כמה פעמים יצא לכם להיכנס בתקופה האחרונה לפיד שלכם בפייסבוק, ולגלות שם, שוב, שאחד מחבריכם הווירטואליים העלה תמונה מלונדון, צ'ק־אין במסעדה בברלין או הודעה שהוא מחכה בנתב"ג לטיסה לניו יורק? רוב הסיכויים שאם יש לכם כמה מאות חברים בפייסבוק, זה קרה לכם לא מעט, והתחושה ש"כולם נמצאים בחו"ל" ודאי לא זרה לכם.

"הלחץ החברתי המשמעותי ביותר בנסיעות לחו"ל הוא זה שמופעל עלינו על ידי המעגל הקרוב ביותר שלנו. הם אלה שעושים לנו הכי הרבה חשק לנסוע - וזה השיווק הטוב ביותר", אומר גיל סתיו, סמנכ"ל שיווק בקבוצת ישראייר.

אבל אי אפשר להאשים רק את הרשתות החברתיות. "נסיעה לחו"ל נהפכה לדבר הרבה יותר נגיש לרבים מאתנו", מוסיף סתיו. "רפורמת השמים הפתוחים, והתחרות שהיא יצרה בין חברות התעופה, גרמה להורדת מחירים. אם השנה לא נחווה מבצע דומה לצוק איתן, ומחירי הדלק ימשיכו לרדת - ויורידו גם את מחירי הטיסות - נראה גידול של 18%-15% במספר היציאות לחו"ל לעומת 2014".

השינוי שנוצר הוא לא רק כלכלי, אלא גם תרבותי, ונראה כי חופשה בחו"ל כבר לא נתפשת כמותרות - אלא כמוצר צריכה בסיסי למדי. "ההיבט הפסיכולוגי משמעותי מאוד בהחלטה לנסוע לחו"ל", מסבירה דנה לביא, משנה למנכ"ל הדקה ה-90. "כשיש תחושה פחות יציבה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה ביטחונית, הצורך לטוס לחו"ל ולהתנתק הופך למשהו קיומי, אנשים הופכים את הנסיעה לצורך בסיסי".

המספרים תומכים בתחושות אלה: מ-2004 חלה עלייה במספר היציאות לחו"ל של ישראלים, אבל את העלייה המשמעותית ביותר רואים בשנתיים האחרונות. בעוד שב-2012 נרשמו 4.3 מיליון יציאות לחו"ל של ישראלים, ב-2014 נרשם מספר שיא של 5.2 מיליון יציאות לחו"ל - עלייה של 9% לעומת 2013 ושל 20% לעומת 2012.

עלייה זו מפתיעה במיוחד לנוכח העובדה שביולי־אוגוסט השנה התחוללה בישראל מלחמה. מבצע צוק איתן הוביל לביטולי חופשות ולהימנעות מהזמנה של חופשות עתידיות, דווקא בחודשי הקיץ שהם שיא הפעילות בענף. המשמעות היא, שאלמלא צוק איתן נתוני היציאות לחו"ל של ישראלים ב-2014 היו יכולים להיות גבוהים עוד יותר ולהגיע ל-5.5 מיליון יציאות, המשקפים עלייה של 15% לעומת 2013. הערכות אלה מתבססות על הציפיות שהיו בענף התיירות לפני המבצע, לאור נתוני המחצית הראשונה של 2014, שבה נרשמה עלייה של 12% לעומת המחצית הראשונה של 2013.

מה מקור הגידול החד ביציאות הישראלים לחו"ל? גילוי מעניין שעולה מנתוני הלמ"ס הוא שחל זינוק משמעותי ביציאות לחו"ל בקרב ישראלים בני 65 ומעלה. בעוד 
שב-2009 נרשמו 339.5 אלף יציאות לחו"ל בקבוצת הגיל של 65 ומעלה, ב-2013 נרשמו 512.4 אלף יציאות.

פסטורלי, סן מרטין (צילום: dailymail.co.uk)
"רפורמת השמים הפתוחים, והתחרות שהיא יצרה בין חברות התעופה, גרמה להורדת מחירים" | צילום: dailymail.co.uk

לעתים משתלם יותר מחופשה בישראל

לדברי גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, גורם נוסף לעלייה במספר היוצאים לחו"ל, הוא המחירים בבתי המלון בישראל."המחירים בבתי המלון בישראל שמרו על יציבות ונותרו גבוהים השנה, מכיוון שהיתה תנועה יפה של תיירים במחצית הראשונה של 2014 - וככל שיש ביקוש גבוה יותר, כך המחירים גבוהים יותר". סתיו מוסיף כי "כשמשווים את מחיר הנופש בישראל לעומת בחו"ל, במקרים רבים מגלים שהמחיר דומה, ומעדיפים חופשה בחו"ל".

גם להיבט הדיגיטלי יש תפקיד מרכזי בעלייה במספר היציאות לחו"ל, מעבר לדיבורים ולתמונות ברשתות החברתיות. "לצרכנים יש יותר מקורות מידע שמאפשרים להשוות מחירים ולבדוק מה המחיר המשתלם ביותר לטיסה או למלון, וכך היד קלה יותר על הדק ההזמנה", אומר זיו רוזן, מנכ"ל חברת גוליבר. "המוצר שנקרא חופשה בחו"ל ההפך לנגיש יותר".

לכתבה המקורית ב-TheMarker

מסעות הח"כים לחו"ל
ישראלים שהצליחו למצוא שקט נפשי ובזול