השבוע (א') אושרה בממשלה החלטה לפתח ולמתג את הנגב כמוצר תיירות בינלאומי כחלק מתכנית שנקראת "המוצר הדרומי". ד"ר שחר שילה - ראש החוג ללימודי תיירות במכללת אשקלון ומנהל תיירות הר הנגב, שהיה שותף לגיבוש התכנית, אמר בעקבות ההחלטה ש"במהלך בן כמה שנים, צפוי הנגב לעלות על מפת היעדים הבינלאומיים, אליהם מגיעים תיירים אירופאים כל השנה. זוהי החלטה שתחולל שינוי עצום במרחב ותביא למינוף משמעותי של הנגב, הן מהבחינה הכלכלית, ואני צופה שההשפעות שלה יהיו ארוכות טווח וישפיעו גם על ההתיישבות והזדמנויות התעסוקה בנגב ולא רק על עסקי התיירות הקיימים".

בשיחה עם mako מציין ד"ר שילה שתחילת התהליך היה כבר בשנת 2017: "לפני כחמש שנים פנו אליי ממשרד התיירות וזכיתי להיות חבר בצוות שהחל לגבש תכנית בשם 'המוצר הדרומי'. ההכרזה על היציאה לדרך היתה במסיבת עיתונאים ביריד התיירות ITB בברלין. מאז ועד היום צוותי מחקר ועבודה החלו לבנות אג'נדה סדורה ודיאגנוסטיקה של האזור. מיפינו את כל האטרקציות שקיימות בשטח, מעל 1,000, והבנו מה כבר מוכן לשיווק ומה דרוש שיפור. מטרת התכנית הגדולה היתה לארוז את כל האזור בקונספט אחיד במטרה לשווק אותו לתיירים מחו"ל."  

אז מה בעצם הבשורה כרגע בהחלטת הממשלה?
"נפלה החלטת ממשלה שמסמיכה את משרד התיירות לצאת לדרך עם התוכנית שייצרנו במשך חמש שנים. כרגע יש לשר התיירות 120 יום לבוא עם תכנית כספית מסודרת כדי להוציא אותה לדרך."


ד"ר שילה מציין שכחלק מהתכנית, הנגב חולק לשישה תתי אזורים שלכל אחד די.אן.איי משלו. למשל, הר הנגב זכה לשם ארץ המכתשים ודרכי הבשמים; הערבה היא "ארץ הערבה"; באר שבע הוגדרה כ"בירת המדבר האותנטי"; הנגב המערבי מותג כאזור תיירות חקלאית וכו

באר שבע (צילום: makarenko7, shutterstock)
"בירת המדבר האותנטי". באר שבע | צילום: makarenko7, shutterstock
 

למעשה, משרד התיירות הסתכל על אזורים כמו פרובנס בצרפת, טוסקנה באיטליה, הרי הדולומיטים באיטליה, הפירינאים או קפדוקיה בטורקיה. על פי ד"ר שילה, כל אחד מהאזורים הללו הפך למה שהוא היום לאחר הליך שיווק תיירותי. "גם הם עשו בעבר את התהליך שאנחנו עושים עכשיו", הוא אומר. "המטרה היא שבעתיד גם הנגב יישב באותה הצורה בראש של תיירים מחו"ל. במשרד התיירות למדו בעיקר מאזור הדולומיטים על המהלך שהם עשו ונסעו לשם כדי לחקור". 

ומה הייחודיות שהנגב מביא איתו?
"בנגב יש יתרון מדברי על פני מדבריות אחרות בעולם. אצלנו יש חקלאות מדברית ייחודית, מורשת לכל הדתות, נושא היין כאן הוא יתרון דרמטי כי יין מדברי זו תופעה נדירה. גם נושא האסטרונומיה ייחודי - הערבה הוא אחד מהמקומות הטובים בעולם לראות בהם כוכבים. גילינו גם שזה המדבר הכי מסומן בעולם מבחינת טיולים ושבילים. בנוסף, המדבר שלנו גם מאוד קטן וקומפקטי - בניגוד למדבריות אחרות ומפורסמות בעולם, כאן המרחקים מאוד קצרים. המרחק בין ניתוק מהעולם בלי קליטה ובין אירוח במלון הכי מפואר שיש כמו סיקס סנסס, הוא מאוד קטן."

ואתה באמת מאמין שהנגב יהיה מקום שידברו עליו בעולם?
"אני אהיה מאוד זהיר בתשובה שלי. נכון להיום הנגב לא מותאם לתיירות, אנחנו כרגע רק בתחילתו של המסע, אבל כבר עכשיו יש לנו כבר כמה מוצרים בשלים, כמו מסעות נודדים במדבר, מצפה רמון ועוד. לזה נוסיף עוד: נדאג שאוטובוסים יגיעו לנקודות טיול, שילוט באנגלית, סימון שבילים וכו. יש לנו עוד המון דברים לטפל בהם עד שהמוצר יהיה מושלם. 

קפדוקיה (צילום: Shutterstock - Olena Tur)
בערבה רוצים להיות כמו בקפדוקיה | צילום: Shutterstock - Olena Tur

"הפיתוח הוא תהליך מתמשך, אך סוף סוף הממשלה מכירה במאמץ שעשינו בחמש השנים האחרונות כדי לקדם את הנגב, אזור שלא היה מוכר בעולם בכלל. בזמן שאת פארק תמנע, ים המלח ומקומות של צליינים ליד הכנרת תיירים מחו"ל מכירים, הנגב תמיד היה מאחור."

ולכמה תיירים מכוונים בעתיד?
"בגדול, משרד התיירות רוצה לראות בנגב אזור תיירות שמארח כמיליון וחצי תיירים בשנה. כרגע אין לזה תאריך יעד, אבל יש תאריך התחלה וזה כבר מעולה."