מ', מדען ישראלי בכיר שעובד באחד המוסדות האקדמאים המובילים בישראל, נמצא בשנת שבתון בניו יורק. לפני כארבעה חודשים רכש ביחד עם אשתו כרטיסי טיסה לנופש בתאילנד וטס מניו יורק לבנגקוק עם חניית ביניים קצרה בבייג'ינג

כשלושה שבועות לאחר שנחת בתאילנד פרץ נגיף הקורונה בסין ושלטונות ארה"ב אסרו על כניסת טיסות ישירות מסין למדינהבלית ברירה, מ' רכש לו ולאשתו כרטיסי טיסה חדשים עם חברת התעופה נורוויג'ן אייר מבנגקוק לאוסלו ומשם אחרי חניית ביניים של שלוש שעות הטיסה תמשיך לניו יורק.

"כאשר הגענו לשדה התעופה בתאילנד הדיילת שאלה אם היינו בסין. הסברנו לה שבהלוך היינו בחניית ביניים בסין שלוש שעות", הסביר מ'. "היא בדקה את הדרכונים שלנו וראתה שאין חותמת כניסה לסין, ושעצירת הביניים היתה לפני 20 ימים ואפשרה לנו לעלות לטיסה".

לאחר שנחתו באוסלו הם עשו את דרכם למטוס לטיסת המשך לארה"ב אבל בכניסה לשרוול דייל של חברת התעופה אסר עליהם לעלות לטיסה בנימוק ששהו בסין. "הסברנו לו שלא נכנסנו למדינה אלא היינו בחניית ביניים קצרה ושדיילת של החברה בדקה אותנו ואישרה לנו לעלות לטיסה לאוסלו. הצגנו בפניו את הדרכונים שאין בהם שום חותמת סינית אבל הוא התעקש שלא נעלה לטיסה ללא בדיקת רופא", קבל מ'.

נורוויג'ן אייר
מטוס של חברת נורוויג'ן אייר | צילום: יחסי ציבור, ויקיפדיה

כעבור שעה הוזעק רופא לנמל התעופה באוסלו שבדק את מ' ואשתו בחדר צדדי ואישר שהם בריאים ושאין שום בעיה שהם יעלו למטוס לארה"ב, אלא שבני הזוג גילו שהמטוס כבר המריא בלעדיהם. "כל הבדיקה הזו הייתה מיותרת לגמרי. לא חלינו בקורונה ולא שהינו בסין. עובדה שהדיילת של החברה בבנגקוק אפשרה לנו על הטיסה אחרי שבדקה לנו את הדרכונים וההסברים שלנו", ציין מ'.

לדבריו, הוא ואשתו התקשרו לשגרירות ישראל באוסלו וגם לשגרירות ארה"ב ונאמר להם מפורשות שאין שום מניעה שהם יעלו על הטיסה לארה"בבני הזוג נאלצו לממן על חשבונם בית מלון, אוכל, שתייה והוצאות אחרות למשך יומיים מבלי שהחברה נקפה אצבע לסייע להם.

"קפאנו באוסלו. באנו עם בגדים קייצים מבנגקוק. לא חשבנו לרגע שנתקע בעיר בקור כזה. נגרמה לנו עוגמת נפש רבה", טענו בני הזוג.


בעזרתו של עו"ד רון סולן, הם פנו לחברת התעופה הנורווגית בדרישה לפצות אותם על הנזקים שנגרמו להםהחברה מצידה שלחה מכתב תגובה בו היא דוחה את טענות בני הזוג לקבלת פיצוי שכן נציגיה בשטח פעלו על פי ההנחיות של הרשויות בארה"ב מחשש להתפרצות נגיף הקורונה וכי הם מתנצלים שלא עלו לטיסה אבל יומיים לאחר מכן דאגו שהם יטוסו ליעדם מבלי לשלם תוספת כספית. 

בני הזוג לא הסתפקו בכך והגישו תביעה נגד החברה לבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה בדרישה לקבל פיצוי של 20 אלף שקל.

החברה טרם הגישה כתב הגנה אך במכתב תגובה דוחה את הטענות ומטילה את האחריות לבדיקת הקורונה על הרשויות בארה"ב