mako
פרסומת

השיטה שמקצרת את זמן הטיסה

קווים רבים עובדים ללא הפסקה בין טיסה לטיסה, כך שעיכוב אחד יכול ליצור כדור שלג שיהיה מאוד קשה לעצור. בדיוק בגלל זה לטייסים יש שיטה ה לגלח זמנים ולצמצם איחורים. כל מה שצריך זה לבקש אישור ממגדל הפיקוח. הטייס פטריק סמית' מסביר איך זה עובד

מערכת מדור החופש
מערכת מדור החופש
mako חופש
פורסם:
מטוס נוחת
כך מגלחים דקות חשובות מזמן טיסה | צילום: אימג'בנק / Gettyimages, Getty images
הקישור הועתק

גם לכם קרה פעם שהטיסה שלכם התעכבה? אם טסתם כמה פעמים בחייכם, אנחנו מניחים שהתשובה היא כן. הרבה פעמים הסיבה לאיחור נובעת מאפקט דומינו – עיכוב ביעד ממנו יצא המטוס גורמת לכך שהוא נוחת באיחור ביעד שלכם ובעקבות כך גם ממריא ממנו באיחור. 

מסתבר שיש איך לעצור את כדור השלג הזה, או לפחות להקטין אותו על ידי טריק קטן ופשוט שמטרתו לפצות על הזמן האבוד וכמעט כל חברות התעופה עושות אותו.

פטריק סמית', טייס בחברת תעופה גדולה מסביר איך זה עובד: "לכל מטוס יש נתיב תעופה ליעד שהוא חייב להיצמד אליו. אותו נתיב בין שני שדות תעופה הוא בדרך כלל לא בקו ישר, אלא עובר בכל מיני נקודות ציון שקצת מאריכות את המסלול ואת זמן הטיסה כמובן. אם טייס יודע שהוא באיחור ורוצה לקצר זמנים, הוא יכול לעלות מול מגדל הפיקוח ולבקש "לגלח" חלק מהנקודות הללו, או לחתוך פינות, על מנת להגיע יותר מהר ליעדו הסופי. הטריק הזה לא חוסך שעות, אך הוא בהחלט יכול לקצר בדקות רבות".

השיטה הזו, חשוב לציין, אפקטיבית בעיקר בטיסות קצרות בהן כל דקה משמעותית והטיסות יוצאות מיד אחרי שהן נוחתות. בטיסות ארוכות ה"גילוחים" הללו יהיו פחות מורגשים, ולרוב המטוס ימתין זמן בשדה התעופה ולכן פחות משתמשים בהן.

לוח טיסות
המראתם בזמן? יכול להיות שזה בזכות השיטה | צילום: Ekaterina Pokrovsky, shutterstock
פרסומת

כמו כן, סמית' מציין שבניגוד למה שאולי נהוג לחשוב, הטייס לא יכול להחליט שהוא פשוט "לוחץ על דוושת הגז" של המטוס ומגביר את המהירות. "זו לא אופציה בגלל שכל החלטה כזו מלווה בהמון כסף. כל קמ"ש שאנחנו מעלים מגדיל מאוד את צריכת הדלק וגורמת להוצאות שחברות התעופה לא רוצות להגיע אליהן. יש מהירות אופטימלית ונצמדים אליה".

סמית' מסביר שהרבה פעמים, למרות כל המאמצים, לטייסים אין שליטה על האיחור בטיסה, גם אם היא המריאה בזמן. זאת כמובן בגלל תנאי מזג אוויר, רוחות וזרמי סילון. "מי שאחראי על לוחות הזמנים בשדות תעופה לוקח את כל הנתונים הללו בחשבון כאשר הוא מפרסם את זמן ההמראה או הנחיתה בלוח הגדול".