קרה לכם שטסתם במטוס עם המון מקום פנוי ורציתם לעבור מקום, אבל הדיילת לא הסכימה? אז כדאי שתדעו שהיא לא סתם נודניקית ושיש סיבה די טובה לכך שאתם נדרשים לשבת במקומכם המקורי.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

כל עניין התעופה הוא דבר מסובך ונלקחים בחשבון כל מיני חישובים של משקלים שונים של המטוס ועל המטוס. על מנת שההמראה והנחיתה (שהם הרגעים הכי בעייתיים מבחינה בטיחותית) יתבצעו כמו שצריך, יש לחלק את משקל המטוס בצורה מאוזנת ככל האפשר. כמובן שתזוזה של אדם אחד לא תשנה באמת, אך בכל מה שקשור לטיסות נהלי הבטיחות מחמירים, כך שלא לוקחים סיכונים כלל. על אף שזה די מעצבן לפעמים, יש היגיון מאחורי ההחלטה הזו.

נוסעים במטוס (צילום: Matej Kastelic, Shutterstock)
גם אם זה מעצבן, הבטיחות קודמת לכל | צילום: Matej Kastelic, Shutterstock

הטייס מצידו צריך לדעת את חלוקת המשקל בטיסה, כדי לדעת לתכנן אותה בצורה הכי יעילה והוא יוצא מנקודת הנחה שהנוסעים מפוזרים בצורה שווה במטוס. גם אם המטוס ריק לחלוטין, יהיו כמה נוסעים שיצטרכו לשבת בשורות האחרונות. 

"אם המשקל יחולק בצורה לא שווה, זה יכול מאוד להקשות בזמן ההמראה או הנחיתה", מסביר דארן פיטרסון, טייס בחברת תעופה גדולה בארה"ב. "כמובן שבמטוסים גדולים, אדם שיזוז גם עשר שורות לא יורגש כלל, אך במטוסים קטנים יותר זה דבר שבהחלט יכול להיות משמעותי, וכשמדובר בבטיחות, אף אחד לא לוקח סיכונים. יש מגבלות מאוד ברורות".

יחד עם זאת, לאחר ההמראה ולפני הנחיתה, הרגישות של חלוקת המשקל פוחתת וניתן לזוז יותר בחופשיות. אבל גם ברגעים הללו ייתכן וחלק מהמושבים ריקים מסיבות מבצעיות או בטחותיות שונות, או אולי עולות יותר כסף. בשורה התחתונה - לפני שאתם מעבירים את עצמכם מושב על דעת עצמכם, פשוט תשאלו כדי שתהיו בטוחים שזה בסדר.