פרו סגרה את אתר התיירות המפורסם שלה, המאצ'ו פיצ'ו, ללא תאריך פתיחה מחדש, בגלל ההפגנות המתמשכות נגד הנשיא החדש של המדינה. הממשלה אמרה שהיא סגרה את האתר, ואת הטיול בשביל האינקה המוביל אליו, כדי להגן על תיירים ואזרחים. מאות אנשים שהיו תקועים במשך שעות למרגלות מצודת האינקה מהמאה ה-15 חולצו. עם זאת, תיירים רבים עדיין נמצאים במדינה, ואינם מודעים לכך שלמאצ'ו פיצ'ו יש אלטרנטיבה.

אחד המקומות המרהיבים ביותר בפרו שוכן בגובה של 3,100 מטר מעל קרקעית הים, גבוה מעל עמק אפורימאק (Apurímac). רק 30 קילומטרים בקו אווירי מקוסקו, חורבותיה של צ'וקקיראו (Choquequirao מתנשאות בהרים המחוספסים של הרי האנדים. מכונה לעתים קרובות כעיר האחות של מאצ'ו פיצ'ו האגדית, מעט מאוד תיירים בפרו מכירים את המקום, ויש לכך קשר רב עם מיקומה של העיר האבודה.

בניגוד למאצ'ו פיצ'ו, שבה אוטובוסים מורידים המון תיירים ממש מול הכניסה, קשה מאוד לגשת לצ'וקוויראו לפי ה-BBC. אם תרצו לבקר בהריסות האינקה, עליכם ללכת מספר ימים, בטרק שנחשב לאחד הקשים בכל פרו, ולהתגבר על כמה אלפי מטרים של גובה בשטח שקשה לגשת אליו.

בלוגר הנסיעות, מאלטה פיהרינג, הגשים חלום בן 15 שנים כשביקר שם בדצמבר 2021. באותה תקופה הוא היה בפרו בפעם הראשונה: "המקום הופיע במדריך הטיולים בתור חורבת אינקה מסתורית, באמצע ההרים, נגיש רק בטיול של יום. זה נשמע כמו הרפתקה, ורציתי ללכת, והעזתי".

צ'וקקיראו פרו  (צילום: Daniel Prudek, shutterstock)
יושבת באחד המקומות היפים והפראיים בפרו. צ'וקקיראו | צילום: Daniel Prudek, shutterstock


רק כמה עשרות מבקרים ביום

בעוד שאלפי אנשים מבקרים במאצ'ו פיצ'ו מדי יום, לצ'וקווקיראו יש רק כמה עשרות מבקרים בו-זמנית. לפי "לונלי פלאנט", העיר העתיקה הזו היא בערך פי שלושה בגודל מאחותה המפורסמת. "ערש הזהב", כפירוש השם, מרשימה גם במיקומה המרהיב גבוה בהרי האנדים, ממנה נשקף נוף מרשים המשתרע על עמק אפורימאק ופסגות רבות.

"בהשוואה למאצ'ו פיצ'ו, מספר המבקרים זניח, וכך אתה יכול לשוטט בין החומות הישנות כמעט לבד – לאחר צעדה די בודדת בדרך לשם. המסלול קשה: מקוסקו יש נסיעה של חמש שעות לבקתת המלווה בקפוליוק (Capuliyoc), אחר כך שביל תלול וסלעי מוביל 1,500 מטר למטה אל הגשר מעל נהר אפורימאק - ומזגזג שוב לגובה של 1,500 מטר. מספר קטעים תלולים נוספים ממתינים בהריסות, ובסך הכל, זה כמעט 3,600 מטר גובה תוך ארבעה עד חמישה ימים. זה אומר שאתה צריך לרצות את זה".

מאצ'ו פיצ'ו פרו  (צילום: Matyas Rehak, shutterstock)
אלפי תיירים מציפים את האתר. מאצ'ו פיצ'ו | צילום: Matyas Rehak, shutterstock
צ'וקקיראו פרו  (צילום: nomadkate, shutterstock)
מסלול ארוך שבסופו מתגלה העיר | צילום: nomadkate, shutterstock

רק 30 אחוז נחשפו עד היום

במתחם עצמו, שנבנה כנראה בסביבות שנת 1445, יש מערכת גאונית של תעלות מים והוא כנראה נבנה בקו אחד עם העיר האחות מאצ'ו פיצ'ו מנקודת מבט אסטרולוגית. הטרסות של הכיכר המרכזית של צ'וקקיראו, מעוטרות בתמונות אבן של לאמות. עם זאת, מדענים עדיין מתלבטים לגבי המשמעות המדויקת של העיר עבור שליטי האינקה. ההנחה היא שהמבצר שימש את בני האינקה כשער לאזור האמזונס והיה מרכז דתי ותרבותי. ייתכן שצ'וקוויראו היה מקום מפלט עבור בני האינקה במשך זמן מה, לאחר שעזבו את מאצ'ו פיצ'ו עקב הגעתם של הספרדים בסוף המאה ה-16.

צ'וקקיראו פרו  (צילום: nomadkate, shutterstock)
הלאמות מעטרות את הטרסות של צ'וקקיראו | צילום: nomadkate, shutterstock

ניתן רק לנחש את הגודל האמיתי של צ'וקקיראו, כי למרות שהחפירות הראשונות החלו בשנות ה-70, רק כ-30 אחוז מהמתחם נחשפו עד היום. השאר עדיין מכוסה על ידי הג'ונגל הפרואני הצפוף. בהתחשב בעובדה שלפי ה-BBC, צ'וקקיראו התגלתה לראשונה על ידי ההרפתקן הספרדי חואן אריאס דיאז בשנת 1710, ולשם השוואה, לאחר גילוי מאצ'ו פיצ'ו על ידי האמריקני היירם בינגבאם בשנת 1911, החלו חקר נרחב בשנה שלאחר מכן.

צ'וקקיראו פרו  (צילום: Ferocious Soup, shutterstock)
רוב השטח עדיין מכוסה בג'ונגל סבוך | צילום: Ferocious Soup, shutterstock

צרות עם רכבל לצ'וקוויראו

אבל השקט במקום עשוי להסתיים בקרוב בצ'וקוויראו. במשך שנים יש ספקולציות לגבי בנייה אפשרית של רכבל שיכול להעלות תיירים לאתר תוך 15 דקות בלבד. הקהילות שמסביב הן אלה שרוצות להרוויח מהפוטנציאל התיירותי של צ'וקוויראו, שעד כה עמד בטל.

צ'וקקיראו פרו  (צילום: MARTIN MEJIA, shutterstock)
תכניות להקמת רכבל לצ'וקקיראו כבר על הנייר | צילום: MARTIN MEJIA, shutterstock
_OBJ

לפי העיתון הפרואני Gestion, הרכבל היה צריך להסתיים מזמן, כי הרעיון שלו עלה לראשונה לפני יותר מ-10 שנים. אבל מחלוקת בין אזורי קוסקו ואפורימאק לגבי המיקום המדויק (וכמובן ההכנסה מהרכבל) מנעה צעדים נוספים.

לפי תוכניות עדכניות יותר, הרכבל צריך להגיע לצ'וקוויראו עם שני גדילי כבלים. לאחר מכן אחד יוביל מקוסקו לצ'וקווייראו, אחד מאפורימאק, ובדרך זו שני האזורים ירוויחו. החזון של הרכבל הוא הכל מלבד זול, והוא צפוי לעלות בסביבות 260 מיליון דולר. עם זאת, כרגע נראה שצ'וקווייראו תישאר העיר האחות הלא ידועה מאצ'ו פיצ'ו, ואולי טוב שכך.