בשנים האחרונות לא מעט ערים נלחמות בתופעת תיירות היתר (Over Tourism), מתחננות שנפסיק להגיע ואף עושות צעדים משמעותיים כדי שזה יקרה, כמו הטלת מיסים על תיירים והגבלה על הכמות הנכנסת. בנוסף לאלה, נראה שהיום המקומות השונים ממש מקטלגים איזה סוג תיירים הם מקבלים בברכה ואיזה לא. 

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako

מדריך הטיולים מאט מביר (Matt Mavir), שמפעיל סיורים בבריטניה, מציין שישנם בתי מלון שממש מנסים למנוע מסוג מסוים של מטיילים להגיע אליהם. "בבודפשט למשל, שהנהירה התיירותית אליה התחילה בשנים האחרונות, נמאס מצעירים וחבורות של מסיבות רווקים שמגיעות לעיר הזולה כדי לחגוג ומנסים למשוך יותר זוגות עם ילדים ומשפחות שעושות פחות בלגן", אומר מביר ל-CNN.  גם בפראג מנסים להילחם בקבוצות הרעשניות של מסיבות הרווקים והחליטו להגביל את השעות בהן ניתן לשבת בפאבים.

ומי עוד על הכוונת של היעדים העמוסים?

תרמילאים

תרמילאים ישראלים מטיילים מסביב לעולם כבר שנים רבות, אך בלא מעט מקומות באירופה התרמילאות תפסה תאוצה רק בשנים האחרונות. התרמילאים מתאפיינים בכך שהם מוציאים מעט כסף ופעמים רבות אף מנסים לקבץ כסף ברחובות, דבר שמאוד מכעיס את המקומיים. 

"התיעוד ברשת של תרמילאים שמקבצים נדבות יצר מהומה בלא מעט מקומות", אומר אומר דניס טולקך (Denis Tolkach), עוזר הוראה באוניברסיטה בהונג קונג. "ניתן לראות את התופעה הזו בעיקר במדינות המזרח כמו תאילנד ואינדונזיה. בחלק מהמדינות שוקלים לשלול את הויזה לתיירים שיעשו זאת בעתיד".

מקבצים נדבות (צילום: פייסבוק)
תרמילאים מקבצים נדבות בתאילנד | צילום: פייסבוק

יחד עם זאת, מקומות רוצים למקסם את הרווחים שלהם מהתיירות הנכנסת, וכשיש המון תרמילאים שמציפים את הרחובות אך לא מכניסים כסף, זו בעיה. כך למשל, בקטר זיהו זאת ויזמו ב-2014 תכנית שדאגה להביא למדינה רק משפחות אמידות ונוסעים בעלי הכנסה גבוהה. "אנחנו לא רוצים שאנשים יבואו לחדר של 50 דולר ללילה כדי לשכב על החוף ולהסתובב מבלי לבזבז", אומר אחמד אל-נואימי, יו"ר רשות התיירות בקטר. 

גם באוסטרליה, מדינה בה יש המוני תרמילאים החלו בשנת 2017 לגבות "מס תרמילאים" שנוי במחלוקת, שנפסל בתחילת 2019, בגלל תלונות של מדינות כמו גרמניה, ארה"ב ובריטניה, מהן מגיעים לא מעט תרמילאים.

גבר ושתי נשים מטיילים עם תרמילים ביער (צילום: Rawpixel.com, ShutterStock)
מוציאים מעט כסף במהלך הטיול | צילום: Rawpixel.com, ShutterStock

מבקרים ליום אחד

בונציה מכנים את התיירים שבאים לטיול יום - "תיירי פגע וברח", כשארבעה מתוך חמישה מבקרים בעיר, עושים זאת ליום אחד בלבד. "המטרה של התיירים ליום אחד היא לרוץ ממקום למקום ולצלם תמונה עם אתרי החובה", אומרת ולריה דופלוט (Valeria Duflot), מייסדת ושותפה במיזם שמעודד תיירות אחראית בעיר. "סוג התיירות הזה גורם לצפיפות מאוד גדולה ורחובות עמוסים. התיירים הללו גם כמעט ולא משאירים כאן כסף בבתי המלון ובעסקים המקומיים, כך שזה מקשה עלינו לגייס כסף לתחזוקה ולניקוי אחר הזבל שהם משאירים".

יעד נוסף שסובל מתיירים ליום אחד הוא דוברובניק, קרואטיה, שהפך לפופולרי מאז צילומי הסדרה "משחקי הכס". בעקבות כך, בעיר החליטו להגביל את כמות התיירים שיוכלו להיכנס באוטובוסים בכל יום. "זה כלי חשוב שיוכל לעזור לנו למתן את ההמון", אומר מטו פרנקוביץ' (Mato Franković), ראש עיריית דוברובניק.

דוברובניק (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
אחת הסובלת המרכזיות מ"התיירים ליום אחד". דוברובניק | צילום: אימג'בנק / Thinkstock

תיירות הקרוזים

אחד הגורמים לתיירות היתר בלא מעט מקומות, הוא העלייה המסיבית של טרנד הקרוזים מסביב לעולם. בערים כמו ונציה, איי יוון, דוברובניק, ברצלונה ועוד, ממש יצאו להפגין נגד נחיל המבקרים שמגיעים בספינות הענק. 

מלבד הלכלוך והרעש שהספינות הללו עושות, הן גם גורמות לעלייה בכמות של המבקרים ליום אחד שמגיעים בבוקר ונעלמים ליעד הבא בערב.

קרוז בונציה (צילום:  Jaro68, shutterstock)
ספינות הענק גורמות לליכלוך ורעש. ספינת קרוז בונציה | צילום: Jaro68, shutterstock

קבוצות מאורגנות

אמסטרדם הוציאה לאחרונה חוק שמגביל את גודל הקבוצות שמסתובבות במרכז העיר לעד 15 אנשים. גם בברצלונה אוסרים על כניסה של קבוצות מעל 15 איש לשוק לה בוקריה המפורסם בעיר, לאחר שהמקומיים התלוננו על הצפיפות והקושי לערוך קניות במקום. הבעיה המרכזית עם הקבוצות הללו, היא שהן חוסמות רחובות ומתהלכות באיטיות. זה אולי נשמע קטנוני, אך מדובר במטרד של ממש לתושבים המקומיים.

גם באדינבורו, סקוטלנד, התחילו להתלונן שקבוצות מאורגנות של תיירים מפריעות לתנועה בעיר. "צפיפות המדרכות בעיר במהלך התקופות החמות הפך להיות בלתי הגיוני", נכתב בדו"ח מיוחד שיצא בעקבות המצב. "בחלק מהמקומות הצפיפות שנובעת ממופעי הרחוב, דוכנים והחנויות, כל כך גדולה שאנשים צועדים על הכביש ובנתיבי האוטובוסים המסוכנים"._OBJ