איך זה שיש וויי-פיי במטוס? ואיך הוא עובד?
עידן הניתוק מאינטרנט בשחקים מסתיים והולך, ובקרוב תהיה לנו גישה לרשת אלחוטית כמעט בכל טיסה. איך הדבר הזה עובד, ולמה זה לקח כל כך הרבה זמן?

באחת הכתבות הקודמות של המדור הסברנו על התקנות והסכנות שבשימוש במכשירים אלקטרוניים בטיסה, תקנות שגרמו להמצאתו של "מצב הטיסה" במכשירים אלה. מצב הטיסה מאפשר שימוש ברשת אלחוטית (WIFI), ואכן, בשנים האחרונות חברות התעופה מציעות לנוסעים שימוש באינטרנט אלחוטי, חינם או בתשלום, ביותר ויותר טיסות מסחריות.
אז איך זה בעצם עובד?
שילוב טכנולוגיות
חברת GOGO היא כיום ספקית האינטרנט האווירי הגדולה ביותר. החברה חתמה על הסכמים עם חברות לוויינים רבות, כדי לכסות את רוב נתיבי הטיסה מעל ארצות הברית, האוקיינוס האטלנטי ואירופה.
היתרון ביישום זה הוא בשיגור לוויינים ייעודיים, שיבטיחו כיסוי מלא ומהירות העברת נתונים גבוהה, בניגוד לניסיון הקודם של בואינג – שהתבסס על לוויינים קיימים ואנטנה ייעודית על המטוס. בעזרת שילוב בין שתי הטכנולוגיות – הורדת נתונים מהלוויין והעלאת נתונים לאנטנה על הקרקע (אם יש אנטנה מתאימה) – החברה מתיימרת לספק גלישה במהירות של עד 70 מגה ביט לשנייה, למרות שמבחנים בפועל הראו גלישה במהירויות שבין 12 ל-46 מגה ביט לשנייה. לא רע, אך עדיין יש מקום רב לשיפור.
אז בטיסה הבאה אולי כבר לא תצטרכו לדבר עם מי שיושב לצדכם, אלא להרכיב אוזניות וליהנות מסרט או מסדרה אהובים עליכם, או סתם לדבר עם חברים דרך סקייפ. יש מי שמצטערים על זמינות האינטרנט במטוסים, שהיו מן המקומות האחרונים שבהם היינו באמת מנותקים מהאינטרנט. ואמנם בחלק מהטיסות כיסוי האינטרנט זמין רק באזורים מסוימים במטוס, אך גם זה, כנראה, עומד להשתנות.
כרמל שור הוא דוקטורנט במכון ויצמן למדע.