mako
פרסומת

האם למטוסים בעתיד יהיו תקרות זכוכית?

נכון להיום אנחנו מאוד רחוקים ממטוסי העתיד בהם נוכל להביט למעלה ולראות מה קורה בחוץ, אך לא מעט מהנדסים נחושים לפצח את המשוואה הזו. זה מה שצריך לקרות כדי שהפנטזיה תהפוך למציאות

מערכת מדור החופש
מערכת מדור החופש
mako חופש
פורסם:
תקרת זכוכית במטוס
החל כמתיחה של 1 באפריל, אך ייתכן שיהפוך למציאות | צילום: טוויטר, צילום מסך
הקישור הועתק

האם המתיחה של חברת אמירטס ב-1 באפריל לפני כשנה וחצי, בה הוצג עיצוב חדש למטוס שחלקו האחורי עשוי מזכוכית, יכולה להפוך למציאות? במגזין התעופה Simple Flying החליטו להרים את הכפפה ולבדוק מה צריך לקרות והאם זה בכלל ריאלי.

נכון להיום, מטוס נוסעים מסחרי עם תקרת זכוכית זו פנטזיה שמאוד רחוקה מלהיות מציאותית ואף חברת תעופה לא הצליחה להתקרב לפתרון. יחד עם זאת, הרצון העז לפיצות המשוואה של העיצוב המיוחד, מוביל לכך שלא מעט מדענים ומהנדסים מנסים כל הזמן לבחון את האפשרות מחדש ויש שאומרים שבסוף מטוס כזה יוכל להמריא.

בתקרת זכוכית ישנם כמה בעיות בסיסיות. דבר ראשון, זכוכית היא חומר מאוד כבד ולא מספיק חזק. מלבד זכוכיות בגודל קטן יחסית, המשמשות לחלונות לנוסעים ולטייסים, אין אפשרות לשלב זכוכית גדולה מבלי שתכביד מאוד על משקל המטוס ותגרום לבזבוז עצום של דלק, וגם תוכל לעמוד בלחץ הגדול של טיסה בגובה רב.

תקרת זכוכית במטוס
עוד תמונה מהמתיחה של חברת אמירטס | צילום: טוויטר, צילום מסך

כמו כן, תקרת זכוכית גדולה תגרום לכך שלא מעט כבלים, צינורות ורכיבים חשמליים שרצים על תקרת המטוס, ממש מעל ראשם של הנוסעים, ייאלצו למצוא מקום חדש. היות וכל השטחים במטוסים של היום כבר מנוצלים עד תומם, לא ברור לאן יוכלו להסיט אותם.

פרסומת

דבר נוסף הוא העובדה שתקרת זכוכית תפריע מאוד להחשיך את המטוס ותחשוף את הנוסעים לקרינת UV גבוהה. החשכת המטוס במקרים רבים היא צורך חיוני ולא רק כזה שמיועד לנוחות. כך למשל, במקרה של פינוי חירום, מעדיפים להחשיך את המטוס על מנת שניתן יהיה לעקוב אחרי סימוני המילוט הזוהרים. אמנם יש היום חלונות במטוסים אשר ניתן להחשיך על ידי לחיצת כפתור, אך אם גם ככה רוב הזמן החלון יהיה מוחשך, אז לא בטוח שיש כדאיות לתקרה כזו.

תקרת זכוכית במטוס
צילום: טוויטר, צילום מסך

למרות כל הבעיות הללו, ישנם כבר כמה עיצובים של מטוסים פרטיים קטנים יותר עם תקרות זכוכית, כשרוב העיצובים הם למעשה חלונות הצצה יחסית קטנים בגודלם ולא כאלה המאפשרים הרגשה של ישבה בתוך אקווריום. מהנדסים מהתחום טוענים שעל מנת להתקדם ברעיון של תקרות זכוכית גם למטוסים גדולים, צריכה להיות פריצת דרך בחומר בו יעשו שימוש על מנת שיהיה קל ועמיד יותר. 

פרסומת

כרגע מה שנראה יותר ריאלי הוא שימוש בחלונות גדולים יחסית שיוצבו בתקרה, כפי שעשו במודל של המטוסים הפרטיים. כך יוכלו להציע לנוסעים חווית צפייה חדשה בטיסות, מבלי לפגוע במבנה המטוס, החלקים השונים שבו והבטיחות שלו. בינתיים, בחברות ייצור המטוסים מנסים כל הזמן להגדיל את החלונות הנמצאים בצידי המטוס.