mako
פרסומת

אחת ולתמיד: למה יוצא "עשן" מהמזגן של המטוס?

כמובן שלא מדובר בעשן אלא בטיפות טל שיוצרות ערפל. הן נגרמות בגלל הבדלי הטמפרטורה בין האוויר הקר שיוצא מפתחי האיוורור והחום שיש בתא הנוסעים. זו גם הסיבה שזה קורה רק לפני ההמראה ונמשך לזמן קצר. אפשר להירגע

מערכת מדור החופש
מערכת מדור החופש
mako חופש
פורסם:
ערפל במטוס
צילום: Try_my_best, shutterstock
הקישור הועתק

זה קורה לא מעט פעמים לפני ההמראה: בזמן שעולים למטוס ומתיישבים במקום פתאום רואים שמפתחי האיורור שצמודים לתאי האחסון יוצא משהו שנראה כמו עשן שמתפזר במטוס. לפעמים הדבר אף מצליח להדאיג את הנוסעים שחושבים שמדובר בתקלה. בזמן הקורונה גם עלו תאוריות קונספירציה שמדובר בתרסיס חיטוי למטוס. התשובה האמיתית היא כמובן פשוטה הרבה יותר.

בפועל, מדובר פשוט באוויר קר שיוצא מהמזגן במטוס ופוגש את החום והלחות שיש בתא הנוסעים, במיוחד כשכמות גדולה של אנשים נכנסת. המפגש של הקור והחום גורם לאוויר הקר להפוך לטיפות טל שיוצרות ערפל, שנראה גם כמו עשן. ככל שהניגודיות גדולה יותר, בימים חמים למשל, כך הערפל שנוצר רב יותר.

לרוב, התופעה הזו חולפת מהר מאוד בגלל שההבדל בין הטמפרטורות מתאזן, טיפות הטל נעלמות והאוויר הקר ממשיך לצאת מבלי שנראה אותו. זו גם הסיבה שנראה את ערפל הזה רק לאחר העלייה למטוס, לפני שהוא ממריא, ולא לאורך הטיסה כולה.

הטייס ערן רמות מסביר: "התופעה הזו היא בעצם אדי מים שמתעבים להיות ענן או ערפל. האוויר מאוד לח בחוץ והמיזוג או הקירור שהוא עובר דרך מערכות מיזוג האוויר המטוס או המנוע, גורם להתעבות של האוויר ויוצרים מעין ערפל. זה לא עשן. זה נורמלי לחלוטין".