"קווי התעופה לארה"ב הם מהחשובים שיש למדינה ולחברת אל על בפרט, ומאפשרים העברת סחורות, אנשי עסקים וחיבור לקהילה היהודית הגדולה ביותר בעולם מחוץ לישראל", אומר יניב לניס, מייסד טיסות סודיות, על החשיבות הגדולה בקו הטיסה בין ישראל לתפוח הגדול.

כך, גם בזמן שנתב"ג סגור כמעט לגמרי, בימים האחרונים במשרד התחבורה הישראלי הצליחו לעצבן חברות התעופה האמריקאיות, זאת בגלל שניתן לאל על אישור להפעיל טיסות חילוץ, בזמן שחברות התעופה מארה"ב, כמו דלתא ויונייטד, לא קיבלו את אותו האישור.

נכון לעכשיו, לאל על עדיין מתוכננות מספר טיסות חילוץ, שקיבלו אישור מיוחד ממשרד התחבורה, בהן יטוסו ישראלים לארה"ב, ובחזור יטוסו ישראלים בחזרה הביתה. הטיסות המתוכננות ימריאו מהארץ מחר (ב') וביום חמישי ומניו יורק ימריאו מחר (ב'), ביום רביעי ובצאת השבת. המחיר לכיוון במחלקת התיירים הינו 600 דולר כולל מיסים ומזוודה. במקביל אף חברה נוספת לא קיבלה כאמור אישור לבצע טיסות דומות.

בעקבות כך, בימים האחרונים העבירו האמריקנים אולטימטום לפיו - אם ישראל לא תמצא דרך למטוסים אמריקנים להשתתף בטיסות החילוץ של אזרחים שנמצאים בארצות הברית עד לשבוע הבא, הם יאסרו על נחיתת מטוסים ישראלים בארה"ב. בעקבות האיום, יקיימו היום במשרד התחבורה דיון חירום.

"מדובר בקריאת השכמה מבורכת מצד משרד התחבורה האמריקאי שמאיר ישירות על ההתנהלות הבעייתית של משרד התחבורה הישראלי שמצד אחד מאשר לאלפי ישראלים לחזור ארצה דרך ועדות החריגים, אך בפועל מאשר טיסות בודדות לפרנקפורט וניו יורק", אומר יניב לניס.

יניב טוען ש"על משרד התחבורה לעודד תחרות הוגנת גם בעת הזו ולאפשר לכלל חברות התעופה לבצע טיסות נוסעים לארץ. טוב תעשה המדינה אם תסייע לחברות התעופה הישראליות בדיוק כפי שעשו ממשלות רבות בעולם כולל ממשלת ארה"ב. . אני מקווה מאד שהשרה מירי רגב, שכל כך התגאתה בפתיחת נתב"ג בקיץ, תקבל את ההחלטה הנכונה ותאפשר חידוש הקשר האווירי שלנו עם מדינות העולם בכפוף לבדיקת קורונה או בידוד."

בנוסף, מדינות נוספות כועסות על חוסר השיוויון שנוצר בטיסות לארץ בזמן זה. כך למשל ,כאשר ניתן אישור לטוס למדינות כמו גרמניה, בטיסות חילוץ לפרנקפורט, ואף בבריטניה הביעו אי שביעות רצון מהמהלך. האם הלחץ הבינלאומי יאפשר לפתוח את השמיים מוקדם מהמתוכנן? תשובות יתקבלו בזמן הקרוב.