האם ישראליים שקיבלו דו"ח על מהירות מופרזת או על כניסה למקום אסור באיטליה לא יורשו להיכנס למדינות האיחוד האירופי עד אשר יסדירו את חובם? לא מעט ישראלים מתמודדים עם השאלה הזו, לאחר שלהפתעתם גילו שקיבלו דו"ח תנועה בזמן שטיילו בחו"ל, לפעמים שנים אחרי שביקרו במדינה, בתוספת ריבית טיפול ופיגורים.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

באיטליה בפרט ובשאר מדינות האיחוד בכלל, פעמים רבות קורה שתיירים שלא מודעים לחוקים מקומיים כמו כיכרות שלא ניתן להיכנס אליהן עם רכבים, או מהירויות מוגבלות בכבישים פתוחים, מקבלים קנסות על כך. כמו כן, פעמים רבות, אם הרכב צולם מספר פעמים על ידי אותה המצלמה, הנהג יחוייב במספר דוחו"ת, מה שיגדיל את הסכום. תוסיפו לזה את העובדה שחברת השכרת הרכב, אשר דרכה עובר הדו"ח לנהג, גובה תשלום נוסף ותקבלו שפעמים רבות סכום הדו"ח גדל ללא פרופורציות, במיוחד אם עובר זמן רב בין זמן העבירה לתשלום.

כך למשל, קיבל השבוע ישראלי שטייל באיטליה לפני יותר מארבע שנים הודעה על תשלום של 3,650 שקלים בגלל מהירות. הדו"ח המקורי אגב, עמד על 900 שקלים אך עם הזמן גדל. "אין לי מושג איך החוב קפץ מ-900 שקל ל-3,560 שקל", טען מקבל הד"וח. "לא קיבלתי שום מכתב התראה לפני. זה לא הגיוני".

דו"ח תנועה באיטליה
ההתראה שקיבל הישראלי אחרי יותר מארבע שנים

במקרה דומה, קיבל נוסע נוסף דו"ח חנייה בסכום של 9.60 יורו בפירנצה, סכום שקפץ אחרי כשלוש שנים ל-374 שקלים. בשני המקרים מכתבי הגבייה שוגרו על ידי עו"ד יצחק אילת המייצג את משטרת איטליה בגביית החובות השונים שלה בארץ.

בין השאר, במכתב ההתראה כתוב ש"במידה וסכום החוב לא ישולם תוך המועמד האמור, לא תהיה ברירה בידי הרשויות באיטליה או בשאר מדינות האיחוד האירופי אלא מלפעול לגביית החוב בתחומן דבר שיגרום לאי נעימות, טרחה והוצאות". המכתבים ששיגר עו"ד אילת לחייבים הכניסו אותם ללחץ. חלקם מיהרו לשלם את החובות במזומן או בכרטיסי אשראי, אבל אחרים החליטו לא לשלם בקלות בטענה שסכום החובות צמח בצורה לא הגיונית.

אז מה הסכנה למי שלא ישלם?

"כיום, אדם שקיבל קנס ולא שילם, מסתכן בכך שלא יורשה להיכנס לתוכה שוב", הסביר עו"ד אילת שפועל מטעמה של משטרת איטליה בארץ. "כמו כן, בעתיד הקרוב אני מעריך שמדינות האיחוד האירופי יסנכרנו ביניהן את כל נושא החובות באמצעות מחשבים ויש דיבורים ושמועות שמדינות מסוימות משתפות פעולה בעניין הזה כבר עכשיו, אבל זה עדיין לא הוכח באופן רשמי".

לדברי עו"ד אילת, ייקח כמה שנים טובות, אם בכלל, עד אשר כל מדינות האיחוד יחקקו חוקים ויתקינו תקנות אחידות ממוחשבות ביניהן בנוגע לתשלום דו"חות וקנסות בגין חנייה, מהירות ואי תשלום עבור נסיעות בכבישי אגרה, כך שכל תייר שחייב כסף ייאלץ לשלם ברגע שינחת באחת מהן, לא משנה איפה עשה את העבירה. כרגע כאמור, זה עדיין לא קורה.

"אלו תהליכים שאורכים זמן ממושך, יש גם התנגדויות בגלל ענייני צנעת הפרט וזכויות האזרח. אני מציע לכל חייב לשלם את חובו", ציין עו"ד אילת. "למה להסתבך אחר כך. נכון שאי אפשר לעשות לישראלים החייבים שום דבר בישראל מבחינה משפטית כי זה קרה באיטליה, אבל יותר ויותר מעדיפים לשלם את החובות".

"החובות הגדולים לא שונים משום מקום אחר בישראל. גם עיריית תל אביב שולחת קנסות גבוהים לאנשים שלא שילמו חובות בגין דו"חות חנייה שנים רבות. אף אחד לא מנסה לרמות איש", הסביר עו"ד אילת. "יש לנו את הצילומים של המכוניות בהן נסעו החייבים. אני מקבל את הכסף לפי הצלחות".