טננבאום, בן 30, נולד וגדל ברמת השרון. כשהיה בתיכון החל בהליך חזרה בתשובה. אביו מהנדס מצליח ואימו עובדת בארגון חברתי ידוע. באופן אירוני, בשנים האחרונות חלק ניכר מזמנה הוקדש לטובת המאבק באלימות כלפי נשים. האם היא ידעה שבנה הוא לכאורה מטריד נשים ומפיץ שנאה כלפיהן?

לפני כשנה מעיין אדם קיבלה הודעה תמימה באינסטגרם, עם בקשה לעזרה לחסום משתמש של בחור שמשפיל נשים. אדם, כאושיית רשת, שיתפה את הסיפור ומאותו רגע, הוצפה במאות הודעות מנשים שמזהות את טננבאום וטוענות שהוטרדו על ידו. לפי הפרופיל שלו, הוא פעיל במיוחד ברשת הטיקטוק והעלה סרטונים בהם הוא מטיף לשנאת נשים תוך ציטוט מקורות יהודיים לכאורה.

>> פספסתם את הפרק? השלימו אותו באפליקציית +12 - חוויית צפייה שעוד לא הכרתם

אדם ניצלה את היותה מגישה קבועה ב"חדשות הבוקר" בקשת 12 והחליטה לחשוף את השיטה בה פעל טננבאום. היא סיפרה שהוא התחיל עם הקורבנות באתרי היכרויות, עטה מסכה חביבה, נעימה, אבל ברגע שאחת הנשים אמרה לו שהקשר לא מתאים לה - משהו אצלו התהפך. אדם סיפרה: "הוא מעליב ומשפיל אותן, דורך עליהן והן לא מבינות מאיפה זה מגיע". הבנות שיתפו שגם כשחסמו אותו בדרכי התקשורת הוא חזר אלים יותר דרך פרופילים ומספרים חדשים, בחלק מהפעמים הוא אף החליף זהויות.

גל חזקיהו טננבאום (צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1)
צילום: מתוך "חדשות הבוקר" , באדיבות ספורט 1

טננבאום היה מאיים ומטריד את הקורבנות שלו, אבל הוא לא הסתפק רק בזה - הוא ניצל את כוחו ככוכב רשת כדי להפיץ לעוקבים שלו סרטונים מבזים אודות הנשים שבחר לתקוף. "אני רוצה שגיל ההסכמה ליחסי מין בישראל יהיה 12 וחצי. לשנות את כל חוקי האונס, ההטרדה מינית ומעשה מגונה. לעשות חקיקה הרבה יותר מקלה." כך שיתף טננבאום לקהל הצופים שלו ברשת.

גל חזקיהו טננבאום (צילום: מתוך הרשתות החברתיות של גל טננבאום, באדיבות ספורט 1)
צילום: מתוך הרשתות החברתיות של גל טננבאום, באדיבות ספורט 1

אחת הנפגעות, רוזה שושנה מייבסקי, הודתה ב"חשיפה" כי ניהלה עם טננבאום קשר רומנטי בעבר. מה שהחל כמערכת יחסים נורמטיבית הפך אלים ומפחיד. באחד מהערבים שבילו ביחד, הם התווכחו והוא בתגובה זרק עליה כיסא. רוזה החליטה לברוח אבל הוא לא הרפה ממנה והטריד אותה כפי שעשה לנשים אחרות. באותו מקרה, טננבאום הורשע בבית המשפט על הטרדה ונגזרו עליו עבודות שירות בלבד.

עם הזמן, מעשיו של טננבאום הקצינו. שרית (שם בדוי) פגשה אותו לדייט אחד, אז הוא נישק אותה בכוח לדבריה, והיא ביקשה לסיים את המפגש. מאותו רגע היא סיפרה, טננבאום הילך עלייה איימים ואפילו הודיע לה שאם תגיש תלונה במשטרה היא "לא תנשום יותר".

אחד מהתכנים הקבועים שמופיעים בעמוד של טננבאום ברשתות החברתיות הוא קמפיין הקורא לזיכוי ושחרורו של ירין שרף, שהואשם באונס נערה במלונית קורונה בפברואר האחרון. התכנים הם לא פעם אגרסיביים ומאיימים. טננבאום בחר לתקוף ברשת החברתית נערה שגינתה את התנהגותו של שרף. "אני וירין שרף מוסרים לך ד"ש חם, בעזרת השם את אני והוא נהיה עוד שנה מתחת לחופה" כך פנה אליה דרך העמוד שלו.

בשלב הבא, טננבאום עלה מדרגה כשהשמיץ והכפיש את הקטינה בת ה-13, שעל פי כתב האישום נאנסה על ידי שרף באכזריות. השיא הגיע כשהוא חשף בניגוד לחוק את תמונתה ברשת. נוסף על כך, בקבוצת חברים שהקים, הוא פרסם הודעה המבקשת לשלוח לילדה מסרים מבזים. לטננבאום קרוב לאלף מעריצים נלהבים שיצרו שיח אלים, אגרסיבי ומבזה נשים בקבוצה. אתגר החליט להיפגש עם שניים מחברי הקבוצה שנתנו רוח גבית לשרף החשוד באונס אכזרי בילדה בת 13. "ביפן וארגנטינה גיל ההסכמה הוא 13, זאת אומרת שילדים הם בעצם יצורים מיניים", כך אמר אחד מחברי הקבוצה לאתגר.

בחזרה לאדם שהחליטה ליצור קשר עם אמה של הקטינה שהגישה לאחרונה תלונה במשטרה נגד טננבאום. היא סיפרה שהוא העלה גרסת אמת כביכול לסיפור המלונית, לפיו המעשים היו בהסכמה. אמה המשיכה וסיפרה כי טננבאום תיאר בצורה מינית ובוטה את שהתרחש וחשף את הילדה הסובלת. הוא פתח פצע וחדר לפרטיותה של נערה בת 13. טננבאום המשיך ופרסם את חשבון האינסטגרם של הילדה כדי שחברי קבוצתו יוכלו לשלוח לה הודעות, לבזות ולהשפיל אותה, הכל עבור ירין שרף.

לאחר שאדם שיתפה את פעולותיה נגד טננבאום, בליוויו של אתגר, היא הגישה תלונה במשטרה. בשלב הזה טננבאום העלה הילוך נגדה ותומכיו החלו לפעול בהתאם. הם שלחו לאדם איומים על חייה. אלא שאז, כנראה בזכות ההד התקשורתי שיצרה אדם, התלונה נגד טננבאום הפכה לכתב אישום. אתגר ואדם הגיעו לבית משפט השלום בנתניה כדי להתעמת עם העבריין שהגיע עם ציציות וכיפה לראשו. אדם האשימה אותו שחרב את חייהן של נשים רבות והטריד אותן ללא הפסקה. טננבאום בחר שלא להגיב והשופט הרשיע אותו בעבירות של איומים עליהן הודה.

בשלב הזה אתגר החליט לפנות לדוברת "טיקטוק" כדי להבין למה היא לא מנעה מטננבאום ושרף לעלות תכנים מבזים לרשת. כך הגיבה: "אנחנו לא מושלמים אבל מנסים להשתפר, עושים מה שאנחנו יכולים. אנחנו לא יכולים לקחת אחריות על כל התכנים שמפרסמים אצלנו".

גם אחרי הפרסומים של אדם והתלונה במשטרה, טננבאום המשיך בשלו. הוא חזר לבית המשפט לקבלת גזר הדין במסגרת הסכם טיעון, וקיבל ארבעה חודשי עבודות שירות. הוא שוב חמק ממאסר והיה באפשרותו להמשיך להלך איימים. בניגוד לעימות הסוער בדיון הקודם, טננבאום בחר להתייצב מול מצלמות התוכנית וטען כי ניתק קשר עם כל בחורה שלא רצתה לדבר עימו - ""יש לי בעיה עם נשים שלא מטפחות את עצמן. זה עניין חברתי. אנחנו בתור חברה צריכים לדאוג שנשים ייראו טוב. אני לא מדבר איתן. תמיד אני מפסיק שמישהי אומרת לי די", כך שיתף בזמן העימות. ניכר כי בית המשפט לא הצליח להרתיע את העבריין המורשע שחזר לביתו.

לפני כחודשיים, אדם סיפרה בבכי לאתגר כי קיבלה שלל תמונות מטרידות מטננבאום למכשיר הטלפון שלה וביקשה להוציא נגדו צו הרחקה. היא החליטה להגיש תלונה נוספת כשהיא מזכירה שבעבר הכניסה לכלא פדופיל שפגע בה כשהייתה בת 11. לפיה, טננבאום מערער את היכולת שלה להגן על עצמה אחרי שניסתה לבנות את ביטחונה האישי בעצמה לאחר הטראומה שחוותה. אדם סיפרה שכל רצונה הוא להרחיק את טננבאום מהחברה.

מעיין אדם (צילום: מתוך "חשיפה", באדיבות ספורט 1)
לא מוכנה להיות קורבן | צילום: מתוך "חשיפה", באדיבות ספורט 1

הרבה שאלות עולות מתחקיר "חשיפה" שעלה הערב (חמישי), שאלות חמורות על אוזלת היד של מערכת המשפט והכוח של הרשתות החברתיות. כל אלה מאשרים בינתיים לטננבאום ודומים לו, להמשיך לפעול כמעט ללא הגבלה. מי יודע אם ברגעים אלה ממש הוא מסמן את הקורבן הבא.

עיקרי תגובתו של גל טננבאום: "ההודעות ששלחתי לנשים היו מעשה חיזור לגיטימי ולא הטרדה. נשים תקפו אותי מינית ולא ההפך. להביע ביקורת על מראה חיצוני של אישה זה לא ביזוי והשפלה. לא איימתי על נשים והטלתי עליהן אימה. לא פתחתי פרופילים פיקטיביים. הסרטונים והפוסטים שהעליתי בנושא גיל ההסכמה הינם תיאורטיים. מעולם לא חשפתי את תמונתה של הקטינה שעל פי החשד ירין שרף אנס. שושנה מייבסקי הפסידה לי בתביעה. אני הייתי גבר מוכה במערכת היחסים הזו. מעיין אדם שלחה את ההודעות האינטימיות לעצמה על מנת להפליל אותי".

תגובת משטרת ישראל: "בעקבות תלונות שהוגשו במשטרה נפתחה חקירה, עם סיומה הועברו התיקים לעיון והחלטות הפרקליטות כמקובל. באשר לגברת לוי, עם הגשת התלונה, נפתחה חקירה שנוהלה ביסודיות, ובסיומה נמצא כי לא התקיימה עבירה פלילית והתיק נסגר. בעקבות ערר שהגישה המתלוננת על החלטת הסגירה, הועבר התיק להחלטת הפרקליטות כמקובל".

תגובת פרקליטות המדינה: "התיקים התקבלו בפרקליטות ולאחר שנבחנו הם נשלחו למשטרה לשם ביצוע השלמות חקירה. לאחר ביצוע השלמות החקירה התיקים ייבחנו בשנית ותתקבל בהם החלטה".

תגובת "טיק טוק" ישראל: "בטיחות הקהילה שלנו היא בראש סדר העדיפויות של החברה. יש לנו אפס סובלנות לכל תוכן המפר את הנחיות הקהילה וברגע שאנו מזהים תוכן שכזה, הוא מוסר והחשבון המפר נחסם לצמיתות. המאבק בשיח פוגעני ברשת הוא תהליך דינאמי ומתפתח, אנו נמשיך לשכלל את הכלים שבידינו כדי לזהות תוכן שכזה גם אם הוא מרומז".