רגע לפני שנקבל את 2022, "גלית ואילנית" מציינות את השנה החולפת עם פרויקט הנשים המשפיעות בישראל. חלק מהנשים שנבחרו הן פרופסור סראב אבו רביעה קווידר, האישה הבדואית הראשונה שקיבלה תואר של פרופסור, ששמה לעצמה מטרה להשמיע את הקול למי שקולן לא נשמע. השנה, היא מונתה לסגנית נשיא אוניברסיטת בן גוריון לשוויון ומגדר וממשיכה לפעול למען השכלה של נשים ערביות ובדואיות בנגב. 

אליה מצטרפת אם לארבעה ומורה לחינוך מיוחד, שבעקבות חוויה אישית החליטה להקדיש את עצמה למלחמה בתופעת החרם בקרב ילדים ובני נוער. בשנה החולפת, היא גייסה אלפי תומכים שהתייצבו לצד התלמידים שסבלו מבריונות, חרם או התעללות. היא מהווה בית ומקור כוח להורים ולילדים מרחבי הארץ - שירי שירי קניגסברג לוי. "מרגש להימנות בכזאת רשימה", אמרה לוי.

מי שנבחרה לאישה שהשפיעה על החיים הציבוריים של כולנו השנה, היא לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל. הרצח הנורא של סלה, טלטל את חייה של בן עמי ובעקבות כך היא החליטה לעשות הכל כדי לסייע לנשים אחרות - ולמנוע את הרצח הבא.

פורום "מיכל סלה", שהקימה יזם קמפיין לזיהוי סימנים אזהרה ליחסים אלימים, שגרם לעליה גדולה במודעות ולפניות לקבלת סיוע. בשנה החולפת היא נאמה מעל כל דוכן אפשרי, כולל דוכן האו"ם ואפילו קיבלה את פרס "רפפורט" היוקרתי. היום (שישי) היא התיישבה לשיחה עוצמתית עם "גלית ואילנית" וסיפרה על השבוע המטלטל שמשפחתה עברה לאחרונה. לראשונה מזה שנתיים, היא עלתה עם אחייניתה, בתה של מיכל, לקברה.

"עברו למעלה משנתיים וקלטנו שהילדים מדברים בינהים ושואלים שאלות מאוד קשות", סיפרה לילי על ההחלטה לעלות לקבר יחד עם הילדים, "הם שאלו מה קרה למיכל, איך וממה היא מתה. בעקבות כך לקחנו את כולם לחדר, יחד עם ההורים שלי ונתנו להם לשאול הכל. כמובן שענינו להם בצורה שמתאימה לגיל שלהם".

מה אומרים?
"קשה לי לדבר על זה, אבל אני כן אגיד שזו הייתה שיחה מאוד משמעותית. כשזה קרה, הם ידעו שמיכל מתה וכנראה שהיו להם הרבה שאלות שהם חששו לשאול. עודדנו אותם לשאול, וענינו להם את האמת. שם, החלטנו שזו השעה המתאימה לקחת את כולם לקבר של מיכל. בית העלמין נמצא בתוך המושב, והם אספו בדרך אבנים שהם מצאו, כדי להניח על הקבר. הבת של מיכל הביאה מהבית ציור וצעצוע שהיא בחרה. היא יודעת שאמא מתה, אבל זאת הייתה הפעם הראשונה שלה".

היא מבקשת ביום יום לספר לה על אמא?
"למרות שהיא עברה משהו מאוד קשה, חשוב לי להגיד שהיא ילדה שמחה וחזקה, יש לה ילדות מאושרת בצפון הארץ עם עוד שלוש אחים ואחיות. היא עטופה והיא שייכת - אבל לפעמים היא שואלת".

מתוך הטרגדיה הכל כך גדולה הזאת, לילי הקימה את פורום "מיכל סלה". ולפני מספר חודשים, אמה הצטרפה אליה לביקור באו"ם. "קיבלתי טלפון מז'נווה כדי שאבוא לדבר באו"ם בפני כל השגרירים, ולספר על העשייה שאנחנו עושות בפורום להצלת חיים של נשים. באותו שבוע קיבלתי שיחת טלפון נוספת, שבמהלכה הוזמנתי לבלגרד. שאלתי את אישי אם הוא יבוא, והוא אמר 'אמא שלך צריכה לבוא איתך'. בעקבות כך הצעתי לאמא שלי, וזו הייתה הפעם הראשונה שהיא אמרה שהיא רוצה להצטרף לעשייה הציבורית. כשחזרנו לארץ והיינו בשדה התעופה, אמא הסתכלה עליי ואמרה לי: 'לילי זאת הפעם הראשונה שאני מאושרת מאז הרצח של מיכל'". 

עד כמה העשייה נותנת לך נחמה?
"כשחוטפים כזאת מכה השמיים שלך נופלים, זה לא רק לאבד את אחותך שזה קשה מנשוא, זה גם לאבד את האמונה  באדם שהיה אצלי בבית ושיחק עם הילדים, זה קרה ביום בהיר. דבר כזה יכול לרסק ולהפיל משפחות, כשזה קרה שאלתי את עצמי 'מה יהיה עם אמא ואבא', כי הם כל כך קרובים למיכל - היא הייתה אצלהם כל יום בבית. החיים שלנו לעולם לא יחזרו להיות מה שהם היו, החיים של כולנו השתנו בוודאי גם החיים שלי". 

לילי בן עמי מקדישה את עצמה למניעת הרצח הבא (צילום: יובל זלדינג, באדיבות ספורט 1)
"היעד שלנו הוא אפס נרצחות, יהי זכרה מהפכה" | צילום: יובל זלדינג, באדיבות ספורט 1

משפחתה של מיכל בחרה לשתף את עם ישראל בכאבם, כדי להציל את האישה הבאה. "העשייה הזאת מרפאה ומחזקת את כולנו וגילינו שיש הרבה דברים שאפשר לעשות כדי להציל חיים, דברים שעד היום לא עשו אותם. ככה שאנחנו עושות עשייה כדי להציל חיים של נשים אחרות וזה מציל ומרפא אותנו מהכאב והשכול שלנו. לפני שמיכל מתה אני לא הכרתי סיפור אחד, ומהיום שזה קרה כל הזמן פונות אלי נשים. מאז שנחשפתי עם מה קרה לנו, גיליתי עולם צללים שקיים פה לידנו, ואז ביררתי מה המענים, והם שלושה פתרונות - מקלט, משטרה או רווחה. ושאלתי מה עם מניעה מראש? אם מיכל הייתה יודעת שאם יש אובססיביות בזוגיות צריך ליווי בפרידה, היא הייתה יום חיה. צריך להתקשר ל-118 ולקבל ליווי מקצועי ממומחית אלימות במשפחה. איך יכול להיות שכל אזרח בישראל יודע לזהות חפץ חשוד, אבל למה כשיש צעקות אצל השכנים אנחנו לא בטוחים במה אנחנו שומעים, ואם צריך להתערב". 

אחד הדברים המדהימים שעשיתם בזמן האחרון, זה תמרורי אזהרה לגברים. 
"הקמפיין הראשון שעשינו, היה חמישה תמרורי אזהרה לנשים. והשנה הוצאנו קמפיין שני, לעזור אדם שעלול לתקוף את בת הזוג שלו לזהות את זה בעצמו ולהבין איך הוא פונה לעזרה. הקמפיין הזה הוא ניסיוני וחדשני, אנחנו גם מפתחות סטארט-אפים".

לילי בן עמי מקדישה את עצמה למניעת הרצח הבא (צילום: מתוך "גלית ואילנית", באדיבות ספורט 1)
"היעד שלנו הוא אפס נרצחות, יהי זכרה מהפכה" | צילום: מתוך "גלית ואילנית", באדיבות ספורט 1

מה הכלים שאתם נותנים לאישה שמגיעה אליכם?
"יש לנו שני פרויקטים להגנה על נשים מאוימות שלא חיות עם בן הזוג המאיים, כשפרויקט אחד זה כלבי הגנה. 40 אחוז מהנרצחות הן גרושות, אז אישה שהיא מאוימת, ואינה חיה בבית עם בן הזוג, יכולה לפנות לפורום מיכל סלה ולבקש פתרון הגנה. הן יכולות לקבל כלב הגנה מאולף לכל החיים, כאשר כל כלב כזה שווה 70 אלף שקלים. אותה אישה מקבלת ציוד ומזון לכלב עד הבית, הפרויקט הזה סגור מא' ועד ת'. הפרויקט השני נקרא 'סיירת מיכל', שמיועד לרמת סיכון קצת יותר נמוכה, ואם האישה חוששת ומרגישה לא בטוחה, אנחנו נכניס אותה לתוכנית שתעניק לה חליפת ברזל - מצלמה בבית, לחצן מצוקה וסייר 24/7. כמו כן, היא גם תקבל שיעורי הגנה עצמית חינם ומשרד עורכי דין ששולח מכתב התראה לאדם המאיים, שידע שמה שהוא עושה מהווה עבירה על החוק. היעד שלנו הוא אפס נרצחות בשנה, יהי זכרה מהפכה".