בקיץ האחרון החליטה שלי יחימוביץ' לפרוש מהחיים הפוליטיים, למרות שהצהירה בעבר כי היא מתכננת להישאר בפוליטיקה שנים ארוכות. היום (ו'), התארחה חברת הכנסת לשעבר אצל גלית ואילנית, וסיפרה על התחושות שלה בעקבות האירועים הביטחוניים של השבוע האחרון, "אחרי פסק זמן נפשי ומעשי, בו התנתקי מהאקטואליה ומהוויה הכל-כך אינטנסיבית של להיות חלק מזה כל הזמן, זה היה שבוע שכבר לא יכולתי לעמוד מנגד", סיפרה יחימוביץ', "פתאום הרגשתי מעורבות, רציתי לדעת מה קורה, הרמתי טלפונים לאנשים שאני מכירה מתוך המערכת וכן היה לי חשוב לדעת מה המשמעות של המהלך הזה".

מה את יודעת שאנחנו לא?
"את מה שאני יודעת שאתן לא אני לא אוכל לחלוק. אני כן יכולה להגיד שהייתי חברה הרבה שנים בוועדת חוץ וביטחון וגם הייתי חשופה לסודות כיו"ר האופוזיציה. בהאא אבו אלעטא זה שם ששמעתי מדי פעם, אבל אני לא אגיד ששנתי נדדה בלילות כי חשבתי שצריך לחסל דווקא את הפרסונה הזאת. אני כן יודעת עד כמה מורכב ואיזה עבודה מודיעינית ומבצעית צריך להשקיע כדי שיהיה אפשר לבצע חיסול ממוקד שכזה. לכן, אני מאמינה, וודאי לרמטכ"ל ולראש השב"כ ואפילו לראש הממשלה שהפעולה הזו הייתה נקודתית. כן הייתה לה השפעה מרחיקת לכת על המערכת הפוליטית.

הייתה חזית אחידה בתחילת השבוע וכולם אמרו שאין לזה קשר למצב, הפוליטי אבל אז התחילו להישמע קולות אחרים.
"לכל מעשה שהוא מעשה בטחוני יש השלכות פוליטיות, בטח בתקופה רגשה כזו. אם זה היה ערב בחירות, אז בוודאי שההשפעות היו עוד יותר מרחיקות לכת. אי אפשר לנתק את זה, גם אם הפעולה היא פעולה ביטחונית טהורה ומשיקולים טהורים. אגב לטעמי, לפגוע באופן ממוקד באדם שהוא באמת מפגע שמהווה סכנה לביטחונה של מדינה ישראל זה דבר הרבה יותר מוסרי מלהפיל פצצה על בניין של 5 קומות. לכן, אין לי התנגדות למעשה הזה, למרות שצריך לשקול את ההשלכות שלו. במקרה הזה, נראה לי שהנחיצות של הפעולה הייתה גבוהה. בסופו של יום, אני גם מאמינה שלא יהיו לזה השפעות מרחיקות לכת על המצב הפוליטי".

מה הפתרון לטווח ארוך? כולם מדברים על העניין המדיני, אבל זה לא קורה.
"את ממש צודקת. צה"ל חזק ומיומן עם יכולות מדהימות, אבל זה לא תחליף למדיניות. יש תחושה, לא תחושה אלא עובדה, שבמשך שנים מאוד ארוכות אין דרג מדיני שמנסה לייצר איזשהו פתרון. עכשיו יש ממשלת ימין, אני רוצה לשמוע את הפתרון של ממשלת הימין, את הפתרון הימני, אבל הוא לא קיים. אין שום אופק מדיני, אין שום ניסיון להגיע לאיזשהו הסכם ומכל הסיפור הזה יצא מצב מאוד מאוד אבסורדי בו החמאס הם הבחורים הטובים. הפגיעה בג'יהאד האסלאמי הייתה בגלל שהם לא אפשרו להגיע להסדרה עם החמאס. אני רק מזכירה שעד לא מזמן חמאס היה ארגון הטרור שצריך לחסל מהבסיס ומהיסוד ולמגר אותו, לכן יש כאן הרבה מאוד צביעות בשיח הזה. בלי פתרון מדיני כלל אזורי בחסות ארה"ב, מדינות אירופה והמדיניות הערביות לא יהיה סוף לסבבים האלה. ולא משנה כמה אנחנו בוטחים בצה"ל וכמה אנחנו מאמינים בו, זה לא הפתרון".

יחימוביץ' סיפרה כי כיום, היא לא מרגישה שהטייטל 'חברת כנסת' חסר לה, "לא נעים לי להגיד אבל זה בכלל לא חסר לי. הייתי מאוד שלמה עם הצעד הזה והוא היה אחרי תהליך ארוך, אבל הייתי בטוח שיהיו לי רגשי חרטה אבל אני חייבת להגיד שהם לא קיימים. אני עובדת נורא קשה, מגיל נורא צעיר, בלי הפוגות ובלי טיול אחרי צבא וכנראה שהייתי מאוד זקוקה לזה".

האג'נדות שלך הרי בוערות בך, עם כל מה שקורה כאן בחודשים האחרונים, את לא מרגישה משהו?
"אני חושבת שגם לאנשים כמוני, שהולכים כל הזמן עם הלפיד ביד, מגיע בגיל מסוים לנוח קצת. אני מגלה את הקסם והשלווה הנפשית שבהתנתקות, אפילו בכוח לפעמים. לצערי השבוע זה היה קצת קשה, אבל ברור לי שאחזור לזה".

שלי יחימוביץ' על החיים שאחרי הפוליטיקה (צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת12)
מתוך "גלית ואילנית" | צילום: מתוך "גלית ואילנית", קשת12

תחזרי לאן? לכנסת?
"לא נראה לי שאחזור לפוליטיקה. אם אני אחשוב שיש סיכוי כזה זה יפגע בתחושת החופש שלי".

מי שבסופו של דבר בא ואמר ליחימוביץ' ואמר לה שהגיע הזמן להפסיק עם הפוליטיקה היה בנה, "הוא אמר לי משפט אכזרי, הוא אמר לי 'מיצית את היכולת שלך לשנות בצורה דרמטית את התמונה. ברור שתעשי עבודה טובה אם תישארי, אבל זה לא מספיק. יאללה אמא, תנוחי קצת'".

הבנת אותו ישר?
"הילדים שלי קוראים אותי, הם חלק מכל התהליכים והם מבינים ממש את הניואנסים. זה היה משפט מכונן, שהכריע בשביל את הכף".

יחימוביץ' לא הסתירה את אכזבתה בכל מה שקשור לייצוג נשי בכנסת, "מבחינת ייצוג נשי הלכנו אחורה, יש רגרסיה מזעזעת. לפעמים יש נשים שאומרות 'אני לא פמיניסטית' וכו' אבל רבאק, תגידו תודה לכל הפמיניסטיות שבזכותן יש לכן בכלל זכות לבחור, ללמוד באוניברסיטה, זכות להתפרנס, זכות לא להיאנס. אלה דברים נורא בסיסיים שלא היו, הם קרו רק בעקבות המאבק הפמיניסטי שעוד לא נגמר. רק ב-15 אחוז ממשקי הבית יש שוויון בנטל בחלוקת הנטל במטלות המשפחתיות".

יחימוביץ' סיפרה כי מאז שפרשה מהכנסת, קיבלה לא מעט הצעות לחזור לתקשורת, "ביום שהודעתי שאני פורשת קיבלתי 13 הצעות טובות ואמרתי לכולם 'חכו'. אני כן מתכוונת לחזור, אני מתכוון לייצר לעצמי תמהיל שגם יהיה מספק, גם יאפשר לי להשפיע וגם יאפשר לי להמשיך בחיים הטובים שאני קצת טועמת מהם עכשיו".