדולה היא כמובן האם זה חייב להיות אבא/גבר? התשובה היא שילד חייב דמות אבהית וקבועה. מישהו שממלא את התפקיד של "אבא" במלוא מובן המילה. משהו שאימהות חד הוריות צריכות לקחת בחשבון למשל. בפרק הפעם (שבת ב-21:00) נפגוש אבות. אבות שרוצים להגשים את עצמם אבל מרגישים אשמים בגלל המחיר שהמשפחה משלמת. נבחן גם את שאלת האבהות ונכנס למעבדה לערוך ניסוי מיוחד כדי לבחון סגנון הורות אבהי לעומת אימהי. במה שני הסגנונות האלה שונים ומה חשוב שכל אחד מהם יעניק לילד.

עוד ב"משפחה מאושרת":

כדאי לזכור שלאורך ההיסטוריה ילד היה צמוד לאבא ולומד ממנו כמעט הכל, אבל כיום הוא כמעט מחוץ לתמונה. ברוב המשפחות אבא יוצא לעבוד מוקדם וחוזר מאוחר, לפעמים שנים שלמות הוא לא נמצא בבית. זה מצב כמעט מטורף. מכון המחקר הנחשב PEW מצא כי אבות של שנות ה-2000 אמנם מבלים פי שלושה יותר עם הילדים שלהם כיום מאז שנות השישים למשל, אך עדיין: 46% מהאבות מרגישים שהם לא מבלים מספיק זמן עם הילדים. אז מה זה "זמן איכות" של אבא עם הילדים? מתי אנחנו כאבות לוקחים אותם לעבודה? מכינים אותם לחיים? מעניקים להם בטחון עצמי ויציבות לחיים? או שאנחנו מגיחים לרגע ומגדלים אותם בשלט רחוק? כל כך הרבה אנשים ששוחחנו איתם בתחקיר זוכרים אבא שעובד קשה וחוזר עייף. "אבא הלך לעבודה, ישוב עם צאת הלבנה. יביא לך מתנה". אז מה חשוב לדעת ועל מה צריך להקפיד? ומה חשוב להקפיד עם ילדים להורים גרושים?

מה זה "אבא טוב"?

אבא ותינוק (צילום: istockphoto)
האבהות מורידה את הטסטוסטרון | צילום: istockphoto
הרעיון הוא לשאול את עצמנו מה זה "אבא טוב?" כמו שכל אישה-קרייריסטית צריכה לברר קודם כל לעצמה מה זה מבחינתה באמת "להיות עם הילדים?". חייבים לדייק את ההגדרות הפרטיות שלנו רגע לפני ששוקעים בים של רגשות אשם, או לחילופין, מחמיצים את ההזדמנות לתקן את המקומות שעליהם אנחנו כועסים על ההורים שלנו מאז ועד היום. מה זה אבא שמעניק חוויות מכוננות לילדים שלו? יש נקודות קריטיות בזמן ש"אבא" צריך להיות שם, האם זה קורה אצלנו? ואיפה המימוש העצמי של גבר בא על חשבון התפקוד שלו כאבא?  

נקודה אחרונה ומשעשעת משהו היא עניין הטסטוסטרון: כל חיבוק של גבר עם תינוק, מסתבר, מוריד לו את רמת הטסטוסטרון - רמת הטסטוסטרון של גברים נשואים יורדת בבירור. מסקנה: אבהות מורידה לגברים את הטסטוסטרון וגורמת להם להיות יותר משפחתיים ונאמנים ובעצם להסתכל פחות לצדדים, כלומר הטבע שוב מוכיח את עצמו. לטובת הגברים הנשואים יש לומר שהירידה בטסטוסטרון מונעת חלק מהמחלות הכרוניות האופייניות להם, מה שיכול להסביר אולי למה גברים נשואים יותר בריאים. אבא יש רק אחד, הוא קצת נשי, אבל הרבה יותר בריא.

 

ד"ר אייל דורון, יוצר הסדרה "משפחה מאושרת בשישה שיעורים", ומחבר הספר: "החיים בלונה פארק: אושר ומימוש עצמי במאה ה-21" שיצא השבוע לחנויות בהוצאת "כתר".

הפרק השני של "משפחה מאושרת בשישה שיעורים" ישודר הערב ב-21:00