פברואר 2020. אוניית התענוגות דיימונד פרינסס עושה את דרכה בין חופי יפן עם אלפי אנשים על סיפונה כשווירוס מסתורי מתחיל לעשות כותרות בכל העולם. מהר מאוד הפכה האונייה למוקד ההדבקה הגדול ביותר אחרי סין, עשרות מקרי הדבקה מתגלים על הסיפון יום אחרי יום, והמבלים הרבים נכנסים לסגר של שבועיים, על האונייה. הכי רחוק מתענוגות שאפשר לדמיין.

סיפורה של הפרינסס הפך מהר מאוד לאחד הרגעים הזכורים ביותר של התפרצות הנגיף: הפאניקה שלטה בכל פינה על הספינה ומחוצה לה, וכלי תקשורת מכל העולם דיווחו בצורה אובססיבית על המתרחש עליה. ברגע שדווח על מקרה המוות הראשון של אחד המבלים בספינה, ענף הספנות כולו, ואת זה הבינו די מהר כולם - היה בדרכו לחטוף מכה אנושה ממנה יהיה לו קשה להתאושש.

ואותה מכה אכן נחתה על אחד מענפי התיירות הפופולריים ביותר בעולם. הענף כולו הושבת למשך 500 יום, ואם אנשים בקושי הצליחו לדמיין את עצמם עולים על מטוס בימים בהם היה רב הנסתר על הגלוי בכל הנוגע לנגיף – איש לא דמיין את עצמו עולה על אותה ספינה עם עוד אלפי אנשים אחרים מכל העולם שחולקים את אותה מערכת אוורור ואותו תור לבופה.

האפיק 2- יחצ (צילום: יחצ)
תשכחו מכל מה שחשבתם - הקרוזים חזרו והם בטוחים מתמיד. NCL Epic | צילום: יחצ

אלא שאז הגיעו החיסונים, הפאניקה והמסתורין התחלפו עם ההבנה שמעכשיו צריך ללמוד "לחיות לצד הנגיף", גם בים, ואנשי תעשיית הקרוזים ניצלו את ההשבתה כדי לחשב מסלול מחדש, חידדו נהלים, ביצעו שינויים, ולפני כמה חודשים חזרו לים עם חיוך גדול וחשש הגיוני. כן, למרות שלפני כשנה וחצי זה נראה היה כמו משהו בלתי אפשרי - הקרוזים חזרו ובגדול - ויש כאלו שיגידו שמדובר היום באחת החופשות הבטוחות (ואולי גם הזולות) בעולם.

כבר מזמן לא רק לפנסיונרים

אחת החברות הראשונות שחזרו לפעילות הייתה חברת הספנות הוותיקה והמוערכת "נורוויג'ן קרוז ליין" (NCL), חברת הפלגות הנופש האמריקאית שמונה כיום צי של 17 אוניות ונבחרה לחברת הפלגות הנופש למשפחות המובילה ביותר באירופה. בכלל, מתברר שתחום הפלגות הנופש, לפני התפרצות הנגיף, היה התחום הצומח ביותר בתעשיית התיירות העולמית, ובעוד שבשנת 1990 הפליגו באוניות נופש כ-8.3 מיליון נופשים, בשנת 2016 הגיע מספרם של הנופשים ל- 7.24 מיליון, ובשנת 2019 הפליגו כ-30 מיליון נוסעים, מתוכם עד עשרות אלפי ישראלים.

היום, אחרי שבוע מלא חוויות והרפתקאות על סיפונה של אחת האוניות המבוקשות ביותר של נורוויג'ן, ספינת ה-EPIC (שבקרוב גם תפליג מחיפה), אני יכול להגיד בפה מלא, לב שלם ובטן שבעה (נגיע לזה בהמשך) שאפשר להבין לחלוטין למה הענף הזה חווה צמיחה כזו מטורללת בכל שנה מחדש.

האנייה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
רגע לפני שהגיעה הקורונה הקרוזים היו מבוקשים מתמיד. כעת הם מתחילים לאט לאט לחזור לעצמם | צילום: ירון רוולסצ'י

לרוב, כשהאדם הממוצע מדמיין קרוז, הוא חושב על זוג פנסיונרים מפלורידה שיושבים על הסיפון ומסתכלים על השקיעה עם כוס קוקטייל זרחני ביד. "חופשה זקנה" תקראו לזה, "מה עושים על הספינה כל כך הרבה זמן?", תשאלו. ובכן, זה המקום להגיד שהגיע הזמן שתשכחו מכל מה שחשבתם על קרוזים, ובעיקר תסירו כל חשש מליבכם. הקרוזים, ובטח אלה של נורוויג'ן, חזרו והם ערוכים לקבל אתכם גם כשהנגיף הוא עדיין חלק מהמציאות ההזויה בה אנו חיים.

שקיעה בספא האונייה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
הרעיון גאוני: מבלים ביום, מפליגים בלילה, בבוקר מגיעים ליעד חדש וחוזר חלילה | צילום: ירון רוולסצ'י

הקרוז אליו הוזמנתי, יצא ביום רביעי בשעות הערב מנמל צ'יוויטווקיה, כ-80 ק"מ מצפון מערב לרומא. אחרי הנחיתה בבירת איטליה, רכב מטעם החברה ידאג להעביר אתכם ישירות אל האונייה, לקראת מסע בן שבוע שיעבור בין ערי הנמל הכי מרגשות של איטליה וספרד. מהנמל הסמוך לרומא תשוטו דרומה לנאפולי, משם צפונה לאזור טוסקנה, ואחרי יממה בים, תקפצו בין ברצלונה, פאלמה דה מיורקה, קלגיארי וחזרה לנמל האם סמוך לרומא. טיול חלומי באמת שמאורגן בצורה מופלאה; בלילות, בזמן שאתם ישנים את שנת הלילה שלכם בין הגלים, הספינה תשוט ותעבור בין עיר לעיר או מדינה למדינה, ובבקרים, אחרי העגינה, אתם תתעוררו ליום חדש בו תוכלו לרדת לכמה שעות טובות כדי לחקור ולטייל בכמה מהערים היפות ביותר באירופה. אחרי זה תחזרו לספינה, "הביתה" אם תרצו, אל מבנה ימי בלתי נתפס באורך 329 מטרים ורוחב של 52 מטרים שבתוכו תחכה לכם כל אטרקציה אפשרית. כפר על המים. חלום בין הגלים.

החופשה הבטוחה בעולם

לפני שנחזור להתעמק בכל מה שיש ל-EPIC להציע לכם כשאתם לא משוטטים ברמבלס או לוגמים אספרסו כפול בנאפולי, חשוב לשים זרקור על השינויים האדירים שביצעו בנורוויג'ן לקראת החזרה לפעילות והתאמת החופשה לימי הנגיף.

בעוד שלחברה כבר היו פרוטוקולי בריאות ובטיחות מוקפדים בעבר, בשנה האחרונה עסקו שם בפיתוח וקידום רחב של פרוטוקלים חדשים ומחמירים תוך שימוש בממצאים המדעיים העדכניים ביותר וייעוץ מומחים בנושא. טרם חזרתה להפלגות, הכריזה חברת האם, נורוויג'ן קרוז ליין אחזקות, על תוכנית המדיניות של החברה בנושאי בריאות ובטיחות המכונה "השייט הבטוח" ("sailSAFE"), מדיניות שמבטיחה חופשה בטוחה, נקייה, וחסרת חששות.

זה מתחיל עוד לפני העלייה לאונייה, אז כל האורחים ואנשי הצוות מוכרחים להיות מחוסנים באופן מלא, לפחות שבועיים טרם היציאה להפלגה (הבנתם נכון, כרגע אין עלייה של ילדים, מחלימים ולא מחוסנים מכל סיבה שתהיה לאוניות החברה). מעבר לזה, כל אורח מחויב לבצע בדיקת אנטיגן המנוהלת ומשולמת על ידי חברת השייט, כחלק מתהליך הצ'ק אין כשעה לפני העלייה לסיפון.

אוהל המתנה לבדיקת קורונה לפני צ'ק אין  (צילום: ירון רוולסצ'י)
בדיקות הקורונה לפני הצ'ק אין | צילום: ירון רוולסצ'י

זה קורה בסוג של אוהל רחב ידיים שהוקם בסמוך לאונייה, ו-20 דקות אחרי הבדיקה, במידה ויצאתם שליליים, תאספו את המזוודות ותעלו ישירות אל הספינה. יצאתם חיוביים חלילה? החברה מחויבת להעביר אתכם לבית מלון בעיר, הכל על חשבונה, והיא תלווה אתכם עד שתצאו שליליים וגם תחזיר לכם את מלוא מחיר החופשה. מדיניות אפס הפתעות וטיפול צמוד ברמות.

ברגע שתכנסו לאונייה, תבינו מיד איך "שטים לצד הנגיף"; בכל מקום באונייה הענקית הזאת, שמחזיקה בלמעלה מ-16 מפלסים ואפשר בקלות ללכת בה לאיבוד (מדובר בחוויה), תמצאו עמדות אלכוג'ל, תהיו מחויבים ללכת עם מסכות (למעט בחדרכם, בבריכה או בחדרי האוכל), ולמרות שזה נשמע כמו "עונש" - מהר מאוד מתרגלים למסכות ומבינים שהחופשה לגמרי שווה את זה. באמת.

מערכות האוורור הענקיות הוחלפו לפרטיות, ולכל חדר מערכת אוורור משלו שמסננת כל חיידק ונגיף אפשרי. אנשי הצוות באונייה, ויש המון כאלה, ישמחו להדריך ולענות על כל שאלה, הם תמיד נחמדים ובעיקר שמחים לחזור לעבודה, ואם יבחינו בכם מתהלכים על האונייה בלי מסיכה הם יעירו לכם בחביבות. שוחחתי עם לא מעט אנשי צוות במהלך השבוע הזה, ואחרי שסיפרו על ההלם הראשוני שחטפו ברגע בו פעילותם הושבתה כליל, הם בעיקר התעסקו בכמה הם שמחים לחזור לפעילות, כמה חיכו לנוסעים שיחזרו לסיפון, וכמה (באמת) החופשה הזאת הכי בהחלט אחת החופשות הבטוחות היום בעולם.

האפיק - יחצ (צילום: יחצ)
ישנם פרוטוקולים מאוד ברורים מה מותר ואסור לעשות. ומה קורה אם מישהו נדבק במקרה | צילום: יחצ

מה עוד? עמדות הבופה במסעדות השונות על הסיפון כבר לא מנוהלות על ידי הסועד שלוקח מה שבא לו, אלא אנשי צוות הם אלו שמגישים את האוכל כדי למנוע מגע מיותר בין כלים וצלחות. בסוף הקרוז, יממה לפני שתעלו על המטוס חזרה הביתה, תוכלו לבצע בדיקת קורונה על הסיפון, על חשבון החברה, אותה תציגו בשדה התעופה ובביקורת הגבולות בכל מדינה שתבקש זאת. הכל מסודר, הכל מתוקתק בצורה מעוררת השתאות, הכל סופר בטוח, ומהר מאוד החשש מתפוגג ומפנה מקום כדי ליהנות באמת ממה שיש לספינה ולחופשה הזאת להציע - ומדובר בלא מעט.

אגב, באונייה ממוקם מתחם רפואי ומתחם בידוד, ואם מישהו מהנוסעים לא מרגיש טוב הוא עובר מיד בדיקת קורונה. אם התוצאה חיובית, הוא ומקורביו (שגם יעברו בדיקה) יועברו לחדרי הבידוד על הספינה, ובנוסף יש לחברה הסדרים בכל נמל עגינה עם בית חולים מקומי לכל טיפול נדרש.

 

שוטי שוטי ספינתי

אחרי שהבנו שכל ההתאמות לתקופת הקורונה נעשו באופן מושלם, הגיע הזמן להבין מה סוד הקסם של ה-EPIC. זה התחיל בכניסה לאונייה, אז כל אורח מקבל מידע לגבי המקום שיהיה עליו להתייצב אם חלילה קורה משהו לא מתוכנן ויש צורך לפנות את האונייה. אחרי שנציג מטעם החברה מסמן לכם את המקום, אתם משוחררים כדי להתחיל וליהנות באמת, ובמקרה של נורוויג'ן - מדובר בהנאה קצת אחרת, אחרי שהחברה אימצה את הקונספט לו הם קוראים בפשטות "תרגישו חופשי" ("Feel Free"), המציע לכל נופש ונופשת לתכנן לעצמם חופשה בהתאמה אישית על גבי הסיפון; תאכלו מתי שתרצו, לכו לישון מתי שמתחשק לכם, רדו לטייל בערים השונות באיזה סגנון שמתאים לכם – רק אל תשכחו לחזור לאונייה חצי שעה לפני הפלגתה. כל זה מתבצע באמצעות כרטיס דומה לויזה שילווה אתכם לאורך על השיט, וישמש כמפתח, הארנק והחיים שלכם. הכל קורה בכרטיס הזה – תשמרו עליו.

זה בדיוק הזמן לספר מה מכילה הספינה האדירה הזאת: למעלה מ-10 מסעדות שונות בהן תוכלו לאכול חופשי כל זמן שהן פתוחות (וחלקן פתוחות 24 שעות ביממה), לצד כמה מסעדות קונספט מדהימות (מטבח צרפתי, איטלקי, אסייתי או בשרים) בתשלום נוסף, בהן תפגשו בישול מוקפד וקולינריה עילית באמת. אוכל הוא מרכיב חשוב בחופשה הזאת, ולאנשי נורוויג'ן חשוב שתאכלו טוב ותשתו טוב, וכשהם אומרים לכם "תרגישו חופשי", הם מתכוונים בדיוק לזה – אתם לא מוגבלים בשעות ויכולים לאכול ולשתות מתי שרק מתחשק לכם. אתם האדונים של החופשה הזאת, וזה משדרג את החוויה בצורה היסטרית.

סניף סטארבקס על הסיפון - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
אפילו סטארבקס יש על הסיפון | צילום: ירון רוולסצ'י

אחרי ששבעתם, הגיע הזמן להתחיל ולחקור את הספינה. הנה רשימה חלקית: אולמות תיאטרון שמציגים מחזות זמר שלא נופלים מברודווי, פארק מים אדיר עם מגלשות, בריכות וג'קוזי, מסלול באולינג, קיר טיפוס (!), מתחם משחקי ארקייד, ספא משוגע עם עשרות סוגי טיפולים וסאונות, מלא חנויות דיוטי שפועלות כל זמן שאתם בים, קזינו רחב ידיים עם מאות מכונות מזל ושולחנות הימורים, חדר כושר, חדר סיגרים, עשרות הופעות וזמרים שפזורים בשטחים הציבוריים בספינה, חדרי קריוקי, מסיבות עד שעות הלילה המאוחרות, ברים שונים ואפילו בר קרח מפתיע. כפר על המים אמרתי? יותר כמו קניון ענק, עיר קטנה, מבנה ימי ששט בשלווה ומכיל בתוכו את כל מה שאפשר לדמיין בחופשה המושלמת, עד שבשלב מסוים אתה כבר שוכח שיש קורונה בעולם, והמסכה נמצאת שם בעיקר כדי להסתיר את החיוך שפשוט לא יורד לך מהפנים.

קיר טיפוס על האונייה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
קיר טיפוס | צילום: ירון רוולסצ'י
פארק המים על האונייה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
פארק מים | צילום: ירון רוולסצ'י
חדרכושר על האונייה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
חדר כושר | צילום: ירון רוולסצ'י
הספא - יחצ (צילום: יחצ)
מתחם הספא | צילום: יחצ

בר הקרח - יחצ (צילום: יחצ)
ואפילו בר קרח | צילום: יחצ

 

ערי הנמל

ברגע בו תסגרו את החופשה שלכם על ה-EPIC (או כל אונייה אחרת של נורוויג'ן), הכל יהיה כלול לפי מסלול אותו תבחרו מראש, תלוי לפי בחירתכם, הכל למעט הטיולים עצמם - בהם תרדו מהאונייה בכל בוקר כדי לתור ולטייל בערים השונות. במקרה הזה כאמור יצאנו לשיט בין ערי הנמל של איטליה וספרד, ובעוד שבערי הנמל בספרד (ברצלונה ופאלמה) ניתן לסייר בחופשיות אחרי מילוי טופס קליל, הרשויות באיטליה קצת יותר נוקשות מאלה הספרדיות, והן לא מאפשרות לבאים באונייה לרדת ולסייר בעצמם. באיטליה הירידה מהאונייה תמיד תהיה באמצעות סיור מאורגן, כ"קפסולה", וזה לא פוגם ולו לרגע בהנאה. בכלל, מכיוון שכל מדינה משנה את נהליה לפחות פעם בחודש – גם זה עשוי להשתנות בקרוב ואיטליה תחזור ותיפתח לכולם בצורה שווה – גם אם הגעתם באונייה.

הסיורים עצמם עולים קצת יותר מ-100 דולר לסיור, ובכל יעד יש אופציות רבות לסיורים; מסיורי אוכל ועד נופים בולטים, תרבות ומה לא. תוכלו לבחור בסיור שנמשך שעתיים, וגם בכזה שנמשך 8 שעות. אם אתם לא חוששים ורוצים לגלות יעדים חדשים בכוחות עצמכם, ההמלצה שלי היא שבערים בהן מותר לצאת ולהסתובב חופשי פשוט תעשו זאת. ככה התאהבתי בפאלמה וככה חרשתי את ברצלונה. זה לא סיפור מורכב, ואחרי שתתפסו אוטובוס מהאונייה למרכז העיר, תחזרו אליה עם אותו אוטובוס ממש, ואם משהו לא מובן – כל איש צוות על הסיפון ישמח לעזור לכם להבין את הכל. והכי חשוב - תזכרו לחזור חצי שעה לפני ההפלגה כי הקפטן לא מחכה לאיש. תצאו, תיהנו, אבל תהיו מרוכזים ותחזרו בזמן. 

נאפולי - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
כל יום מתעוררים ביעד חדש. נאפולי | צילום: ירון רוולסצ'י
טוסקנה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
טוסקנה | צילום: ירון רוולסצ'י

פאלמה - ירון רוולסצ'י (צילום: ירון רוולסצ'י)
פאלמה | צילום: ירון רוולסצ'י

 

החדרים

פה, כמו בכל חופשה בבית מלון, הבחירה היא לגמרי שלכם ושל התקציב שהעמדתם לעצמכם לטובת החופשה הזאת. ל-EPIC מבחר אדיר של קבינות, חדרי סטודיו מעוצבים ומתומחרים במיוחד למטייל היחיד, ועד לחדרים עם מרפסות לים בגדלים שונים, שאל כל אחד מהם מצוות איש צוות שידאג לכל חסרונכם. כמו שכבר הבנתם, השירות הוא מעל הכל אצל אנשי נורוויג'ן, ואתם תרגישו זאת בכל פינה על האונייה.

מעבר לחדרי הסולו או החדרים הזוגיים המפנקים, אנשי ה-EPIC ניצלו את ההדממה הכפויה כדי לחדש את מתחם ה-HAVEN: המחלקה הראשונה של הספינה, סוג של “אונייה בתוך אונייה”, ובה סוויטות מרווחות ומושלמות עבור זוג או משפחה, שירותי מחלקה ראשונה, מרפסות גדולות, בריכה נפרדת, עוזר אישי ועוד עשרות פינוקים. כמובן שבחירה במתחם ההייבן היא ובכן, בחירה, ואחרי סיור קצר שערכו לנו במקום ניתן היה להתרשם בקלות שזו אכן חופשה בתוך חופשה, משהו אחר, רמה גבוהה שלא באמת מוכרחים כיסים עמוקים כדי לחוות אותה, ובהחלט מדובר בחוויה יוצאת דופן.

חדר עם מרפסת - יחצ (צילום: יחצ)
חדר עם מרפסת | צילום: יחצ
חדר בהייבן - יחצ (צילום: יחצ)
חדר בהייבן | צילום: יחצ

מתחם ההייבן - יחצ (צילום: יחצ)
מתחם ההייבן | צילום: יחצ

מחירים:

החל מ-1,052 דולר לאדם להפלגה של שבעה לילות בחדר פנימי רגיל על בסיס הכל כלול ועד 6,988 דולר לאדם בחדר Haven להפלגה של שבעה לילות על בסיס הכל כלול.

זורקים עוגן

אז איך מסכמים שבוע כזה אחרי שנתיים בלי לראות מטוס, דרכון או ספינה? אני מודה שגם אני יצאתי לחופשה הזאת עם אותו אימג' של "זוג פנסיונרים מפלורידה" בראשי, אבל אחרי יממה אחת על הספינה הבנתי שזה בדיוק הפוך; חופשת קרוז מהסוג הזה היא חופשה מושלמת בכל קונסטלציה: זוגות, חברים אחרי צבא, סתם חברים, קבוצת זוגות, קבוצת בנות במסיבת רווקות – הכל הולך. זה קורה בעיקר בגלל אותה מדיניות אדירה שלה חברה בהם אתם רק צריכים "להרגיש חופשי", ולבחור לעצמכם איך ייראה היום שלכם על הספינה או מחוצה לה. הם יעטפו אתכם בכל מה שצריך כדי לחוות חופשה מושלמת – ואת הלו"ז פשוט תבנו לעצמכם. 

ומה לגבי הקורונה? ובכן, הקרוזים חזרו, עם הקורונה ובלעדיה, איתכם או בלעדיכם. כל השינויים וההתאמות נעשו, ואת התמונה ההיא של הספינה עוגנת לחופי יפן בפברואר לפני יותר משנה וחצי, עם אלפי נוסעים שתקועים על סיפונה, אפשר כבר למחוק מהזיכרון הקולקטיבי. ההיסטריה נעלמה, אנשים למדו לחיות לצד הנגיף, ועכשיו תורכם ללמוד לשוט לצדו. אחרי שבוע כמו זה שעברתי, אתם תבינו בדיוק למה מדובר בחופשה הבטוחה והמדויקת ביותר היום בעולם. הרימו עוגן.

 

*הכתב היה אורח של חברת נורוויג'ן קרוז ליין