אל על התחילה אתמול לשווק סדרה חדשה של כרטיסי טיסה לאירופה, הכוללת בה גם כרטיסי לואו קוסט. כעת מתברר כי מאחורי קטוגוריות הכרטיסים מסתתרים פרטים קטנים שעשויים לשנות את התמונהבהשוואה בין הכרטיסים והרמות.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

החברה מציעה שלוש אפשרויות לכרטיס: לייט, הכולל תיק עלייה למטוס וארוחה; קלאסיק, הכולל בנוסף בחירת מושב, מזוודה לבטן המטוס ושינויים בכרטיס (בתוספת תשלום); ופלקס, הכולל תיק נוסף לעלייה למטוס, בחירת מושבים מועדפים ושינויים בכרטיס הטיסה ללא עלות וביטול הכרטיס ב–50 דולר.

בקטגורית הלייט ניתן לרכוש בעת הזמנת הכרטיס גם תוספת של בחירת מושב ב–15 דולר, וכן רמות מושבים נוספות בעלות 20–300 דולר. בנוסף ניתן לשלם על תוספת עבור מזוודה 35 דולר בהזמנה מוקדמת, ובעלות 70 דולר למי שיבקש לעשות זאת בעת ההגעה לשדה התעופה.

בעת הזמנת הכרטיס באתר האינטרנט של אל על לא נגבית עמלה על רכישת שדרוגים אלה, אך אתמול, לאחר שהחל שיווק הקטגוריות החדשות באתר, התברר כי נוסע שרוצה לערוך את השינויים במוקד השירות הטלפוני ולא באתר החברה ייאלץ לשלם 15 דולר דמי טיפול. גם בקטגוריות הכרטיסים הנוספות אם השידרוגים לא ייערכו בעת ההזמנה באתר או בהמשך בכניסה לאזור האישי בהזמנה, אלא בשיחת טלפון, תדרוש החברה 15 דולר על כל שינוי.

תוספת אפשרית נוספת של 50 דולר לכרטיס שיש להביא בחשבון היא בעת שינוי או ביטול. בדומה לחברות אחרות גם באל על נגבה סכום טיפול עבור שינוי וביטול כרטיס, אך בהצגת הקטגוריות החדשות עמלה זו אינה בולטת או מחושבת במחירון הקטגוריות החדש — אלא מצוינת כתוספת כללית. בקטגוריית הלייט אפשרות זו אינה ניתנת במסגרת הכרטיס, ולכן אין לה משמעות. אל על משווקת את קטגוריית הקלאסיק ככזאת שבה אפשרות השינוי או הביטול כבר מגולמת במחיר ונדרשת עלות נוספת של 70 דולר על שינוי בכרטיס הטיסה ו-170 דולר בעת ביטולו. סכום זה אינו מדויק מאחר שיש להוסיף לו גם 50 דולר נוספים לטיפול — כך ששינוי כרטיס יעלה בפועל 120 דולר וביטול יעלה 220 דולר.

שבוע לפני, גם טיסת אל על התעכבה (צילום: דניאל נחמיה, חדשות)
מטוס אל על | צילום: דניאל נחמיה, חדשות

בקטגורית הפלקס ההבדל ניכר עוד יותר — כרטיס זה משווק ככזה שאותו ניתן לשנות ללא הגבלה או תוספות מחיר ולבטלו בעלות 50 דולר. אבל כעת מתברר כי באותיות הקטנות כתוב כי גם הפעם יש להוסיף 50 דולר לטיפול עבור שינוי. כך, נוסע שרכש כרטיס מקטגוריה זו לתאריך מסוים ללונדון בקטגוריית הפלקס, כדי שיכול לשנות כמה פעמים את התאריך, יגלה שכל שינוי כזה יעלה לו 50 דולר — ולכן לא בטוח בכלל שהיה בוחר בו אם היה יודע. גם בעת ביטול הכרטיס, שם אל על מציינת שלנוסעי הפלקס אפשרות זו ניתנת במסגרת הכרטיס ועולה 50 דולר בפועל, יש להוסיף 50 דולר נוספים לטיפול, כך שהביטול יעלה 100 דולר.

בני אותה משפחה יצטרכו להזמין בנפרד

בחברת אל על ציינו בעת שיווק הקטגוריות החדשות כי הפער במחיר בין קטגוריית הלייט לקטגוריית הקלאסיק יהיה תמיד 80 דולר לכלל היעדים באירופה בכרטיס הלוך־חזור. עבור מי שמוכן לעלות על טיסה ללא כבודה לבטן המטוס או האפשרות לבחור מראש מושב, קטגוריה זו אמורה להיות המשתלמת ביותר. מי שיבקש להוסיף מזוודה לשני כיוונים ולבחור מושב, קטגוריית הלייט תיהפך לכדאית פחות, מפני שעדיף יהיה לשלם 80 דולר נוספים ולרכוש כרטיס מקטגוריית הקלאסיק מאשר 100 דולר נוספים עבור מזוודה ומושב בהלוך ובחזור וללא אפשרויות שינוי לכרטיס כפי שמוצע בקטגוריית הלייט.

כעת מתברר כי נוסעים עם ילדים לא ייהנו מפער משמעותי בין הקטגוריות, מאחר שקטגוריית הלייט אינה כוללת הנחה לילדים. הנחה כזאת מתקבלת רק בכרטיסי הקלאסיק והפלקס, כך שהפער של 80 דולר, שעליו התחייבה אל על בין קטגורית הלייט לקלאסיק אינו נשמר — מה שמייתר את קטגוריית הלייט לחיסכון משפחתי במקרים אלה. בנוסף בעת ההשקה אמר מיקי שטרסבורגר, סמנכ״ל מסחר וקשרים תעופתיים באל על, כי "משפחה של ארבע נפשות יכולה לרכוש שני כרטיסי לייט לילדים עם תוספת הושבה ושני כרטיסי קלאסיק להורים — וכך יוכלו ליהנות מחסכון של כ–140 דולר״.

ואולם כעת מתברר כי אפשרות הזמנה משותפת אחת למשפחה מקטגוריות שונות לא מתאפשרת באתר אל על. כך שמשפחה המעוניינת בשתי קטגוריות מחירים שונות — למשל שני כרטיסי לייט ללא מזוודות ושני כרטיסי קלאסיק — תיאלץ לערוך הזמנות בנפרד עבור כל קטגוריה ולקוות שתצליח לתפוס את כל המושבים שביקשה במקור, או אפילו את המושבים הצמודים אליה. המצב יכול להיווצר בעקבות ההפרדה בהזמנות והעובדה כי אין מי שמבטיח בזמן אמרת כי המקומות נשמרים. האפשרות הפשוטה יותר עבור משפחה שתרצה לערוך את כל ההזמנה יחד מתאפשרת כעת רק במוקד הטלפוני, בו על כל כרטיס יש להוסיף 15 דולר עבור השירות, ולכן עוד לפני בחירת הקטגוריה והמחירים תיאלץ משפחה בת ארבע נפשות לשלם 60 דולר רק עבור ההזמנה.

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

הטאג' מהאל בדרך להפרטה?

הנפט בשיא של 3 שנים

מאל על נמסר בתגובה: ״אל על הציגה את שיטת בתמחור החדשה לאירופה המציעה ללקוחות הזמנת כרטיס במגוון אפשרויות מתנאי לואו קוסט ועד מחלקת עסקים בכל טיסה ולכל יעד באירופה. כל התנאים המוצעים באתר החברה ואצל סוכני הנסיעות מובאים בצורה ברורה ושקופה ללקוח. אל על מציעה כיום את המוצר המגוון והמשתלם ביותר ללקוח הישראלי. בין היתר קיימת הנחת ילדים בקלאסיק ובפלקס. כמו כן ניתן להזמין באתר ולשלב בין משפחות המחיר השונות באמצעות הזמנות נפרדות״.