חברת התעופה לופטהנזה השיקה לאחרונה את החידוש האחרון במטוסי הסילון: מטוס ה-A350-900 של חברת איירבוס. "הגלובליזציה ממשיכה קדימה, והתעופה היא הכוח הדוחף מאחוריה". אומר מנכ"ל לופטהנזה קרסטן שפור בטקס הסרת הלוט למטוס החדש. ובאמת, כיצד נוכל לתאר לעצמנו רומנטיקה של סקייפ, בלי האפשרות להזמין כרטיס טיסה באמצע הלילה, בתקווה שעד מחר נוכל לחשוב על תירוץ סביר. התעופה היא הכוח הדוחף של הגלובליזציה כי היא מה שעושה את הגלובליזציה לממשית, הרבה יותר ממה שעשו בזמנם הרדיו או הטלוויזיה.

הטקס נערך בהאנגר בנמל התעופה של מינכן, המרוחק מרחק חצי שעה נסיעה ברכבת ממרכז העיר. חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה העבירה את פעילותה מהעיר הגדולה פרנקפורט, המרכז הכלכלי של גרמניה, אל מינכן המתפתחת במדינת בוואריה, מעט צפונית לאלפים. השלווה הכפרית מסתבר, מועילה לעסקים. מיקומו של נמל התעופה רחוק כל כך ממרכז העיר מציב אותו כמרכז בפני עצמו, המשרת את יושבי הכפרים והעיירות מסביב.

בנמל התעופה במינכן תעברו בדממה מסדרונות ארוכים מחופים אריחים לבנים, בין גינות זן של חצץ אפור ותעלות אוורור כסופות, ולכל מקום שתפנו בו תוכלו להימצא בפינה נקיה, לבנה ושקטה. בתור אדם עם נטייה לסדר וניקיון, בואך OCD, הסתובבתי בהרגשה שאוכל לצעוד במסדרונות הללו עוד שעות ארוכות מבלי להתעייף. המודל של נמל התעופה במינכן הוכיח את עצמו מעל למצופה והוא מדורג כטוב ביותר בעולם מזה כמה שנים ברציפות.

איירבוס A350-900, לופטהנזה (צילום: לופטהנזה)
אירוע החשיפה | צילום: לופטהנזה

פחות דלק, פחות רעש

המטוס החדש מורכב ברובו מחומר מחוזק בסיבי פחמן - זהו חומר חזק וקל, שהופך אותו לכלי התעופה הידידותי ביותר לסביבה בסדר גודל כזה. ההנדסה המתקדמת של המטוס מאפשר גם התאמת לחץ האוויר ורמות הלחות בתא הנוסעים לנוחיות מרבית, בדיוק רב יותר ממטוסים אחרים. במספרים, המטוס הזה צורך 25% פחות דלק ממטוסים בסדר גודל דומה, ומפיק 53% פחות רעש – קפיצה קדימה בנושא הכאוב של רעשי מטוסים מעל הראש.

למרות שאין שום דבר אקולוגי בתעופה, עדיין מנסים בחברה להיות ידידותיים יותר לסביבה. לוחות סולריים מחפים את גגות נמל התעופה של מינכן ומספקים חלק מצריכת החשמל של המקום, בעוד שצי מכוניות השירות ממונע בחלקו בדלק צמחי. בשילוב עם המטוס החסכוני והשקט (באופן יחסי) שרכשה לופטהנזה, מדינת בוואריה שמה פניה אל העתיד – לא ברור אם מדובר בעתיד ירוק יותר, או בדיסטופיה של סדר, ניקיון, ודממה.

איירבוס A350-900, לופטהנזה (צילום: לופטהנזה)
תאורה מתחלפת לפי השעה ביממה | צילום: לופטהנזה



חידוש יוצא דופן במטוס ה-A350-900 הוא התאורה. חובבי מכוניות צעירים מקשטים את פנים הרכב שלהם בתאורה צבעונית כבר שנים רבות, ומאירים בצבעים בוהקים בזמן שהם עושים חראקות בחניונים שוממים של תחנות דלק. לאחרונה הבינו שאפשר לעשות בתאורת לד שימושים רהבתניים פחות: מערכת התאורה במטוס החדש מצוידת ב-24 אפשרויות תאורה מוכנות מראש, אותם יתאים המחשב לכל שעה בסדר היום המתוכנן לנוסעים. תאורה כחלחלה לארוחת הבוקר, ותאורה כתומה לארוחת הערב המדמה ארוחה לאור נרות. סדר היום יקבע לפי השעה בנמל העזיבה, כדי שאת ההלם האמיתי יקבלו הנוסעים רק כשישתחררו מטיפולם המסור של חברות התעופה וינחתו במחוז חפצם, אחרי שנחו אכלו ושתו כל צרכם.

בין נוחות לנוחיות

לא בטוח שתוכלו לחזות בריקנות הנינוחה של נמל התעופה של מינכן. לטיסות לישראל מוקצה חלל נפרד לצ'ק-אין שנקרא טרמינל F, הנמצא במרחק כמה דקות הליכה באוויר הפתוח. הסיבות שבגללן הנוסעים לישראל צריכים להיכנס מהדלת האחורית הן כמו התשובה של השלטון בישראל לכל שאלה – סיבות ביטחוניות. משטרת מדינת בוואריה לוקחת אחריות על ביטחונם של הישראלים, ולשם כך היא מכנסת אותם בנפרד משאר הנוסעים ודואגת להבריח אותם רגע לפני הבורדינג לדלת האחורית של השער הייעודי.

מטוס לופטהנזה, ארכיון (צילום: לופטהנזה)
המטוס על המסלול | צילום: לופטהנזה

חברות התעופה והנמלים הבינו שחוץ מצרכנות, מה שבאמת חשוב לנוסעים הוא השקט הנפשי שלהם. מסעות הם לא דבר קל, ורק העובדה שבמהלך הנסיעה נצטרך להתנתק מהרשת יש בה כדי לפתח באנשים תסמיני גמילה. את המעבר מנקודה לנקודה בקנה מידה עולמי מתכננים להיות חלק יותר, שקט יותר, ובכלל להפיג את אווירת הדוחק שהחיים בעידן של גלובליזציה מואצת יכולים לגרום. בספר "שעת התה הארוכה והאפלה של הנפש" בסדרת המדריך לטרמפיסט בגלקסיה, מסבירים את הדבר שברור לכל נוסע כבר בפרק הראשון, "באף לשון מלשונות הארץ מעולם לא הופיע הביטוי 'יפה כמו נמל תעופה.' נמלי תעופה הם מכוערים' ".

בשאיפה ליצור את המקום המקבל ביותר, היעיל ביותר והרווחי ביותר הצליחו הגרמנים להתעלות מעל לרעש וההמולה האופיינית לתחנות מעבר גדולות כל כך, מעבר לדרגות הכיעור של נמלי התעופה. וגם אם האנלוגיה עלולה להיראות לא מחמיאה, זה כבר הרבה להגיד על נמל תעופה. 

*הכותב היה אורח חברת לופטהנזה