סיפור ההצלחה של נאום כהן (39), איש עסקים שמתגורר בשנים האחרונות בדובאי, הוא בלתי נתפס. רק באוקטובר האחרון שמו עלה בפרסומים שונים, כמי שהצהיר שירכוש את חברת התעופה ישראייר בכמעט 200 מיליון שקלים. מאוחר יותר, הפך למתווך בעסקת המכירה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים לשייח' חאמד בן ח'ליפה, בעוד סימני השאלה סביבו הולכים וגדלים. הערב בפרק מיוחד של "חשיפה" מדובאי, חיים אתגר ליווה אותו בחיי הפאר שבנה סביבו, בעיר שפתחה את שעריה בחודשים האחרונים בפני ישראלים.

כבר בגיל צעיר היה לכהן חוש עסקי מפותח. בברית המועצות, כך הוא מספר, החל למכור לאנשים בירה ברכבות, בעודו בן שמונה בלבד. בשנת 1994 משפחתו עלתה לישראל, ויחד עם הוריו וארבעת אחיו ואחיותיו השתקעו בדירה קטנה באופקים. המצב הכלכלי לא הזהיר פנים, והעוני דרבן את כהן להשיג את החלומות שלו. בגיל העשרה הוא הקים וניהל עסק לכוח אדם, ולאחר השחרור מצה"ל, עזב את הארץ לטובת לימודים ועסקים באוקראינה. כהן נכנס לעסקי המזון ומהר מאוד התגלגל למכירת רכבי יוקרה ועסקאות נדל"ן, אבל כל זה לא הספיק לו והוא פנה לתחום חדש, במקום חדש. 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
צמח מדירה קטנה באופקים. נאום כהן | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12

שני עשורים אחורה, כהן התחיל את קשריו העסקיים בדובאי כאדם צעיר עם מעט ניסיון, אך במהרה למד את הדרך לצבור כוח והשפעה. יחד עם שותף, הוא התחיל לייצר בזול סיגריות באמירויות ומכר אותן ביוקר ברחבי אירופה: "אפילו 10 אגורות על כל קופסה, בכמויות זה הרבה כסף", הודה בשיחה עם אתגר, "וזה עבד טוב". בשנים הבאות עסקיו התרחבו לקצוות הגלובוס, וכהן אף הגיע לתעשיית הסרטים של בוליווד ולתעשיית היהלומים באפריקה.

היום, כהן גר יחד עם אשתו, יבגניה וארבעת ילדיהם באחת מהשכונות היוקרתיות ביותר בדובאי. בבעלותו וילה גדולה שמוערכת בכ-50 מיליון דולר, חמישה מטוסים פרטיים, רכבי יוקרה וביניהם "רולס רויס", BMW”" ו"מרצדס", כמו גם אוסף שעונים יוקרתי הכולל שעון של חברת "גראף", אותו קנה בכ-2 וחצי מיליון דולר. משרדי חברת NY כהן גרופ היוקרתיים ממוקמים בספינת פאר, ולדבריו נמצאות בבעלותו 14 חברות שמגלגלות מדי שנה למעלה ממיליארד דולר. וזה לא הכל, משרדיו מעוטרים בסמלי אריה מוזהבים, כמחווה לאריה שלו, סימבה, לו בנה בית מיוחד באוקראינה וספג על כך ביקורות במדינה הצפונית. גם בדובאי, יש לו נמר לבן בשם מוגלי, ובית נוסף בבעלותו שמחכה לשיפוץ ויעבור בעתיד לבנו בן ה-16. 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
מתגורר עם משפחתו בוילה שמוערכת בכ-50 מיליון דולר. כהן | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12
 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
רכבי היוקרה של משפחת כהן | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12

נאום כהן או נחשון נחשונוב?

אין ספק שההצלחה העסקית של כהן מרשימה ביותר, אבל מעל לסיפור שלו רובצת עננה כבדה. מאז ששמו עלה לכותרות בישראל, מתעוררות תהיות בנוגע להסתבכויות כלכליות, תביעות משפטיות ופשיטת רגל, כולן תחת שם הלידה שלו – נחשון נחשונוב. אחת הטענות היא שמאחורי הפעולה של שינוי השם, יש ניסיון לחמוק מהבעיות, מה שמציג תמונה של אדם שמנסה להיות במקום מסוים בזהות אחת ובמקום אחר בזהות אחרת. כהן, התכחש לדברים ואף הציג בפני אתגר תעודה שבה כתובים שני השמות שלו.

רק בשנים האחרונות כהן הסתבך בכמה פרשיות. באחת מהן הוכרז כפושט רגל בעקבות חוב של 740 אלף שקלים, בגינו נאסר עליו לצאת מהארץ. בשיחה עם אתגר, הוא הודה בחוב שנגרם לטענתו מעסק קוסמטיקה שכשל, אך סירב להיכנס לפרטים בטענה שהחוב נסגר ואינו זוכר את הדקויות. פרשה נוספת היא תביעות משפטיות של קרוב משפחה, באחת הוא מאשים שנעקץ על ידי כהן בעסקת יהלומים, ובאחרת שהלווה לכהן כספים על מנת לצאת מהארץ. כהן בתגובה, הכחיש את המיוחס אליו וטען שקרוב המשפחה קיבל את הסכומים בעסקת היהלומים, ובנוגע להלוואה, הציג שיחה בה התובע חוזר בו מההאשמות. 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
נאום כהן או נחשון נחשונוב? | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12

הסתבכות נוספת מול הרשויות קרתה עם אדם שלטענת כהן היה שותפו העסקי. זה העביר לו כספים במטרה להשקיע בעסקיו של כהן, אך תבע אותו בבית המשפט שקבע כי כהן אכן נדרש להחזיר לו את הסכומים. "היינו שותפים ונפלנו", הבהיר כהן בשיחה עם אתגר, "למה אני תמיד צריך לשלם לאנשים? למה אני צריך להיות הכבשה השחורה שצריך לשלם לכל אחד כסף? אתה יודע כמה אנשים מנסים לסחוט אותי? אני לא בן אדם שמפחד מהדברים האלה, כל מי שרוצה, אני מאחל לו בהצלחה".

"אם מישהו רואה את התכנית הזאת ויגיד שהוא בחיים לא טעה, אני לא אאמין", המשיך כהן והתלהם, "גם אני טעיתי, נפלתי וקמתי. לא אמרתי שאתה לא יכול לדבר עליי כי אני צדיק, לא, אני לא צדיק בכלל. אני בן אדם שעשה טעויות בחיים. כותבים שאני חייב? למי אני חייב? בוא, אני אוציא תדפיסים אם אי פעם חזר לי צ'ק לחשבון הבנק. יש אנשים שרואים שנאום כהן גדל, אז אומרים 'נכנס בו, אולי נאכל איזו עוגה'. כמו כל מיני אנשים מהמדיה בישראל שמתקשרים ואומרים לי 'אנחנו נכתוב עליך שאתה נחשון נחשונוב, אתה לא נאום כהן', אז תכתבו". 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
"אתה יודע כמה מנסים לסחוט אותי?" | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12

איש הקשר של דובאי

חודשים מאז נפתחו שעריה של דובאי, לא רק נופש, יוקרה וחיי פאר מושכים אליה את הקהל הישראלי, גם המגזר העסקי זיהה את הפוטנציאל הכלכלי הטמון בה. אחת העסקאות ההיסטוריות שנחתמה בדצמבר האחרון היא בין בעליה של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים לשייח' חאמד בן ח'ליפה, בתיווכו של לא אחר מכהן. למעשה, כהן הוא היועץ הראשון של השייח', והשניים אף חולקים משרדים, דלת מול דלת. במהלך הצילומים ל"חשיפה", השניים אף ניהלו קשר רציף זה עם זה, עד ליום החתימה על עסקת המכירה של קבוצת הכדורגל הירושלמית.

אתגר התלווה לכהן ברגעי החתימה הדרמטיים, בה שייח' בן ח'ליפה קנה 50 אחוזים מקבוצת הכדורגל והתחייב להשקיע בה מאות מיליוני שקלים בעשור הקרוב. אפשר היה לראות את הסודיות הרבה סביב האירוע, כשאנשיו של השייח' ביקשו לכבות את המצלמות מחשש שידלפו פרטים לתקשורת. זמן קצר לאחר מכן, כהן יצא מהמשרדים, והכריז באופטימיות שהעסקה נחתמה. שעות ספורות מאוחר יותר האופטימיות מתהפכת, כשבישראל עולות ספקולציות בנוגע למעמדו ולשווי נכסיו של השייח'. 

הידיעות האלה הכניסו את כהן ואת המערך סביב השייח' ללחץ. הדרמה התפתחה בקצב מסחרר, כשכהן קרא לאתגר על מנת להראות מסמכים שמאמתים את זהותו של השייח'. הוא אף הציג בפניו כתבה על העסקה בעיתון נחשב בדובאי, כתבה שביום למחרת כבר נמחקת מהאתר. בימים הבאים חרושת השמועות סביב העסקה הולכת וגדלה, ובפעם הבאה שכהן נפגש עם אתגר, כללי המשחק משתנים. הוא מבהיר להם שנדרש אישור מיוחד מהשייח' כדי להמשיך בצילומים, וחושף שהשלטונות עקבו אחר צוות הצילום מיום הנחיתה במדינה. 

הישראלי החזק בדובאי (צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12)
תיווך בעסקה בין השייח' לבית"ר. כהן | צילום: באדיבות ספורט 1, קשת12

"בכל מדינה יש את החוקים שלה", פתח כהן את השיחה, "אם אנחנו מזכירים את השם של השייח', אז אנחנו צריכים אישור ממנו לדבר עליו. אם זה לא נעשה, זאת עבירה. אני חושב שמדובר במחיקת החומרים, ועליכם ספציפית, אתם נכנסים לרשימה השחורה ופעם הבאה לא תוכלו כבר להיכנס למדינה. יש פה נהלים". בנוסף, כהן הכחיש את הטענות כי שייח' בן ח'ליפה הוא איש קש מטעמו: "זה כמו שתשאל אותי אם בנימין נתניהו אמיתי או לא. הלבנת כספים? זה שטויות, יש כאלה שלא אוהבים את העסקה הזאת".

לאחר הריאיון האחרון, צוות "חשיפה" נפרד מדובאי ונחת בישראל. 48 שעות לאחר מכן, גם כהן. הוא הגיע למדינה בניסיון להגן על שמו, ושקע בראיונות לתקשורת שביקשה ממנו הסברים. בין היתר, גם על הפער שבין חייו הנוכחיים של נאום כהן באמירויות לבין חייו של נחשון נחשונוב באופקים. "אני לא חושב שאני גנגסטר ואני לא חושב שאני מלאך", סיכם את הדברים, "בטוח בדרכי עשיתי גם שגיאות, היו טעויות, היו נפילות והיו עליות. בסוף היום, אני יכול להגיד שאני הולך בדרך שתמיד חלמתי, חלמתי להיות במקום שאני נמצא בו היום".