בזמן שמחירי הטיסה רק צונחים משנה לשנה, חברות התעופה מנסות כל הזמן למצוא פתרונות אחרים כדי לא להפסיד כסף. אחת מהדרכים היא לצופף את המטוסים ולהכניס יותר נוסעים ושיטה נוספת היא דווקא להוריד משקל במטוס ובכך לחסוך בדלק.

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako חופש

לחברות התעופה יש שיטות שונות כדי לחסוך במשקל המטוס שהן מיישמות כבר עכשיו, למשל: הוצאת תנורים כבדים, צימצום חוברות המגזין שיהיו קלות יותר, הוצאת סירות הצלה בטיסות שעוברות רק מעל יבשה ועוד.

שיטה חדשה שצפויה להיכנס בעתיד היא שקילת הנוסעים לפני העלייה למטוס. כיום, חברות התעופה משתמשות בהערכת משקל הנוסעים לפי גיל הנוסע והמין שלו. כך, נוסע מבוגר יחושב כ-88 ק"ג ונוסעת מבוגרת תחושב כ-70 ק"ג על מנת לקבל את המשקל הממוצע של הנוסעים במטוס ולפיו להחליט כמה דלק צריך לטיסה.

דלפק צ'ק אין בשדה התעופה (צילום: Pablo Blazquez Dominguez, GettyImages IL)
השקילה תיעשה או בצ'ק אין או בבידוק הבטחוני | צילום: Pablo Blazquez Dominguez, GettyImages IL

"בשיטה זו הרבה פעמים לחברות התעופה יש סטיות בהערכת המשקל", אומר ניק בראייסר, מנהל תפעול בחברה שאחראית על חישוב משקל הנוסעים, לאינדיפנדנט. "בגלל הסטייה חברות התעופה לוקחות אקסטרה דלק, מה שגורם לשימוש מיותר, היות וגם הדלק עצמו שוקל לא מעט. במספרים מדובר על חצי אחוז מיותר שנשרף בכל טיסה".

אז מה הפיתרון? חברות התעופה רוצות להגיע למשקל מדויק יותר של הנוסעים על מנת להמריא עם כמות הדלק האולטימטיבית עבורן והן בודקות אופצייה בה הנוסעים ישקלו בעמדת הצ'ק אין, ביחד עם המזוודות, או במהלך הבידוק הביטחוני. "דיוק בכמות הדלק יכולה לחסוך כמויות אדירות, מה שיגרום גם לפחות זיהום", מוסיף בראייסר. "כרגע האופציה הזו נידונה על ידי כמה חברות בצורה חיובית ואני מאמין שבחודשים הקרובים נדע יותר".

כבר בשנת 2015 חברת אוזבקיסטן איירווייס הודיעה שתחל לשקול נוסעים הסובלים ממשקל עודף על מנת לשלוט בחריגות משקל. גם חברת פינאייר השיקה תכנית דומה בטענה שהיא רוצה למקסם את צריכת הדלק ולמנוע זיהום מיותר.