דיילים הם חלק בלתי נפרד מחוויית הטיסה. הם אלה שמספקים לנו אוכל, שתייה, ובעיקר תחושת ביטחון, אבל מה הם לא מספרים לנו על העבודה שלהם? מהם הסיפורים הלא ידועים של דיילים? רובם קשורים לתקשורת שלהם עם הנוסעים, לא פעם תוך שהם צריכים גם לנשוך שפתיים בעקבות השאלות המוזרות, הבקשות ההזויות והדרישות החצופות.

2023 הייתה שנה של שינויים רבים עבור הדיילים. לאחר שנתיים של מגפה עולמית, שהובילה לירידה משמעותית בתנועת הנוסעים, העולם החל להתאושש, והתחבורה האווירית חזרה לחיים. עבור הדיילים, החזרה לשגרה הייתה מבורכת, אך גם מאתגרת. הם היו צריכים להתמודד עם חוסר עובדים, עם עליית המחירים, ועם נוסעים שהיו פחות סבלניים ויותר תובעניים. דייל ישראלי שיתף אותנו בכמה מהרגעים הכי זכורים לו מהשנה החולפת.

 "הנוסע ביקש להזיז את המטבחון כי אין לו מקום"

דיילים רואים הרבה דברים מוזרים בעבודתם. הם רואים נוסעים שמנסים לפתוח את הדלתות של המטוס, הם רואים נוסעים שמנסים לעשן במטוס, או כאלה שלגמרי יוצאים מכלל שליטה. אירועים מוזרים כאלה הם חלק מהעבודה של דיילים והם חייבים להיות מוכנים לכל דבר. "התעוררתי ממנוחה, באזור המנוחה שלי, וראיתי ילד קטן עומד מבוהל. כששאלתי למה הוא נכנס הוא אמר שזה היה פתוח אז הוא חשב שזה השירותים ולא הצליח לצאת", מספר הדייל.

דיילות מטוס (צילום: photosounds, shutterstock)
הצוות הוא חלק בלתי נפרד מחוויית הטיסה | צילום: photosounds, shutterstock

אחת העובדות המפתיעות ביותר על דיילים היא שהם שומעים בקשות מוזרות כמעט בכל פעם שהם עולים לטיסה. יש נוסעים שמבקשים אוכל מיוחד שלא נמצא בתפריט, יש נוסעים שמבקשים שירותים שלא קיימים במטוס, ויש נוסעים שמבקשים דברים שפשוט לא הגיוניים. "הבקשה הכי הזויה שקיבלתי השנה הייתה מנוסע שישב בשורה הראשונה אחרי המטבחון", מספר הדייל הישראלי. "הוא פשוט ביקש להזיז את המטבחון למקום אחר. כן כן, ביקש להזיז מטבח במטוס כי אין לו מספיק מקום לרגליים".

דיילים הם אנשים מקצועיים שעובדים קשה כדי להפוך את הטיסה שלנו לטובה ככל האפשר, אבל הם גם בני אדם, וגם הם עוברים חוויות מאתגרות. לא פעם הם נאלצים להתמודד עם בקשות של נוסעים, אבל הם לא תמיד עושים בדיוק את מה שהתבקשו, כמו במקרה שבו הדייל הסכים להגביר את החימום אך לא עשה זאת: "⁠הייתי רוצה להתוודות ולהתנצל בפני כמה וכמה נוסעים שאמרו לי שקר להם ואמרתי להם שאני מגביר את החימום כשבפועל לא נגעתי בכלום. המצפון לפעמים מציק אבל אז אני נזכר שאני עובד כמו חמור והם יכולים פשוט לשים ג'קט".

שנה מאתגרת – אחת נוספת בפתח

שנת 2024 צפויה להיות גם היא שנה מלאה באתגרים עבור הדיילים. חברות התעופה צפויות להמשיך להתמודד עם מחסור בעובדים, והנוסעים צפויים להמשיך להיות תובעניים. עם זאת, הדיילים מצפים שהשנה הקרובה תהיה גם שנה של הזדמנויות עם תקווה שהמשק ימשיך להתאושש.

"השנה האחרונה הייתה מאתגרת ללא ספק והייתי מסכם אותה בשני חלקים, עד 7 באוקטובר ואחריו", מציין הדייל ומוסיף, "עד היום הארור הזה היה בעיקר כיף בשהיות ובכל ההטבות המטורפות שהעבודה הזו נותנת. לאחר שהחלה המלחמה נדרשנו להיות בעיקר פסיכולוגים ולהכיל נוסעים שעברו דברים קשים מאוד כמו משפחות של חטופים והרוגים שמגיעות לארץ, פצועים שנוסעים לקבל טיפול רפואי בחו"ל ועוד. זה הוסיף צבע חדש ואחריות חדשה ובעיקר סיפוק חדש מהעבודה שלא היה לפני".

ועם כל ההתמודדויות שהדיילים נדרשים לטפל בהן, עדיין יש להם כמה בקשות: "בבקשה תפסיקו ללכת יחפים במטוס, מעבר לזה שהרצפה מזוהמת גם לראות את הרגליים שלכם ב-3 בלילה, כשאני סוף סוף מנסה לאכול, זה לא כיף".