אחד בספטמבר עוד רגע כאן, ושנת הלימודים של הילדים שלנו עומדת להיפתח. אני לא רוצה להכנס כאן לדיונים - החשובים - אם כן צריך לפתוח את בתי הספר, כמה ימים ללמוד ואם צריך לחסן את הילדים. כי יש שאלה שהרבה יותר מטרידה אותי כשאני חושבת על בית הספר: מי מלמד את הילדים שלנו?

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנה שעברה הצביע על בעיה במציאת מורים מתאימים לבתי הספר - בגלל מחסור במורים עם הכשרה ללמד מקצועות מבוקשים, משלימים את החסר בשיבוץ של מורים למקצועות אחרים: ככה קורה ששישים אחוז מהמורים למתמטיקה בכלל לא עברו הכשרה ללמד את המקצוע, וגם ארבעים אחוז מהמורים לאנגלית לא הוסמכו ללמד את השפה. זה מצטרף לרשימה של בעיות שכולנו מכירים מבתי הספר: הרבה מורים עייפים מעומס של משימות ותפקידים, כשיותר מדי מהם לא מקבלים את התנאים שמגיעים להם. שלא לדבר על היחס והמשכורת הנמוכה למי שעברו שנה בלתי אפשרית של ניהול כיתה בזום, והתאמצו לא לפספס אף ילד.

אבל בזמן שמבקר המדינה דואג למורים למדעים או אנגלית - שאף אחד לא חולק על כך שהם מקצועות חשובים מאוד, אני דואגת למחנכים והמחנכות. המורים שלא נותנים ציונים בתעודת הבגרות, אבל שותפים באיך הילד שלנו יגדל ויתבגר. אלה שאחראים לשאול את הילד איך הוא מרגיש, לשים לב אם משחקים איתו בהפסקות. מישהו שמאמין בו ומשפיע עליו לטווח הרחוק, מישהו שמכיר את הילד ונותן יחס אישי, במערכת שהרבה פעמים עסוקה במבחנים וציונים.

הרי אלה המורים שנזכור גם אחרי שנים: אני לא בטוחה שכולם זוכרים את השם של המורה לחשבון או טבע מכיתה ו'. אבל מחנך טוב, כזה שבאמת ראה אותנו והשפיע עלינו, נשאר איתנו לנצח. אותו אנחנו אף פעם לא שוכחים.

אז אולי זו הזדמנות טובה לומר תודה למחנכים של הילדים שלי: אנשים מדהימים שהיו שם לשיחות התייעצות, הרבה מעבר למה שנדרש מהם. אנשים שבחרו להיות מחנכים, עבדו מתוך שליחות, והיה לי מזל שהילדים שלי פגשו אותם. ואתם יודעים מה? זה הדבר המבאס: שלילדים שלי היה צריך להיות מזל כדי לקבל מחנכים כאלה, שזו לא ההעדפה הראשונה של מערכת החינוך בנוגע לילדים שלנו, שיש כל כך הרבה תלמידים שבגלל המחסור בכוח אדם - פשוט לא קיבלו מורים מחנכים טובים מספיק.

אני רוצה לאחל שנת לימודים מוצלחת לכל התלמידות והתלמידים שעוד רגע - אני מקווה - יחזרו ללמוד. שתלמדו, שתשקיעו, וגם שתחייכו ותפגשו חברים חדשים. בהצלחה גם למורים והמורות המקצועיים, ובמיוחד למחנכים: הפקדנו את הדבר הכי חשוב לנו בידיים שלכם. בבקשה תדאגו לילדים שלנו, בבקשה תשימו לב לדברים שאנחנו לא רואים. אנחנו כל כך מעריכים אתכם על העבודה הקשה והתובענית שאתם עושים. היא לפעמים אפילו כפוית טובה, אבל כל כך כל כך חשובה. תודה, והלוואי שתהיה שנת לימודים בריאה ומוצלחת!