mako
פרסומת

הסוד המלוכלך של השמיכות במטוס: מה באמת קורה אחרי שהנוסעים יורדים?

מאחורי הכריות והשמיכות שמחולקות לנוסעים בטיסות מסתתר עולם לא אחיד של נהלים, ניקוי תעשייתי ולעיתים גם שימוש חוזר מפתיע. בין חברות שמקפידות על כביסה יסודית לבין טיסות קצרות שבהן שמיכות חוזרות מיד למדף, מתגלה פער גדול בין ההבטחות להיגיינה לבין מה שקורה בפועל, כולל פריטים שנעשה בהם שימוש לניגוב נוזלים, לאחסון אוכל ואף להחלפת חיתולים.

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
טיסה שמיכות
צילום: CatwalkPhotos | Surachet Jo | shutterstock, shutterstock
הקישור הועתק

חברות תעופה מחלקות מדי שנה מיליוני כריות, שמיכות ופריטי נוחות אחרים, אך גורלם לאחר שהנוסעים יורדים מהמטוס משתנה הרבה יותר ממה שרובנו מדמיינים. חלק מהחברות שולחות את הפריטים לניקוי תעשייתי, אחרות מנקות רק את הכיסויים ומשיבות אותם לשימוש מחדש, ובמקרים מסוימים, בייחוד בטיסות קצרות, הפריטים פשוט מקופלים מחדש ומועברים לנוסעים הבאים. הכול תלוי בחברת התעופה, אורך הטיסה, מחלקת השירות ואף בלוחות הזמנים של הצוות בין טיסה לטיסה.

אצל חברות מסוימות, כמו קונדור ולופטהנזה הגרמניות, הכריות והשמיכות נאספות מהמטוס לאחר הנחיתה ונשלחות לניקוי, אם כי רמת הניקיון נקבעת לפי מחלקת השירות. במחלקת תיירים נעשה לעיתים שימוש בכריות המצוידות בכיסויים חד-פעמיים דקים המוחלפים אחרי כל טיסה, בעוד שבמחלקות הפרימיום משתמשים לרוב בפריטי נוחות איכותיים יותר, העוברים ניקוי כימי וחיטוי בטרם יחזרו לתא הנוסעים.

שמיכות וכריות טיסה
השמיכות לא בטוח מגיעות ישירות מהכביסה | צילום: CatwalkPhotos, shutterstock


בחברת סינגפור איירליינס, לדוגמה, כיסויי הכריות והשמיכות נשלחים לכביסה וגיהוץ לאחר כל טיסה ארוכה, אך הכריות עצמן נשארות במטוס, ופריטים כמו מסכות שינה ואוזניות במחלקת תיירים מושלכים לפח. למרות שהחברות מדגישות מחויבות לניקיון ולשיפור סביבתי, בפועל אין אחידות בין הנהלים והפערים בין טיסות שונות יכולים להיות גדולים מאוד.

מה באמת קורה מאחורי הקלעים

עדויות של דיילים מציירות תמונה מורכבת בהרבה מהנהלים הרשומים. רבים מהם מספרים שעל טיסות בין-לאומיות נהוג לכבס את הפריטים בין שימוש לשימוש, אך בטיסות פנים קצרות או בכאלו שבהן זמן הקרקע קצר במיוחד, לא תמיד יש אפשרות לכך, ולעיתים שמיכות פשוט מקופלות ומוחזרות למדף. לא מעט אנשי צוות מספרים שראו נוסעים משתמשים בשמיכות לניגוב נוזלים, לקינוח אף, לאחסון אוכל, להקיא לתוכן ואף להחליף חיתולים. מבחינתם, כל פריט שאינו סגור בניילון אינו בהכרח נקי, וגם הם עצמם נמנעים לעיתים משימוש בפריטים אלה. על פי עדויותיהם, הטיסה הראשונה ביום היא בדרך כלל היחידה שבה ניתן לסמוך על כך שהשמיכות הגיעו ישירות מהכביסה.

פרסומת
מושב שמיכות וכריות טיסה
הנוסעים לפעמים משתמשים בשמיכות לדברים אחרים חוץ מכיסוי | צילום: CatwalkPhotos, shutterstock

מבחינה מיקרוביולוגית, המומחים מסבירים שהטקסטיל שעליו נשענים הנוסעים יכול להכיל חיידקים, עובש ולעיתים אף שיירים של חיידקי צואה, אם כי בדרך כלל בריכוזים שאינם גורמים למחלה. עם זאת, חיידקים כמו סטפילוקוקוס אוראוס (סטפילוקוק זהוב), עובש ובקטריות יכולים להישאר על הבד גם לאחר שימושים רבים, במיוחד כשהניקוי אינו עקבי. מומחים ממליצים להימנע מהצמדת השמיכה לפנים ולהיזהר אם יש פצעים פתוחים או רגישויות בעור.

הבעיה הנוספת: החומרים והכימיקלים

גם כאשר השמיכות וכיסויי הכריות נשלחים לכביסה באופן קבוע, תהליך הניקוי מעלה סוגיות אחרות. חומרי הניקוי התעשייתיים שבהם משתמשים במכבסות הענק ידועים ככאלה שיכולים לפלוט מגוון כימיקלים העלולים לגרום לגירוי עור, בעיות נשימה ובמקרים מסוימים אף להיחשב כחומרים מסרטנים. בנוסף, הכריות עצמן מיוצרות לרוב מחומרי מילוי סינתטיים וזולים, כמו סיבי פוליאסטר, המפיצים לאוויר חומרים כמו אתילן גליקול, שעלול לגרום לגירוי בעור ובעיניים. מאחר שהחברות רוכשות כמויות עצומות של ציוד ומאחסנות אותו במחסנים גדולים, הפריטים חשופים גם לצבירת אבק, חיידקים וגורמי אלרגיה אחרים.

 

ניילון שמיכות וכריות טיסה
אם השמיכה לא עטופה בניילון, תחשדו | צילום: ThamKC, shutterstock
פרסומת

עבור נוסעים הסובלים מאלרגיות, אסתמה או רגישות לחומרים כימיים, השימוש בכריות ובשמיכות של חברות התעופה עלול להיות לא נוח ולעיתים אפילו מזיק. לכן רבים מהנוסעים הקבועים, ואנשי צוות הטיסה עצמם, מעדיפים להביא מהבית שמיכה או כרית אישית. אחרים בוחרים להסתמך על ציוד המטוס ללא חשש, אך גם הם מסתכנים ברמת ניקיון שאיננה תמיד עקבית. בסופו של דבר, המידה שבה השמיכה שקיבלת נקייה באמת תלויה בשורה ארוכה של גורמים: סוג הטיסה, חברת התעופה, השעה ביום ובמידת המזל. מי שמעדיף ודאות, כדאי שיארוז שמיכה או כרית משלו.