נסו להיזכר באותם פעמים בהם נותרתם מנותקים מהסמארטפון שלכם במשך כמה שעות, ללא יכולת להפעילו, להיכנס לאפליקציות או לגלוש באינטרנט? עכשיו נסו להעריך כמה תהיו מוכנים לשלם עבור האפשרות להשתמש בו כשאין גירויים אחרים בסביבה. הסוגיה הזו מעסיקה רבות את תעשיית התעופה העולמית, שבשנים האחרונות משקיעה משאבים גדולים בחימוש מערכות לווייניות על המטוסים שיאפשרו לנוסעים להתחבר לרשת האינטרנט תמורת תשלום גם במהלך הטיסה.

סקרים שנערכו לאחרונה בנושא מצאו כי התשובה לא ממש נחרצת. רוב נוסעי הפנאי והעסקים היו שמחים להתחבר לרשת מהסמארט-פון או האיי-פד אך מעטים מהם היו מוכנים לשלם על כך מחוץ לכרטיס הטיסה. הרעיון לקבל מייל ממקום העבודה או רשימת קניות מהאישה בהודעת וואטסאפ עדיין נראה מאיים יותר מכמה שעות של התנתקות מוחלטת מהעולם שלמטה.

בחברות התעופה יודעים שגם אם יימצא מי שישלם את עלויות החיבור, המתאם בין ציפיות הנוסעים לגלישה במהירות המוכרת להם על הקרקע לבין רוחב הפס המוגבל שיסופק בגובה 30 אלף רגל, עשוי להוליד בעיקר בעיות ותלונות.

ובכל זאת, התקווה הגדולה מגיעה דווקא מהקרקע, מתעשיית המלונאות, ששילמה שכר לימוד גבוה במיוחד מאז השיקה לראשונה לפני עשור אינטרנט בחדרים תמורת תשלום דרקוני. כיום המלונות מעניקים אותו כמעט בחינם לאורחים.

ומאז הפך האינטרנט לצורך של ממש עבור תיירים מחוץ לעירם או מדינתם, יותר ויותר חברות תעופה החליטו לאמץ מחדש את תכנית החיבור הלווייני במטוסים, גם אם המודל העסקי שלו לא ממש ברור. לא מדובר בתוכנית זולה. אחרי התקנת הנתבים בגוף המטוסים – מה שמוסיף למשקלם – והחיבור של גופי הטכנולוגיה כדי שיעבדו את המידע וישגרו אותו לשרתים המצויים על הקרקע, יש צורך לדאוג לשקעי חשמל לכל נוסע, שולחנות עבודה מתאימים ועוד.

הפתרון הזמין שמצאו מספר חברות תעופה הוא חיבור לערוץ תוכן לווייני נפרד שאינו מופיע במערכת הבידור וניתן להורדה באמצעות סטרימר ישירות להתקנים הניידים של הנוסעים. זהו פתרון זול יותר אך החיסרון שלו טמון בכך שהתכנים הנצפים נשלטים על ידי חברת התעופה ולא על ידי הנוסעים.

אין תמונה
החברה המתקדמת ביותר באירופה בתחום. מחלקת תיירים בלופטהנזה

ישראל עדיין מאחור

בניגוד לחברות התעופה האמריקניות והאירופיות, חברות התעופה הישראליות עדיין לא רואות באפשרות הגלישה באינטרנט מרכיב בחוויית הטיסה. חברת אל על היא היחידה שתאפשר בשנה הבאה לנוסעיה חיבור לווייני לערוץ תוכן שישודר באמצעות סטרימר והיא צפויה לאפשר גם גלישה בעתיד הרחוק יותר.

מחירים ותוכניות עדיין אין, אך החברה הישראלית תהיה הראשונה שמציעה אינטרנט בטיסות בין ת"א לאירופה. שאר חברות התעופה, כמו לופטהנזה, אייר פראנס ובריטיש איירווייס, מעדיפות להתמקד בטיסות ארוכות-הטווח בהן רף השעמום של הנוסעים נמוך יותר. לאיש בתעשיית התעופה אין ספק. בעתיד הרחוק, נוכל לגלוש בחינם לכל יעד בכל זמן שנרצה, אך כרגע בדקנו כמה יעלה להתחבר לאינטרנט בגובה 30 אלף רגל. התשובות - לפניכם.

>> עוד בערוץ החופש:

איפה תשלמו 17 שקל על בקבוק קולה קטן?
הכינו את הארנקים: המדריך לשופינג בברלין
מחיר החופש: כמה יעלו לכם ויזות לחו"ל?

לופטהנזה – חברת התעופה הגרמנית נחשבת לחברה המתקדמת ביותר באירופה בתחום, והיא מציעה לנוסעיה גם חיבור סטרימר לווייני וגם אפשרות חיבור לאינטרנט במהלך הטיסות. המערכת שהיא מפעילה נקראת Flynet והיא מותקנת במרבית מטוסים רחבי-הגוף שברשותה ובאחרונה גם במטוסים מדגם 747-8 החדשים.

נוסעי לופטהנזה יכולים להתחבר לאינטרנט בטיסות ארוכות-טווח מנמלי הבסיס בפרנקפורט ומינכן בדרכם ליעדים צפון ודרום אמריקה, אפריקה ואסיה תמורת תשלום של 10.95 אירו לשעה, או 19.95 אירו לפרק זמן של 24 שעות, המקנים לנוסעים אפשרות גלישה וחיבור לאינטרנט גם בטיסות ההמשך.

אייר פראנס/קלמ – קבוצת התעופה הצרפתית-הולנדית הודיעה רק אשתקד כי היא מתחילה להציע את השירות כפיילוט וחיברה בינתיים שני מטוסים מדגם 777 שפועלים בקווים בין פריז לניו יורק ובין אמסטרדם לפנמה שבמרכז אמריקה. מחיר הגלישה זהה למחיר שגובה לופטהנזה אך במטוסים של אייר פראנס וקלמ ניתן להתחבר רק לאחר שהמטוס עבר גובה של 20 אלף רגל.

אירופלוט – חברת התעופה הרוסית נחשבת אף היא לפורצת דרך בתחום האינטרנט. אשתקד הותקנה מערכת לוויינית של של חברת OnAir על 26 מטוסים רחבי-גוף מדגמים A-330 ובואינג 777, ביניהם גם המטוסים המשרתים את קו התעופה מוסקבה-ת"א. נוסעי החברה מת"א עדיין לא יכולים לגלוש באינטרנט במהלך טיסתם לבירה הרוסית אך מי שימשיך ליעדים רחוקים יותר יישלם סכומים הנעים בין 5-10 דולרים עבור 10 מגה-בייט ו-30 דולר עבור 40 מגה-בייט.

מטוס של אל-על, ארכיון (צילום: יונתן בייסקי, חדשות)
היחידה שתאפשר בשנה הבאה לנוסעיה חיבור לווייני לערוץ תוכן. אל על | צילום: יונתן בייסקי, חדשות

סקנדינביאן איירליינס – חברת התעופה המשותפת של שבדיה, דנמרק ונורבגיה, שמפעילה גם טיסות ישירות לישראל, החלה להתקין באחרונה מערכת חיבור לווייני בצי מטוסי ה-737-800 החדשים שברשותה ובעתיד הקרוב היא תותקן גם על מטוסי ה-A350 הפועלים בטיסות ליעדים ארוכים יותר. חיבור לאינטרנט יתאפשר ברגע שהמטוס הגיע ל-12 אלף רגל במחיר של 8 אירו לקטע טיסה בתוך סקנדינביה ו-12 אירו לקטע טיסה בטיסות ליעדים בתוך אירופה. נוסעי מחלקות היוקרה של החברה ייהנו מחיבור חינם.

יו.אס איירווייס – חברת התעופה האמריקנית, שהתמזגה השנה עם אמריקן איירליינס מציעה לנוסעיה גישה מלאה לאינטרנט במהלך 90 אחוז מטיסותיה בתוך ארה"ב במחיר של 5 דולר לקטע טיסה ומחיר של 40 דולר לחודש שלם. באמריקן איירליינס תשלמו 2 דולרים עבור גלישה של 30 דקות ו-50 דולר עבור גלישה ברוחב פס לא מוגבל. בטיסות בינלאומיות יעלה השירות 12 ד' עבור שעתיים ראשונות, 17 דולר עבור שעתיים נוספות ו-19 דולר נוספים עבור שאר הזמן עד לנחיתה.

דלתא איירליינס -  חברת התעופה האמריקנית, שמפעילה טיסה יומית בין נתב"ג לנמל התעופה קנדי, מציעה מזה חמש שנים גלישה באינטרנט ב-570 טיסות יומיות פנימיות בארה"ב ב-870 מטוסים. דלתא, שנחשבת חלוצה בתחום הגלישה במטוסים, היא הראשונה להציע אינטרנט אלחוטי בטיסות בקו ניו יורק-ת"א. מחיר שעת גלישה במחשב נייד יהיה 14 דולרים ובמכשירים סלולאריים - 8 דולרים. מחיר חיבור לכל משך הטיסה יהיה 25 דולר ו-15 דולר בהתאמה, כאשר בשלב הראשון השירות יוצע בשלושה מתוך 16 מטוסי הבואינג 747-400 - הדגם הפועל בטיסות לישראל.

אייר קנדה – חברת התעופה הקנדית הודיעה רק בימים האחרונים כי תאפשר לנוסעיה בכל טיסותיה לאזור צפון אמריקה לגלוש ברשת האינטרנט. לפי שעה, לא מדובר בקווים בינלאומיים, בכללם הקו לישראל שפועל במתכונת של 5-6 טיסות שבועיות. נוסעי החברה מטורונטו ליעדים בקנדה או צפון אמריקה יישלמו כ-10 דולרים לכל קטע טיסה עבור חיבור לווייני כדי להרוג את השעמום.

* לעוד כתבות היכנסו לאתר Monitour

>> הצניחה הגדולה: חלון הזדמנויות במחירי החופשות