עד לפני חודשיים היה נראה שעולם השיט בישראל הולך לפרוח בשנת 2024. שלוש חברות בינלאומיות, ביחד עם מנו ספנות הישראלית, העלו נוסעים מנמל חיפה. עוד שלל חברות בינלאומיות עגנו כאן כחלק מהסיבוב שלהן בים התיכון, ונמל חיפה עצמו אף היה מועמד ליעד הקרוזים הטוב בעולם לשנת 2023, בזכות העלייה המטאורית שלו שהחלה מיד עם סיום הקורונה.

על פי פאנל המומחים שבחר בנמל חיפה כמועמד, הוא עבר מהפיכה של ממש כיעד קרוזים בשנים 2022-2023 והוא היה אחד מהיעדים הצומחים בעולם בתחום הקרוזים בעידן שאחרי מגיפת הקורונה. בסך הכל השלים נמל חיפה עליה של מאות אחוזים בכמות הנוסעים והתיירים הפוקדים את הנמל ביחס לשנים 2018-2019 שלפני הקורונה. מכ-28,000 תיירים שהגיעו באניות ב-2018 עד לכ-200,000 תיירים בשנת 2023.

כיום הכל נראה אחרת. מנו ספנות עצרה כרגע את ההפלגות שלה עד לשנת 2024, אז תחזור ללו"ז המתוכנן הכולל כ-60 הפלגות. חברת NCL הודיעה שהיא מבטלת את כל ההפלגות של החברה מנמל חיפה עד סוף שנת 2024. בנוסף, גם חברת רויאל קריביאן הודיעה שכרגע היא משהה את כל ההפלגות שלה מישראל.

odyssey of the seas (צילום: נמל חיפה)
רק לפני חודשיים נמל חיפה היה אחד הנמלים הצומחים בעולם | צילום: נמל חיפה

ולא רק הן, חברות קרוז נוספות הוציאו את ישראל מהסיבוב שהן עושות באזור הים התיכון וחלקן אף הודיעו שלא יחזרו להפליג גם במדינות השכנות, כמו מצרים וירדן.

בזמן שמרבית חברות התעופה הזרות ביטלו את הטיסות שלהן אל ומישראל, וצפוי שיחזרו לפעול ברגע שהמצב הביטחוני יתייצב, חברות הקרוזים הבינלאומיות כבר נערכו לביטול ההפלגות לטווח ארוך וסביר שהענף יתאושש רק בשנת 2025.