View this post on Instagram

A post shared by PaWell (@pawellincl) on

בדיוק היום (17.1) לפני 149 שנים הומצא הרכבל הראשון בעולם. אנדרו סמית' הלידי רק רצה להעביר את תכולת דירתו ממורד רחוב ג'קסון התלול בסן פרנסיסקו, אז הוא עיצב רכבל שנקרא על שמו - "הלידי", תוך שהוא משתמש בקרוניות חשמליות שנעו על כבלי כרייה ארוכים כדי לסחוב את המשא.

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako

במרוצת השנים החלו לעשות שימוש בפטנט של הרכבל למטרת נסיעה בגבהים על מנת לעבור מקומות הרריים או לצפות מלמעלה על הנוף. מעט מאוד ריגושים מתחרים בתחושה של ריחוף בשמיים, בהייה בתהומות ובעמקים אלפי מטרים למטה והשכחה שכל מה שמפריד בינך לבין האדמה הוא צרור של כבלים המתוחים בין סדרת קטבים.

לכבוד יום הרכבל, אתר הנסיעות טרווליסט אסף הצעות לטיולי רכבל מסביב לעולם וגם הבטחה אחת מבית – רכבל בירושלים.

מעלית הגונדולה Peak2peak שבוויסלר, קנדה

הרכבל המפורסם עושה מרחק של 4.4 ק"מ והיא היחידה בעולם שמחברת בין שתי פסגות הרים. הגונדולה גם מחזיקה בשני שיאי עולם. היא עושה את המרחק הארוך ביותר בין מגדלי חבלים (3.03 ק"מ) והיא הגונדולה עם הנקודה הגבוהה ביותר מעל פני האדמה (436 מטר). בטקס הפתיחה שלה בשנת 2008, קפצו מספר ספורטאי "רד בול" קפיצת "בייס ג'אמפינג" (קפיצת ראש למטה ללא חוט או מצנח) מאמצע הגונדולה. בשנה שעברה, ניסה ספורטאי נוסף לקפוץ קפיצת ראש לא חוקית מאותה נקודה, אך נעצר לאחר שגרם נזק בשווי 10,000 דולר כשניסה לפתוח את דלתות המעלית בכוח.

View this post on Instagram

A post shared by Jemma (@jemma_stray) on

הטייטליס רוטאייר בשוויץ - Titlis Rotair

מדובר בגונדולה המסתובבת הראשונה בעולם. הנוסעים מועברים במהירות לפסגת הר טיטליס - 3,020 מטר מעל פני הים - תוך קצת יותר מחמש דקות.

החלק המרהיב ביותר הוא הנקודה הסופית והגבוהה ביותר במסע המשתרעת מעל אחד הקרחונים הגדולים באירופה. בחלקו העליון יכולים המבקרים לסייר במערת קרח וללכת מעל הגשר התלוי הגבוה ביותר באירופה.

View this post on Instagram

A post shared by Snowtime (@snowtimebr) on

הגונדולה העירונית הגבוהה והארוכה ביותר בעולם - Mi Teleferico בבוליביה

הגונדולה תוכננה להעביר נוסעים ממרכז לה פאס לרובע אל אלטו, גבוה מעל העיר, לאחר שבעבר ההגעה לשם הייתה כרוכה במסע ארוך ואיטי במעלה דרך צרה ובזיגזגים.

הגונדולה שאורכה 11 ק"מ, נפתחה בשנת 2014, בנייתה עלתה 234 מיליון דולר והיא יכולה להכיל 18,000 נוסעים בשעה.

למרות שמטרתה העיקרית היא לקצץ את זמני הנסיעות לעובדים מקומיים, היא פופולרית במיוחד בקרב תיירים, בזכות הנופים המרהיבים של הרי האנדים המושלגים.

View this post on Instagram

A post shared by PaWell (@pawellincl) on

גונדולה Sugarloaf Mountain Gondola בריו דה ז'ניירו

יותר מ-37 מיליון איש רכבו על הגונדולה מאז שנפתחה בשנת 1912. המסע לפסגת הר שוגרלוף מחולק לשני שלבים שנמשכים כשלוש דקות, כאשר כל תא יכול להכיל עד 65 נוסעים. הגונדולה הופיעה מספר רב של פעמים בטלוויזיה ובקולנוע.

כך, בשנת 1979 נלחמו ג'יימס בונד ו"מלתעות" על גבי אחד התאים ב"מונרייקר". בפרק "האשימו את ליסה" של הסימפסונס, החוטפים של הומר ביצעו את חילופי בני הערובה על הגונדולה. הגונדולה מופיעה גם במשחק הווידיאו "Call of Duty: Modern Warfare 2".

View this post on Instagram

A post shared by RIO DE JANEIRO (@riodejaneirobycariocas) on

Vanoise Express בלס ארקס שבצרפת

הגונדולה מחברת בין אתרי הסקי הצרפתיים לס ארקס ולה פלאן. לציון עשור לבניית הגונדולה, הלוליינים הצרפתים שמהלכים על חבל דק, ג'וליאן מילוט וטנקרדה מלט, חצו 186 מטרים בין שני תאי גונדולה. בשנת 2014 אתרי הנופש ארגנו אירוע ארוחת ערב בשמיים ונתנו לנוסעים לבלות ערב באחד הגונדולות וליהנות מארוחה מהמטבח ההרים המסורתי. כל אחד מהתאים הכפולים יכול לשאת 200 נוסעים והנסיעה בגובה 1,824 מטר נמשכת ארבע דקות בלבד.

View this post on Instagram

A post shared by Peter // nicetoskiyou.com (@nicetoskiyou) on

Palm Springs Aerial Tramway (קליפורניה)

הרכבל המסתובב הגדול בעולם נפתח בשנת 1963 ומחבר את רצפת עמק הקואצ'לה עם ראש הר סן יסינטו. זהו אחד משלושת הרכבלים המסתובבים היחידים בעולם, האחרים הם טיטליס רוטאייר בשוויץ והגונדולה בהר השולחן בדרום אפריקה. החשמלית בפאלם ספרינגס הוצעה לראשונה בשנת 1935, אך מלחמת העולם השנייה ומלחמת קוריאה אילצו לגנוז את הפרויקט. הבנייה החלה בסופו של דבר בשנת 1960 כשהמסוקים נהגו להוריד חלקים למקומם.

View this post on Instagram

A post shared by Visit Palm Springs (@visitpalmsprings) on

Ba Na Hills Cable Car (דאנאנג, וייטנאם)

הרכבל הארוך בעולם באורך של יותר מחמישה ק"מ. הרכבל נפתח בשנת 2013, לאחר שחלקים שונים נשלחו לווייטנאם משוודיה, שוויץ וגרמניה. הכבל מחבר את רגלי הר בא נא עם פסגתו של וונג נגויאט השכן ומחזיק בשיא של הגונדולה עם תחנה היציאה הגדולה ביותר בעולם, שמשמשת גם כמוזיאון המתאר את תולדות האזור.

View this post on Instagram

A post shared by @fulwood77 on

Stanserhorn Cabrio (לוצרן, שוויץ)

זהו הרכבל הראשון שמכיל רכבל ללא גג. כשנפתח בשנת 2012, סניף הדואר השוויצרי שיחרר חותמת זיכרון לציון האירוע. החשמלית נושאת נוסעים לאורך 2,320 מטר מהכפר סטנס לראש פסגת הר שטנצרורן. כל תא יכול להכיל 60 אנשים - 30 למעלה ו -30 בחלק התחתון. ההגעה לתחנת המוצא היא הרפתקה בפני עצמה, הכוללת טרמפ על קו הרכבת הקדומה העתיקה ביותר בעולם - יצירה מעץ וברזל שנבנתה בשנת 1891 ויש לה עדיין את הזכוכית החלבית המקורית וחלק פנימי מעוטר מלוחות עץ.

View this post on Instagram

A post shared by Paul (@paul101267) on

Skyline Queenstown (ניו זילנד)

הגונדולה התלולה ביותר של חצי הכדור הדרומי נושאת נוסעים מקווינסטאון לראש פסגת בוב, 450 מטר מעל פני הים. הבנייה החלה בשנת 1966 והגונדולה נפתחה בשנת 1967. היא שודרגה בשנת 1987. משנת 2011, התאים שימשו גם למעבורת רוכבי אופני הרים - והאופניים שלהם - לפארק אופני ההרים שניצב על שדרת בוב, מה שהופך את הגונדולה למעלית האופניים הראשונה של ניו זילנד.

View this post on Instagram

A post shared by Kelly Mcgarry Foundation (@kellymcgarryfoundation) on

The Ngong Ping 360 (הונג קונג)

נגונג פינג 360, שאורכו 5.7 קילומטרים, מחבר בין מרכז טונג צ'ונג ונגונג פינג באי לנטאו, ביתם של טיאן טאן בודהה ומנזר פו לין. המבקרים יכולים לבחור באחד משני תאי נוסעים – תאים רגילים הם הזולים ביותר, אך ביקרים יותר יש רצפות זכוכית. הנוסעים הראשונים עלו רשמית לגונדולה בספטמבר 2006, אם כי אירעה תאונה קלה לפני כן. במהלך ההרצה התנגשו שתי גונדולות זו בזו ומערכת הבטיחות נכנסה לפעולה והשאירה 200 מתנדבים תקועים גבוה מעל הונג קונג למשך מספר שעות.

View this post on Instagram

A post shared by Denno Chen (@denno.chen) on

ומה אצלנו?

מלבד הרכבלים בחרמון, בראש הנקרה, בצוק מנרה, בחיפה, במצדה ועוד, בירושלים עובדים על הקמת רכבל הכותל בשיתוף עיריית ירושלים, הרל"י (הרשות לפיתוח ירושלים) ומשרדי התיירות ומשרדי ירושלים ומורשת.

תוואי הרכבל כולל 1.4 ק"מ עם כ-73 קרונות. ומתעתד לפעול בשלושה מקטעים: בין מתחם 'התחנה הראשונה'  (תחנת הרכבת הישנה)  במערב  העיר, עד לדפו B. בין הדפו לבין תחנת נוסעים שנייה בהר ציון - תוואי מקטע זה חוצה את גיא בן הינום, ובין תחנת הנוסעים בהר ציון, לתחנת הגעה מעל מבנה מרכז קדם. לאחר הקמתו, עתיד הרכבל להשתלב במערך הסעת ההמונים ויאפשר הסעת 3,000 נוסעים בשעה אחת לכל כיוון, וינוע במהירות של 21 קמ"ש. תיירים רבים ייהנו ממסע מעלף מעל העיר שתשעה קבין של יופי ניתנו לה. פרויקט הרכבל צפוי להתחיל את פעילותו במהלך שנת 2021.

רכבל בירושלים (הדמיה: הרל"י)
הדמיה: הרל"י
רכבל בירושלים (הדמיה: הרל"י)
הדמיה: הרל"י

"מאז הפך העולם לקטן עבור התייר הממוצע, מספר התיירים אשר נוסעים ליעדים מרוחקים בעבור אטרקציות כמעט והכפיל את עצמו" אומרת תמר גרזון, מנכ"לית טרווליסט  "מדי עונה מגלה התייר הישראלי אטרקציות ביעדים חדשים וזו גם אחד הדרכים למשוך תיירים שבעים שכבר ראו, טעמו וחוו לא מעט. כך שהבשורה האמיתית ברורה  - אטרקציות וטיולי חוויה הם הטרנד הלוהט נכון לשנת 2020"