מי לא מכיר את סיפורי הבוקר המוקדמים בבריכת המלון: מיד עם פתיחת הבריכה, עשרות נופשים ממהרים לשמור לעצמם את כסאות הנוח ומיטות השיזוף על ידי הנחת מגבת. כך למעשה הם מבטיחים שיישמרו להם המושבים הטובים ביותר אחרי ארוחת הבוקר, או אפילו אחרי שהם חוזרים לישון. העיקר שהשטח מסומן, גם אם רק שעות אחר כך הם יגיעו להשתזף בפועל. זה נקרא "מלחמת המגבות" – תופעה לא חדשה, אבל היא עלולה לגרום להרבה צרות השנה.

"אנשים דחו את החופשה שלהם הרבה זמן בגלל מגפת הקורונה, ובגלל זה הם רוצים ליהנות ולנצל אותה כמה שאפשר", אומרת מומחית התיירות אלכסיס פפתנאסיס. "לכן, אפילו מטרדים קטנים כמו כסאות נוח תפוסים הופכים ליותר חשובים".

בריכת מלון (צילום: Anton Gvozdikov, shutterstock)
קמים מוקדם בשביל לשמור את הכסאות הכי שווים על שפת הבריכה | צילום: Anton Gvozdikov, shutterstock

כיצד בתי מלון נוקטים בפעולה נגד "מלחמת המגבות"?

למלון בטנריף למשל יש "שריף בריכה" תורן, כפי שניתן לראות בסרטון ב-TikTok: הוא מפנה את כסאות הנוח שנתפסו בבוקר, כי לפי הנהלים של המתחם אסור לשמור מקום לפני השעה עשר. "נהדר, כל כך נמאס לי מאנשים שעוברים על החוקים ואף אחד לא עושה כלום!" כתב גולש בתגובה על הסרטון.

@mandsandrands #Granhoteltenerife #poolsunbeds #nosavingsunbedsbypool #GranhotelCosta Adeje #costaadeje #towels #hotelsecurity #Britsonholiday #germansonholday #dutchonholiday ♬ Unstoppable - Sia

יחד עם זאת, מדובר בבעיה מסובכת עבור בתי המלון שמצד אחד רוצים אורחים מרוצים  – כולל את אלה שלוקחים חלק במאבק על כסאות הנוח בבוקר. כך, סוכנויות הנסיעות ורשתות בתי מלון נרתעות מלהגיב לפניות ולהתמודדות עם המצב: "אין הנחיות וכדומה בנושא 'שמירת כסאות נוח בבריכה'", אומרים ברשת המלונות אקור (Accor).

הזמנת כסאות נוח היא לרוב מיותרת

בחברת התיירות Tui אומרים שבדרך כלל יש מספיק כסאות נוח לכולם במלונות שלהם: "הצוות גם שמח לספק כסאות נוח נוספים או לעזור בפינוי כסאות נוח שככל הנראה אינם בשימוש, אומר הדובר אגה דינהאופט. "בחלק ממתחמי המלון ניתן להזמין גם כסאות נוח בתשלום סמלי. זה הופך להיות יותר ויותר פופולרי", הוא אומר.

בשנת 2019, פפתנאסיס, יחד עם מומחית תיירות נוספת בשם סטפני בוקר, ערכו מחקר על "מלחמת המגבות" במהלכו ערכו סקירה של עשרות מקורות מקוונים והערות משתמשים, וערכו ראיונות עם 28 תיירים. הם הגיעו למסקנה שהרבה נופשים מצפים למחסור במיטות שיזוף בגלל הדיווחים בתקשורת. לכן הם גם מזמינים כסאות נוח ליד הבריכה מלכתחילה.

"זה דומה לזמן שבו אנשים התחילו לאגור נייר טואלט בתחילת המגפה", אומרת פפתנאסיס. "אנשים שומעים שמשהו הולך להיגמר ונכנסים ללחץ". בנוסף, אנשים מניחים שכולם חושבים כמוהם אז זה גורם להם לרוץ ולשמור על הכיסאות כמה שיותר מהר.

חוששים להתעמת עם השומרים

תיירם רבים נמנעים מלהעיר לאלו שתופסים את הכיסאות "מחשש להתעמתות עם שומר כיסאות נוח כועס", כתבו פפתנאסיס וצוותה. אבל זה מוביל לתסכול כי רוב האנשים דווקא כן מעוניינים בכללים ברורים, והיו רוצים התנהלות מסודרת יותר.

פאפאתנאסיס חושבת שהנושא מנופח באופן מלאכותי. "אני גם עושה מחקר על העלמות מס והלבנת הון, או אלכוהול, פשע ואלימות מינית בתעשיית התיירות. אלו באמת נושאים שערורייתיים שיש לטפל בהם – אבל התגובה הגדולה ביותר היא למלחמות המגבות. זה נושא שבאמת אין לו עדיפות עליונה במגזר התיירות".