היום בשעה 8:00 בבוקר המריאה הטיסה הראשונה משדה התעופה בחיפה לקפריסין. מדובר בטיסות ישירות, שמשווקות על ידי איסתא וישראייר, שיצאו שלוש פעמים ביום (2 ללרנקה ואחת לפאפוס) עד לסוף אוקטובר. הטיסות יפעלו שישה ימים בשבוע, כשמחיר חבילה יעלה החל מ-399 דולר לאדם ומחיר טיסה בלבד החל מ-299 דולר לאדם. הטיסות יפעלו במטוס מדגם dash8-100 של חברת התעופה universal air ממלטה, שמכיל 37 מושבים בסך הכל.

מאז הקורונה, נמל התעופה בחיפה לא הוציא טיסות בינלאומיות והשקת הטיסות היום היתה מאורע מרגש עבור לא מעט אנשים. "אנחנו נרגשים לטוס שוב מחיפה", אמרה טלי נוי, סמנכ"לית השיווק של איסתא, במהלך טקס ההשקה שהתקיים לפני הטיסה השנייה שהמריאה לפאפוס ב-11:20. "תושבי חיפה יכולים לצאת מהבית ותוך שעות בודדות להיות בחו"ל עם דרינק בבריכה. אנחנו מקווים שזו רק ההתחלה ובקרוב יתווספו מחיפה עוד יעדים".

> כך נראה שדה התעופה בחיפה

ואכן, כל הנוסעים על הטיסה לפאפוס, כ-40 בסך הכל, היו מאזור הצפון. חלקם הגדול הגיעו מחיפה עצמה, אחרים מהקריות וכמה הגיעו מכרמיאל. רובם הזמינו חופשה של סוף שבוע בפאפוס ונראה שהאפשרות להמריא "מהחצר האחורית" שלהם באמת מרגשת אותם.

טיסות מחיפה (צילום: אילן ארנון)
צילום: אילן ארנון
שדה התעופה בחיפה (צילום: רשות שדות התעופה יח"צ)
שדה התעופה בחיפה | צילום: רשות שדות התעופה יח"צ
שדה התעופה בחיפה (צילום: אילן ארנון)
צילום: אילן ארנון

נוי מציינת שנכון לעכשיו, ביולי נשארו עוד מקומות בטיסות, אך שחודש אוגוסט כבר מלא לגמרי. הטיסות, כאמור, ימשיכו לפעול עד אחרי החגים, בסוף אוקטובר. 

להגיע לטיסה שעה ורבע לפני ההמראה

אם לא יצא לכם לטוס מהשדה הקטן והבינלאומי בחיפה, מדובר בחוויה שמזכירה את הטיסות שהמריאו משדה דב עליו השלום - חווית טיסה שונה לגמרי מזו של נתב"ג. מגיעים לטיסה רגע לפני ההמראה (שעה ורבע לגמרי מספיק), הליך הבידוק קצרצר, הולכים למטוס ברגל וישר ממריאים.

כך, יצאתי היום מתל אביב בשעה 8:45, הגעתי לחיפה בשעה 09:58, ב-11:20 כבר הייתי באוויר וב-12:20 נחתתי בפאפוס. 3:35 שעות מרגע היציאה מהבית ועד הנחיתה בחו"ל. לתושבי חיפה והסביבה הזמנים הללו מתקצרים כמובן. על הנייר, תושב חיפה יכול לנחות בחו"ל תוך פחות מ-3 שעות מרגע שיצא מהבית.

טיסות מחיפה (צילום: אילן ארנון)
מבחוץ נראה כמו מטוס פרטי | צילום: אילן ארנון
טיסות מחיפה (צילום: אילן ארנון)
מבפנים נראה כמו אוטובוס | צילום: אילן ארנון

המטוס עצמו קטן ונראה מבחוץ קצת כמו מטוס פרטי. כשנכנסים פנימה מגלים שהוא נראה כמו אוטובוס עם חלוקות שורות של 2+2, בעוד שהשורה האחרונה דמתה לספסל אחורי. יש שירותים, מחלקים מים וסוכריות, ותוך שעה מגיעים ליעד.

נכון להיום, משדה התעופה בחיפה יכולות להמריא טיסות קצרות בלבד שמופעלות על ידי מטוסים קטנים. זו הסיבה שנאלצו להביא הנה חברת תעופה ממלטה בחכירה רטובה שתפעיל את הטיסות במהלך הקיץ.

על מנת לאפשר למטוסים גדולים יותר, בעלי מרחק טיסה רב יותר, להמריא משדה התעופה של חיפה, צריך להאריך את מסלול ההמראה/נחיתה בעוד כ-300 מטר לפחות. אם זה יקרה, נוכל לטוס מהשדה בחיפה ללא מעט יעדים באירופה.

טיסות מחיפה (צילום: אילן ארנון)
עד שלא יוסיפו עוד 300 מטר למסלול, רק מטוסים קטנים יכולים להמריא מחיפה | צילום: אילן ארנון

"אנחנו עובדים עם כל גורם אפשרי כדי להאריך את המסלול", אמרה היום עינת קליש רותם, ראש עיריית חיפה. "ברגע שנוסיף עוד 300 מטר ניתן יהיה להגיע כמעט לכל אירופה. השמיים הם הגבול".

נכון לעכשיו לא ברור האם יצליחו באמת להגדיל את המסלול בשדה הקטן, אך עד שזה יקרה תושבי הצפון יכולים לנצל את הקווים לפאפוס ולרנקה שמופעלים על ידי החברה המלטית. על פי טלי נוי, באיסתא כבר בוחנים הפעלת קווים נוספים מחיפה בקיץ הבא.