שלושה בני אדם נהרגו ו-179 נוסעים, שניים מהם ישראלים, נפצע אתמול (רביעי) כשמטוס נוסעים החליק ממסלול הנחיתה בזמן נחיתתו בנמל התעופה הבינלאומי סביהה גקצ'ן שבאיסטנבול. בתמונות ששודרו בטלוויזיה הטורקית נראה כי גוף המטוס של חברת הלואו קוסט, פגסוס, ממש נשבר לחצי ודווח שהנוסעים שהצליחו זינקו ממנו החוצה. 

מחפשים לאן לטוס? הכנסו למדריך היעדים של mako

התמונות הלא שיגרתיות של המטוס השבור למחצה גרמו לאירוע לתפוס תהודה גדולה מסביב לעולם. "הופתעתי לחיוב שלא נהרגו יותר אנשים במצב קיצוני זה", אומר הטייס איציק גרבר ל-mako. גרבר משמש כקברניט במטוס 737 למעלה מ-12 שנה ומכיר מקרוב את היכולות שלו.

"מטוסים נבנים לעמוד בעומסים צפויים, למשל: משקלים של דלק, אנשים ומזוודות. לצרכים הללו נבנו פתרונות תוך שיקולים הנדסיים המחושבים ונבחנים בניסויים רבים, אבל מטוס אינו טנק. כדי שיטוס באוויר צריך איזון בין החוזק למשקל. למנועיו כוח מוגבל להרים משקל לאוויר (עד 400 - 500 טון). אם מתפעלים מטוס בצורה נכונה ובטוחה - לא צפויה שום בעיית התפרקות כפי שקרה אתמול. מטוס טס באוויר בממוצע 30 שנים (מהן 27 ממש באוויר) והוא בטוח לחלוטין. במקרים קיצוניים, כמו שקרה אתמול, אם טייס יפנה מטוס לקרקע, המטוס לא צפוי לעמוד בזה. כך גם אם מטוס יורד מהמסלול על אדמה גבשושית במהירות גבוהה מעבר ליכולות שלו".

אלכס גן, מהנדס אזרחי, טייס ואלוף משנה בדימוס בחיל האוויר, מוסיף ש"תאונה כזו היא לא שכיחה ואין לנו סיבה לדאגה. כנראה שהיה משהו שגרם לטייס לאובדן שליטה על המטוס כי מטוסי נוסעים כמעט ולא יורדים מהמסלול. הסיכוי שיקרה לו משהו על המסלול וכתוצאה מזה הוא ישבר הוא כמעט ולא קיים, אך מספיק שגלגל אחד נתקע בבוץ המטוס יכול להישבר. אין כאן דבר שמפתיע אותי בעניין הזה. כל תאונה כזו מיד נחקרת מעורבות המדינה ויצרני המטוס. אני מאמין שתהיה חקירה רצינית ומקיפה אבל אני בספק אם זה נגרם עקב כשל מכני. מטוסים לא בנויים לרדת מהאספלט. הוא לא בנוי לנסוע בתוך הבוץ".

ד"ר משה תשובה, ראש החוג לתואר שני בהנדסת אנרגיה במכללת אפקה להנדסה בתל אביב, מציין שהדבר שגרם להתפרקות המטוס שהתחרשה אתמול בטורקיה היה מזג האוויר הקיצוני ששרר בעת הנחיתה. "שילוב של רוחות עזות וגשמים גרם לכך שמיד לאחר הנחיתה, הטייסים איבדו שליטה על המטוס והוא התנגש בקיר בשדה התעופה".

"אין לי מושג מה צריך היה לעשות כדי למנוע מקרים כאלה בעתיד. אולי למצוא טייס יותר מנוסה שלא יסטה מהמסלול ויבצע נחיתה טובה", אומר ניסים ואנונו טייס ומנהל בית הספר לטיסה FNA. "זה חד משמעית טעות טייס ותאונה שניתן היה למנוע. החיבורים בין חלקי המטוס הם חיבורים שאינם עומדים בעומס קיצוני כמו שקרה עם המטוס בטורקיה. מטוס נבנה כדי שיעמוד בעומס שמופעל עליו בנחיתה ובהמראה. הפעם כנראה שזה לא היה כך".