View this post on Instagram

A post shared by Passenger Shaming Travel Tips (@justthepassengershamingtip)

שוב אותו הסיפור: בקבוצת האינסטגרם passenger shaming, עלה אתמול סרטון בו ניתן לראות שני נוסעים בטיסה פנימית לאטלנטה בארה"ב, שמקללים ואף משתמשים באלימות בעקבות ריב על עטיית מסכה. כך, אחת הנוסעות (שלא עוטה מסיכה בעצמה) צועקת על נוסע מבוגר שמסרב לעטות מסיכה בתוך המטוס. האירוע מהר מאוד הופך לאלים והנוסעת מכה את הנוסע המבוגר ואף יורקת עליו.

מאז פרצה הקורונה לחיינו לפני כמעט שנתיים, גם המסיכות נכנסו בסערה, כשאחד המקומות בהם הכי מקפידים על כך - הוא בטיסות. לאחרונה אף אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, היועץ הרפואי של הבית הלבן, שעדיין קיים הצורך להמשיך ולעטות את המסיכות בטיסות וסביר שנעשה זאת גם אחרי שהקורונה תיעלם. "למרות שיש לך מערכת סינון טובה, אני עדיין מאמין שעטיית מסכות היא הדבר הנבון לעשות, ואנחנו צריכים לעשות את זה".

ולמרות שהנוהל על עטיית מסכות וההקפדה היתרה עליו ידועה כבר תקופה ארוכה, נראה שהדבר ממשיך לגרום ללא מעט בעיות בטיסות. והנה רשימה מצומצמת של אירועים חריגים שהתרחשו רק לאחרונה: נוסע ישראלי שסירב לעטות מסיכה גרם לכך שהמטוס יבצע נחיתת חירום ביוון; דיילת שביקשה מנוסעת לעטות מסיכה - הותקפה באכזריות; נוסעים סירבו לעטות מסיכה וגרמו למהומה במטוס; נוסעים ישראלים סירבו לעטות מסכות כי פיצחו גרעינים.

View this post on Instagram

A post shared by Passenger Shaming (@passengershaming)

ברשות התעופה הפדרלית של ארה"ב (FAA) מציינים שכמות הקנסות שחילקו בשנתיים האחרונות עלתה בצורה משמעותית, בעיקר בגלל נושא עטיית המסכות. בתוך כך, החליטו ברשות לנקוט בשיטה של "אפס סובלנות" והקנסות גדלו בצורה משמעותית על מנת לייצר הרתעה. מאז פברואר קיבלו יותר מ-1,500 נוסעים סוררים קנס גבוה מחברות התעופה האמריקאיות. 

כך למשל, נוסע בחברת ג'ט בלו קיבל לאחרונה קנס של 18 אלף דולר על התפרעות בטיסה ללאס וגאס לאחר ששתה אלכוהול נגד ההוראות וסירב לעטות מסכה. נוסע אחר שסרב לעטות מסכה וקילל דייל נקנס ב-9,000 דולר בטיסה של חברת פורנטייר איירליינס לפלורידה.

ואיך בארץ מטפלים בתופעה הזו? נראה שמרבית עבודת הפיקוח נופלת על הדיילים, שנאלצים לא מעט פעמים להעיר מספר פעמין לאותו הנוסע על מסכה. אמיר יעקובי, דייל ראשי בחברת ישראייר מתאר: "מתחילת המגפה אנו רואים שהציבור ברובו מבין את נהלי וכללי ההתנהלות בטיסות בעידן הקורונה. מידי פעם אנו נתקלים בנוסעים שלא משתפים פעולה ביישום נהלי הטיסה בעידן זה .

"במידה ונוסע מתעקש לא לעטות מסכה בעלייה למטוס הצוות מורשה להוריד אותו מהטיסה. במידה ונוסע במהלך הטיסה מסרב לעטות את המסכה ולא נענה לבקשות חוזרות של הצוות, מוזמנת משטרה לנחיתה גם בארץ וגם בחו״ל, פרטי הנוסע נלקחים ומועברים לרשות התעופה האזרחית. בנוסף, הנוסע מקבל קנס מנהלתי בסך של 2,500 שקל ונכנס לרשימת מסורבי הטיסות של ישראייר.

"בנוסף במידה והאירוע קרה במהלך הטיסה מנתב״ג לחו״ל, הנוסע יצטרך למצוא לעצמו דרך חלופית לטוס בחזרה הביתה".