אחרי מאמצים אדירים הצליחו בסוכנות היהודית לאתר את ריטה, קשישה ניצולת שואה, שנמלטה מהמלחמה באוקראינה. הם מצאו אותה ישנה על הרצפה במרכז פליטים בפולין, עכשיו היא ממתינה לטיסה לישראל. ג'ני מלמד מרגולין, הנכדה של ריטה, התראיינה היום (שני) לגלית גוטמן וריטה גולדשטיין ושיתפה על הקשיים שעברו על סבתה, "זה החזיר אותה אחורה. היא אמרה לי שהיא מפחדת כי היא יהודייה ופעילה בקהילה היהודית. היא פחדה שישר יגיעו אליה".

מרגולין יצרה קשר עם רפאל הלצר מהסוכנות היהודית, אחרי מאמצים רבים הוא מצא אותה בקניון. "הוא אמר לי 'תשלחי לי את התמונה שלה, יהיה בסדר'. היה משהו בקול שלו שהרגיע אותנו. היא הייתה צריכה לקחת את האוטובוס וללכת למרכז פליטים, ברגע שהיא הגיעה לשם אז הטלפון שלה לא כל כך עבד ולא הצלחנו להשיג אותה. אבל אז הוא שלח לי תמונה שלה וכולנו נרגענו. הוא עזר לה להגיע לוורשה, שם היא נפגשה עם דודה שלי. עכשיו הן נמצאות בבית מלון ובקרוב הן יגיעו לישראל"

הדרך לשם לא הייתה קלה. דודה שלה ניסתה שלושה ימים לעלות על רכבת ללא הצלחה, בסוף הן הצליחו לתפוס מקום. "אחרי שסבתא עברה את הגבול עם אוקראינה היא הייתה צריכה ללכת קילומטר ברגל, זה ממש לא פשוט. היה לסבתא מאוד קשה לעזוב, היא הייתה מאוד מופתעת מהמלחמה, היא לא ציפתה לזה. היא ניצולת שואה, אז כל הפחדים עוד פעם צפו".

ג'ני הצליחה לחלץ את סבתה ניצולת השואה מאוקראינה (צילום: גלית ויואב, קשת12)
"החזיר את סבתא אחורה". מרגולין | צילום: גלית ויואב, קשת12

מרגולין  סיפרה מה היא מתכננת לעשות עם הסבתא והדודה כשהן יגיעו לארץ, "זה תהליך שהוא יהיה לא פשוט, במיוחד לדודה שלי ולבת שלה, הן צריכות להתחיל ככה את החיים. לבת דודה שלי יש ילד בן 9, אנחנו פה לתמוך בהם. אני חייבת באמת להגיד תודה לבית חב"ד שעזרו לה להגיע. דאגו לה לאוכל ולבית בדרך לא פשוטה, תחת הפגזות. במיוחד לרב נחום שממש עזר לה כשהייתה בתוך אוקראינה. תודה לכל המתנדבים שלוקחים סיכון על החיים שלהם ועוזרים".

הסוכנות היהודית והרוח הישראלית במצבע התרמה ארצי למען הפליטים מאוקראינה, לתרומות:

https://www.charidy.com/torenu, בטלפון *9260 או באפליקציית ביט