mako
פרסומת

מה עומד מאחורי הקודים של נמלי התעופה? סוד קטן מההיסטוריה של עולם הטיסה

הקודים המוכרים שמלווים כל כרטיס טיסה מסתירים מאחוריהם פרט מפתיע שאינו מקרי. האות X, שמופיעה בסופם של לא מעט נמלי תעופה, אינה סימן שרירותי ואינה קיצור מסתורי, אלא שריד לתקופה אחרת לגמרי בתולדות התעופה. החלטה טכנית אחת, שנעשתה מאחורי הקלעים בעשורים הראשונים של המאה הקודמת, ממשיכה להשפיע גם כיום, בלי שרוב הנוסעים בכלל יודעים

דניאל ארזי
פורסם: | עודכן:
נמל תעופה לוס אנג'לס
צילום: Robert Way, shutterstock
הקישור הועתק

אם טסתם אי פעם דרך נמל התעופה של לוס אנג'לס, סביר להניח שאתם מכירים אותו כ-LAX. גם נמל התעופה של ברמינגהאם בבריטניה מכונה BHX. אבל מה בעצם מסמלת האות X בשמות הקוד האלה, שמופיעה בעוד נמלי תעופה ברחבי העולם?

לאחרונה שרשור פופולרי ברדיט העלה מחדש את הסוגיה והציף גל של השערות מצד גולשים שתהו אם האות מסמלת משהו כמו "אקספרס" או אולי "בין-לאומי". אלא שהאמת רחוקה מכך, והיא הרבה יותר פשוטה ומפתיעה.

לפי מומחי התחבורה היוקרתית לנמלי תעופה בחברת SCS Chauffeur, האות X כלל אינה מייצגת דבר. היא לא ראשי תיבות, לא סימן מוסכם ולא רמז לקונספט מסתורי מעולם התעופה. מדובר פשוט בתוצאה של שינוי טכני שהתרחש בעשורים הראשונים של המאה הקודמת.

שלט נמל תעופה לוס אנג'לס
מתברר שהאות X היא רק תוספת ללא משמעות | צילום: Chizhevskaya Ekaterina, shutterstock


בשנות ה-30 וה-40, כשמערכת התעופה המסחרית התרחבה במהירות, הוחלט לשדרג את קודי נמלי התעופה, שעד אז הכילו שתי אותיות בלבד, למבנה של שלוש אותיות. המטרה הייתה לשפר את הבהירות בתקשורת בין נמלי התעופה, בעיקר דרך מערכות טלגרף ורדיו. בעקבות המעבר, ערים שכבר הוגדרו בקוד בן שתי אותיות, כמו LA עבור לוס אנג'לס או BH עבור ברמינגהאם, נדרשו להתאים את עצמן לפורמט החדש. הדרך הפשוטה ביותר? הוספת האות X. "זה לא קיצור ולא סמל טכני", מסביר הדלי דיימונד, מספקי השירותים של SCS Chauffeur. "זוהי תוצאה של שינוי טכנולוגי שהיה הכרחי באותה תקופה, והאות X פשוט מילאה את המקום החסר".

פרסומת

לא רק LAX: תופעה חובקת עולם

לוס אנג'לס וברמינגהאם אינן הדוגמאות היחידות. גם נמלי תעופה כמו פורטלנד (PDX), פיניקס (PHX) ודובאי (DXB) נושאים קוד שמסתיים באות X, ולעיתים קרובות מדובר בשדות תעופה שהיו קיימים עוד לפני שהשיטה החדשה נכנסה לתוקף.

אומנם לא כל קוד מסתיים ב-X, אבל רבים מאלה שכן שייכים לשדות ותיקים שנאלצו להתאים עצמם לכללים החדשים. לעומת זאת, נמלי תעופה חדשים יותר, או כאלה שמחוץ לארה"ב, נהנו מגמישות רבה יותר בבחירת הקודים שלהם.

נמל תעופה בירמינגהם
גם הקוד של נמל התעופה בירמינגהם עם X בסוף | צילום: Ceri Breeze, shutterstock

אם זה נשמע לכם מבלבל, אתם לא לבד. מערכת קודי נמלי התעופה עלולה להיראות שרירותית לעיתים, אך מאחורי רוב הקודים יש הסבר היסטורי או לוגי. לדוגמה, שדה התעופה של שיקגו נקרא ORD, ראשי תיבות של Orchard Field, שמו המקורי לפני שהוסב לשמו הנוכחי, אוה'ר (O'Hare). ניווארק בניו ג'רזי מכונה EWR משום שכל הקודים המתחילים ב-N שמורים לשימוש הצי הימי של ארה"ב. גם בישראל, נתב"ג מוכר על פי הקוד TLV, בהתאמה לשמה של תל אביב אף שהנמל עצמו ממוקם בלוד.

פרסומת

קוד קטן, סיפור גדול

עבור רוב הנוסעים, שלוש האותיות על גבי כרטיס העלייה למטוס או תגית המזוודה נראות כמו פרט טכני חסר חשיבות. אך למעשה, הקודים הללו הם תזכורת שקטה להיסטוריה של עולם התעופה. "אנשים נוטים לחשוב שה-X מסמלת משהו מתוחכם", אומר דיימונד, "אבל מדובר בשריד פשוט מתקופה שבה עולם התעופה היה הרבה יותר קטן והרבה פחות ממוחשב". אז בפעם הבאה שתעברו דרך נמל תעופה עם X בסופו, תדעו: לפעמים, האות הזו לא מסמלת דבר מלבד רגע אחד קטן בהיסטוריה, שנשמר עד היום.