אחרי הדיווח על מטוס של חברת אמריקן איירליינס שנאלץ לנחות ביוון בגלל נוסע שסירב להישמע להוראות, כעת מתברר שתקרית חמורה התרחשה גם לפני כחודש בטיסה של אותה חברת תעופה מניו לתל אביב, בין חסידי חב"ד לבין צוות הטיסה של החברה.

"בטיסה חזרה מניו יורק לתל אביב התחיל בלגן והיחס היה משפיל ומבזה", סיפר עמי מימון אחד מחסידי חב"ד שהיה על הטיסה יחד עם כמה מילדיו. לדבריו, בעיצומה של הטיסה לתל אביב החלו עימותים שהפכו מהר מאוד למהומה אחת גדולה שגלשה גם לאחר נחיתת המטוס בנתב"ג.

עוד לפני תחילת הטיסה הדייל הכריז כי על כל הנוסעים לעטות מסיכה ואם לא מתאים להם שלא יטוסו עם החברה. בנוסף, לטענת הנוסעים המנה הראשונה שקיבלו הייתה קפואה והם לא יכלו לאכול אותה וכך גם בקבוק המים. בהמשך, כמה עשרות חסידים ביקשו להתפלל מנחה ולטענתם צוות הטיסה לא אהב את זה והורה להם לשבת במקומותיהם.

"מההתחלה, האווירה הייתה ממש לא נעימה. התחושה היא שזה בגלל שאנחנו אנשים שומרי מצוות, לא רצו לאפשר לנו להתפלל מנחה שזו זכות בסיסית. הסברנו לדייל שזו תפילה של עשר דקות אבל הוא התעקש שנשב. היחס היה מתנשא ומבזה. אני טס חמש-שש פעמים בשנה עם החברה הזו כבר יותר מעשרים שנה ולא קרה לי דבר כזה", שחזר אחד החסידים.

"הרגשנו כמו שבויים"

כאמור, המהומה המשיכה גם לאחר נחיתת המטוס כאשר עשרות חסידי חב"ד נדרשו לתשאול ולחקירה על ידי חוקרי המשטרה שהמתינו להם בירידה מהמטוס. "הרגשנו כמו שבויים. במקום לחקור את התנהלות הדיילים וצוות הטיסה הזמינו לנו שוטרים שחקרו אותנו במקום את צוות הטיסה. בושה וחרפה. אחרי טיסה ארוכה וקשה עוד טוענים שאנחנו אשמים. התנהגו אלינו בצורה מחפירה ובסוף אותנו עוצרים לחקירה לעיני כל הנוסעים כאילו אנחנו אחרוני העבריינים".

כמה חסידי חב"ד שיגרו מכתבים נזעמים לחברה בהם דרשו לפטר את הדייל עמו התעמתו ולטענתם התעמר והתנכל להם וכן פיצוי כספי.

מהחברת אמריקן איירליינס נמסר בתגובה: "אמריקן איירליינס פועלת ליצירת סביבה מקבלת ומכילה עבור הנוסעים והצוות. מיד לאחר שנודע על הטענות הללו הנושא נבדק כולל פנייה לנוסעים וחברי צוות על המטוס. כתוצאה מהתחקיר שערכה החברה עולה כי הטענות לא מדויקות ולא מבטאות את מה שהתרחש. על פי בדיקה החברה, הנוסעים סירבו לציית לדרישה הפדרלית של עטיית מסיכות פנים במהלך כל הטיסה החלה על כל הטיסות הטסות אל ארה"ב וממנה-זאת למרות תזכורות חוזרות חוזרות ורבות מאנשי הצוות שהובילו לתגובות פוגעניות כלפי צוות המטוס. כמובן שהנוסעים הורשו להתפלל על הטיסה. עם זאת, חברי הצוות ביקשו מכל הנוסעים לחזור למקומותיהם כדי לאפשר מעבר בתא הנוסעים. קבוצת נוסעים סירבה התעללה מילולית והצטופפה במטבח וכתוצאה מכך לא הצליח הצוות לספק שירות ארוחות לפני ההגעה לתל אביב".