ספינת הקרוז 'דיימונד פרינסס' או בשמה המוכר יותר - 'ספינת הקורונה' סוקרה בהרחבה בזמן שעגנה בנמל בעיר יוקוהמה, יפן. הספינה ששליש מנוסעיה, ביניהם 15 ישראלים, נדבקו בנגיף הקורונה, עניינה את כל העולם שעקב באדיקות אחרי מה שנעשה בה עד אשר אחרון הנוסעים פונה ב-2 במרץ.

האדם האחרון שירד מסיפון הדיימונד פרינסס, ודווקא עליו לא דובר כל כך במהלך התקופה, הוא ג'נארו ארמה (Gennaro Arma), רב החובל של האנייה שהפכה לגיהנום. מי שראה אותו פוסע על הגשר שמחבר בין הסיפון לרציף הנמל טוען שהוא הלך בנינוחות, כאילו כל התקופה שעבר ביחד עם הנוסעים שלו על הספינה בכלל לא הפריעה לו. הנוסעים ששהו איתו על האנייה מציינים שזה לא מפתיע, היות ותחושת הרוגע שהפגין ליוותה אותם כל הזמן.

בכלל, נראה שהיום, אחרי שמנתחים את מה שקרה על אניית הדיימונד פרינסס, לכולם כבר ברור עד כמה התנהלותו של האיש שהיה אחראי עליה היתה מופתית.

ספינת הקורונה (צילום: Sakchai Lalit | AP)
דיימונד פרינסס | צילום: Sakchai Lalit | AP

מרבית המחמאות שמופנות כלפי ג'נארו מציינות את העובדה שלאורך כל התקופה, גם כשמספר החולים עלה בקצב מסחרר, הוא דאג להרים את המורל של הנוסעים ואנשי הצוות. האנשים שליוו אותו בזמן האירוע טוענים שכך בדיוק צריך להתנהג קפטן של ספינה בזמן משבר. ההוראות שלו היו ברורות וחד משמעיות, אך הוא שידר אמפתיה ורגישות לנוכח המצב הקשה. "הוא קרא לנוסעים ולצוות על הספינה 'הגלדיאטורים שלי' והודה להם על הסבלנות שהם מפגינים", אומרים מי שהיו איתו שם. אחת הפעולות שעשה למשל, היה להעניק לנוסעים שוקולדים ופרחים ביום האהבה

"מעדכוני הספינה היומיומיים הרגילים ועד לתיאום המושלם שלו עם רשויות הבריאות הציבוריות, כל מה שעשה הקפטן היה יוצא מן הכלל. ברחבי העולם צריכים ללמוד על התנהגותו כמקרה בוחן למנהיגות מצוינת", אומר ג'אן וולטז, נשיא חברת הקרוזים בה עובד ג'נארו.

גם לאחר שכל הנוסעים ירדו מספינתו, ג'נארו לא סיים את עבודותו. הוא פיקח ודאג שכולם מועברים לבתי החולים או למתקני ההסגר. את תפקידו יסיים רק אחרי שאחרון הנוסעים, והוא ביניהם, יצאו מהבידוד ביפן.  

חוזר לאיטליה כגיבור

"לאורך כל התקופה היינו בקשר ולמרות כל הפירסומים הקשים שהיו בתקשורת לא דאגתי לו לרגע", אומרת אישתו, מריאנה, בראיון ל-CNN. ג'נארו ומריאנה מתגוררים בעיירת חוף קטנה דרומית לנאפולי, אליה קפטן הספינה צפוי לחזור בקרוב כגיבור מקומי, לאחר שיסיים את תקופת הבידוד שלו ביפן בימים הקרובים.

בעיירה מתכננים לו מסיבת ענק עם שובו ובאיטליה בכלל גאים מאוד בקפטן של הספינה המפורסמת והם רואים בו את הדוגמה המושלמת לסיבולת האיטלקית. 

View this post on Instagram

A post shared by Il Mattino (@ilmattino.it) on

לא סתם ההערצה לקפטן היא גדולה בעיר מולדתו. התנהלותו המופתית מגיעה לאחר דוגמה פחות מוצלחת, בה קפטן איטלקי אחר בשם פרנססקו שטינו (Francesco Schettino), זכה לביקורות רבות כשנטש לפני נוסעיו את ספינת קוסטה קונקורדיה ששקעה בשנת 2012. באותו האירוע מתו 32 נוסעים ואנשי צוות. בשנת 2015 שטינו נידון ל-15 שנות מאסר והפך לפרסונה נון גרטה.

"הדאגה העיקרית של ג'אנרו הייתה תמיד רווחת הנוסעים שלו. בכל פעם שדיברנו היה נראה שהוא נמצא בעבודה וצריך לטפל במשהו", אומרת אישתו. "יכולתי לשמוע שהוא היה רגוע, שהכל בסדר. הייתה לנו הזדמנות לדבר קצת על הכל, אפילו על המשפחה שלנו ולא רק על המצב על הסיפון".

ומה הוא יעשה כעת? מריאנה טוענת שעדיין לא ברור האם ייקח הפסקה ארוכה או שיחזור לים. כרגע המשימה היחידה שמעסיקה את שניהם זה פשוט להיפגש האחד עם השנייה.