למרות שכיס אוויר הוא עניין שבשגרה בטיסות וכל אחד מאיתנו חווה את זה לפחות פעם אחת בחייו, אין ספק שמדובר בחוויה לא נעימה ולעתים אף קשה ומטלטלת, תרתי משמע. לא סתם נהלי הבטיחות אומרים שברגע שהמטוס נקלע לכיס אוויר יש לחזור לשבת ולחגור חגורות. איך אומרים? חוקים נכתבו בדם

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

חשוב שתדעו שישנם מסלולי תעופה שנחשבים מסוכנים יותר מהאחרים היות ויש בהם כמויות גדולות יותר של כיסי אוויר. מבלי להיכנס ליותר מדי הסברים מדעיים ללמה זה קורה, באזור הנמצא בסמוך לקו המשווה ישנן רוחות חזקות יותר ובתדירות גבוהה יותר שנגרמות ממפגש הרוחות שמגיעות מחצי כדור הארץ הצפוני והדרומי, מה שגורם לכיסי אוויר מרובים יותר.

מסלול מסוכן (צילום: גוגל מפות)
המסלול מאירופה לסינגפור שעובר מעל מפרץ בנגל | צילום: גוגל מפות

כך, טיסות שעוברות מעל מפרץ בנגל ובמיוחד מעל איי אנדמן, עושות זאת באזור מטלטל במיוחד. אם אתם טסים מאירופה לתאילנד, סינגפור, אינדונזיה או אפילו הודו, תמצאו את עצמכם במסלול המפוקפק. 

קווים בעייתיים אחרים הם אלה שעוברים ליד יפן בתקופת החורף, בגלל סופות באזור, במיוחד בסביבת הר פוג'י. אותו דבר קורה כאשר טסים מעל רכסי הרים גבוהים במיוחד כמו ההימלאיה או הרי הרוקי. מקומות אלה נוטים למערבולות קשות יותר לאורך כל השנה. מאותה הסיבה שדות התעופה בסולט לייק סיטי ובדנבר, הנמצאים בסמיכות לרכסי הרים, ידועים כקשים יותר.

חגורת בטיחות במטוס (צילום: aldorado, Shutterstock)
חגורת הבטיחות בזמן כיס אוויר היא לא סתם | צילום: aldorado, Shutterstock

כיס אוויר פצע 23 (צילום: Minutouno)
כיס אוויר פצע 23 | צילום: Minutouno

חשוב לזכור שגם באזורים שנחשבים רגועים כמו רוסיה או צפון קנדה, אתם עלולים למצוא את עצמכם נכנסים לכיס אוויר, אך הסבירות לכך הרבה יותר נמוכה. עוד דבר שחשוב לזכור לפני שאתם נשבעים לא לטוס יותר בחיים, זה שהמטוסים היום מספיק משוכללים כדי להתמודד עם מרבית כיסי האוויר, גם הקשים ביותר, ושלרוב מדובר בכמה רגעים לא נעימים ולא יותר.