נגיף הקורונה שמשתולל בכל העולם השבית את מרבית הטיסות ואלפי מטוסים עומדים כבר מעל חודש בשדות התעופה השונים מבלי לזוז. מלבד המטוסים עצמם, גם לא מעט טייסים, כמו כל עובדי ענף התעופה, מצאו את עצמם מחוסרי עבודה. הבעיה היא שככל שהימים עוברים והטייסים נשארים על הקרקע, כך הכשירות המבצעית שלהם יורדת. 

כחלק מהחזרה לשגרה, שעדיין לא ברור מתי בדיוק תקרה, המטוסים יעברו בדיקות תקינות, היות ועמדו זמן ממושך מבלי לזוז. יחד איתם, גם המוני הטייסים שלא צברו שעות טיסה במשך תקופה ארוכה יאלצו לעבור מבחני כשירות קפדניים שמטרתם להוכיח שהם יכולים לחזור לעבודה. נכון להיום, בארגון התעופה העולמי רשומים כמעט 300 אלף טייסים מסביב לעולם ולא מעט מהם יצאו לחל"ת.

"טייסים צריכים לעבור הכשרות ואימונים רבים כדי לשמור על כשירות הטיסה שלהם", אומר בריאן סטרוטון, מאיגוד טייסי התעופה הבריטי, בראיון ל-CNN. אחד התנאים לכשירות בבריטניה למשל הוא שטייס יבצע לפחות שלוש המראות ונחיתות ביום בתקופה של 90 ימים ואת אותה הכמות גם בלילה. נכון להיום, הטיסות מושבתות לתקופה קצרה מ-90 יום, אך אף אחד לא יודע כמה זמן המצב הזה יימשך.

מטוס F-16 חדש - בסינמה סיטי (צילום: החדשות)
סימולטור טיסה. אילוסטרציה | צילום: החדשות

בנוסף לאלה, טייסים צריכים לעבור מבחנים נוספים על מנת שיוכלו לחדש את רישיון הטייס שלהם אחת לשנה. רוב המבחנים הללו אמנם נעשים בסימולטורים ולא בטיסות אמיתיות, אך בבריטניה למשל, רוב מכוני הסימולטורים סגורים בתקופה זו בגלל שגם המפעילים שלהם יצאו לחל"ת.

החשש הגדול הוא שברגע שטיסות מסביב לעולם יחזרו לפעילות תקינה, ייווצרו תורים ארוכים ועומס גדול במטרה להחזיר את הטייסים לכשירות. המצב הזה צפוי לעכב את כמות הטיסות, דבר שחברות התעופה, שצריכות לחזור להרוויח, לא יכולות להרשות לעצמן. בעקבות כך, בארגון התעופה העולמי - FAA, בוחנים כרגע מה ניתן לעשות על מנת לא להגיע למצב בלתי אפשרי ביום שאחרי. אחד הפתרונות הוא להאריך את הרישיון לטייסים באופן אוטומטי לשנה נוספת, למרות שלא עברו את המבחנים הנדרשים.

המתנגדים למהלך טוענים שפתרון כזה יכול לסכן חיים וחברות התעופה כבר החלו להתנער מההנחיה הזו. בעקבות כך, חלק מהחברות החלו באופן עצמאי להעביר רענונים לטייסים דרך המחשב בבית ועל ידי סרטונים שונים שמטרתם לשמור על כשירות מסוימת, בתקווה שהמהלך יקנה להן יתרון בהמשך. במקביל, ממשיכים לנסות למצוא פתרונות שונים על מנת להבטיח שכל טייס שיחזור לעבודה אחרי המשבר יהיה כשיר לעשות זאת. היות ואף אחד לא יודע מתי זה יקרה, הדברים זזים לאט והציפייה היא שאף אחד לא יחפף ברגע האמת בעניין הזה.