"תהרגו בהם, זה אנחנו או הם": קרוב לשלושה שבועות חלפו מאז פרצה מלחמת חרבות ברזל, ועד כה כ-130 אלף תושבים פונו מבתיהם ביישובי מערב הנגב ויישובי הצפון הסמוכים לגבול הצפוני. לאחר עשרות שנים של הצהרות שלא מומשו במלואן להבטיח את השקט ביישובים, וכשברקע אמירות בדרג המדיני והביטחוני על מיטוט חמאס, ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, וראש מועצת שלומי, גבי נעמן, הביעו במשדר המיוחד עם נסלי ברדה וחיים אתגר ביקורת על ההתנהלות, קראו לפעול כנגד האיומים הנשקפים והתייחסו למצבם של התושבים המפונים.

"אני לא מבין למה עדיין לא נכנסו לעזה. אני מרגיש שבמקום מסוים אנחנו משלים את עצמנו שוב. מי שעומד בראש מדינת ישראל ובקבינט המצומצם אלו אותם אנשים שמשפחות החטופים בסבבים קודמים התחננו בפניהם שלא להכניס דלק ודברים כאלו, והם הכניסו. מדינת קטר זו מדינה שצריכה להיות מושמדת, ראש ממשלת קטר והנסיכים שם תומכי טרור, חלק מהטרור, ולצערי הנהגת המדינה שגתה. הקטרים נכנסו להם לתוך הראש, הם אלו שעכשיו צריכים להיות מאוימים. מי שמדמיין לעצמו שחמאס ייקח עכשיו את כל הנכס האסטרטגי הזה וייתן אותו בידיים מושתות, טועה", אמר דוידי.

"אנחנו צריכים לדעת שמדובר בקרב מוחות ארוך טווח, ואני אומר בצורה ברורה שמדינה שלמה נשבתה בקונספציה של חמאס. צריך להגיד השתגענו, שזה אומר להמשיך להפציץ את עזה ולמחוק את החמאס והג'יהאד. אני מתפלל לשלום החיילים, ואני עדיין לא מאמין שאופיר ליבשטיין חברי לא נמצא. אני מתייחס לישראל כמדינה רצינית, ואנחנו צריכים להשמיד את החמאס והג'יהאד. גם בכירים בצבא, כמו שראינו אמש בכתבת 'עובדה', אומרים שצריך להיכנס בצורה קרקעית ולהפעיל לחץ. מדברים על להכניס או לא להכניס דלק, תורידו עוד בניינים ושכונות, תחטפו את משפחותיהם במדינות אחרות, תהרגו בהם. זה אנחנו או הם", המשיך.

דוידי סיפק גם מספר אמירות נוקבות על אודות תפקוד הדרג המדיני והצבאי הבכיר בשנים האחרונות. "במשך שנים אמרו סיסמאות שנשמעו טוב לאזרחים, למנהיגים ולפרשנים, ודיברו על כך שחמאס מורתע ומוכל. דובר צה"ל צריך לבוא בכל בוקר, להציג תמונה של בית ח'אנון, ובערב להראות תמונה שלה מחוקה. כל הזמן מייחסים חשיבות לאנשים שכשלו, אבל בואו נשים את זה על השולחן: ראש השב"כ, מפקדי צה"ל, ראש ממשלת ישראל, גנץ וכל מי שהיה בממשלה ובקבינט בשנים האחרונות כשלו. יש להם אות קין על הראש, ויש להם אפשרות להוריד אתו על ידי השמדת חמאס. אולי אני רק בדרגת סרן ולא רב אלוף, אבל אני אומר דבר פשוט: הם רוצים למחוק אותנו, ואנחנו רוצים להראות גב לצה"ל, להגיד להם קדימה כדי שתושבי שדרות ושלומי יוכלו לחזור הביתה".

ראש העיר שדרות אלון דוידי על פינוי העיר (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12)
"תורידו ביניים, תחטפו משפחות שלהם במדינות אחרות". ראש עיריית שדרות, אלון דוידי | צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , קשת 12

ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, מה שלום התושבים?
"יחסית שקט הבוקר, בשבועיים האחרונים פונו כ-9,000 תושבי שלומי שנמצאים בערים שונות. אני שומע את המנגינות על פירוק החמאס ומה צריך לעשות, כולנו תמימי דעים בנוגע לזה. ארצה לדבר גם על החיזבאללה, ואני מדבר מגרונם של תושבי שלומי שאומרים כי לא יחזרו לעיר אם איום חיזבאללה יהדהד ויש סיכון שיעשו מה שקרה בדרום".

אתם מדברים מדם ליבכם, אבל יכול להיות שאולי זה לא ייקרה, שלא תחזרו הביתה?
"שנים הסבירו לנו שחמאס וחיזבאללה מורתעים, שמנו חומות במקום גדרות. לא יעלה על הדעת שממשלת ישראל תמשיך למגן אותנו ולתת להם להמשיך לתקוף, הם תוקפים ואנחנו מתמגנים. המשוואה הזו צריכה להיהרס לגמרי, צריך לתקוף אותם או להשתמש בשטח מפורז כמו שהיה בעבר. יהיה נכון בעת הזו לפרק את חיזבאללה מנשקו, ואולי אפילו לחסל אותו. התושבים כעת מחוץ לעיר והיא שממה. נראה לכם הגיוני שזה יהיה המצב בעוד כמה שנים? בוודאי שלא נסכים. התושבים בבתי מלון כבר שבועיים, מקבלים ארוחות וכל מה שנדרש, וזה המקום להודות לכל ראשי העיריות שעוזרים ככל הניתן. יחד עם זאת, כל תושבי שלומי לא עובדים, ומגיעות אלינו שאלות בנושאים כלכליים. אנחנו יוצרים לעצמנו בעיות מצטברות, ונכון לרגע זה, הממשלה לא פרסמה כיצד תעביר את הפיצויים והשיפויים לאזרחים. אנחנו משתדלים במועצה לסייע לכל מי שנדרש כדי שיוכלו לתמרן בחוסרים האדירים".

גבי נעמן ראש מועצת שלומי מדבר על המתיחות בצפון (צילום: שלוש עם עופר חדד, קשת12)
"יהיה נכון בעת הזו לפרק את חיזבאללה מנשקו". ראש מועצת שלומי, גבי נעמן | צילום: שלוש עם עופר חדד, קשת12

דוידי, איך ייראה בעוד חודש או חודשיים, אפילו נושאים כמו משכורות?
"אני בשיחות עם שר האוצר ואחרים. לא ייתכן להשוות בין שלומי ושדרות לשאר ישראל, כל המפונים צריכים לקבל הבטחה ברורה שהם לא נדרשים לצאת לחל"ת או דברים בסגנון. צריך לפצות את המעסיקים, והם ישלמו את המשכורות. אני לא מסכים שתושבי שדרות יצאו לחל"ת, ואני מקווה שזה יעבור בהחלטת ממשלה בימים הקרובים".