הזמנתם כרטיס טיסה מאל על, ישראייר או ארקיע לינואר? ייתכן שהטיסה תבוטל. החשש לגבי ביטולן של מאות טיסות של חברות התעופה הישראליות מ-1 בינואר 2019 עדיין לא הוסר וכרגע לא ברור אם הן יצאו כסדרן.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש

הסיבה למשבר היא הודעת משרד החוץ לאגף הביטחון של אל על כי החל ב-2019 יפסיק המשרד את העסקתם של כ-1,200 עמ"י (עובדים מקומיים ישראלים), המשמשים עובדי אבטחת הטיסות בשדות התעופה ברחבי העולם, שבהם פועלות חברות התעופה הישראליות.

עמ"י תעופה הם ישראלים המתגוררים בחו"ל ומועסקים בשגרירויות ישראל. הם עובדים בחו"ל מכוח אשרה שמשרד החוץ מעניק. אגף הביטחון של אל על הוא זה שמסמיך ומכשיר את העובדים, אך חוזה ההעסקה שלהם הוא מול משרד החוץ והמאבטחים פועלים לפי הנחיות והגדרות של השב"כ.


לפני חודש התריע יובל רותם, מנכ"ל משרד החוץ, במכתב לאיתן בן דוד, המשנה לראש המל"ל, כי תקציב משרד החוץ ל-2019 קוצץ באופן משמעותי, המחייב את המשרד להתכנס לפעילות הליבה הבסיסית שלו. "במסגרת זאת, וכפי שהתרעתי באופן רציף ועקבי, משרד החוץ אינו יכול ואין זה מתפקידו להעסיק עובדי עמ"י תעופה. הדבר אף מביא לחשיפה במישור המדיני, המשפטי והניהולי, ומנוגד למקובל ביחסים הדיפלומטיים. אני מבקש להתריע בפניך כי לאור העובדה שנותרו 60 יום בלבד עד לפקיעת הסיכום, שלפיו המשרד יעסיק את עובדי התעופה עד סוף 2018, יש להיערך באופן מיידי להעסקת עובדים ישראליים שלא באמצעות משרד החוץ החל בינואר 2019".

עוד הזהיר רותם במכתבו כי "במהלך השבועות הקרובים המשרד יהיה מחויב לפתוח הליכי סיום העסקתם של עובדי עמ"י תעופה בכפוף לשימוע וזאת בהתאם לחוק".

"מערך האבטחה לא יעבוד ללא העובדים"

לאחר שכאמור הדברים לא נפתרו, כתב שלשום (ב') אלי דפס, יו"ר דירקטריון חברת התעופה אל על, לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי "בימים האחרונים הובא לידיעתנו כי בכוונת משרד החוץ לערוך שימוע לפני פיטורים לכלל עובדי עמ"י תעופה, כך שהעסקתם תופסק החל ב-1 בינואר. מהלך שכזה, אם ייושם בעיתוי קריטי זה, יגרום לתוצאה הבלתי נמנעת של עצירת כלל הטיסות של חברות התעופה הישראליות. אחזור ואזכיר כי עובדי עמ"י תעופה הם מרבית עובדי מערך אבטחת התעופה הישראלית, וללא עובדים אלה לא יכול המערך להתקיים".

עוד כותב דפס כי "משרד החוץ מעכב לצערנו במשך תקופה ארוכה את הוצאתם של יותר מ-80 מבוגרי קורסי המערך, שתוכננו להיקלט במדינות השונות ולהשתלב במערך אבטחת התעופה. כתוצאה מכך, בוגרי קורס הממתינים ליציאתם לחו"ל, החלו לעזוב את המערך, ואלה שנותרו בארץ בהמתנה – איבדו כשירותם .עיכובים אלה מסבים למדינה נזק כספי רב".

אלי דפס (צילום: איל טואג, TheMarker)
יו"ר דירקטריון חברת התעופה אל על. אלי דפס | צילום: איל טואג, TheMarker

דפס ממשיך וכותב: "אנו מצרים על המשבר בין משרדי הממשלה השונים שאליו נקלעו חברות התעופה כבנות ערובה המשלמות מחיר לא להן. לצערי הרב, מתנהל על גבינו מאבק בין-ממשלתי, אך יותר מכך משבר זה מאיים למנוע כליל מאזרחי ישראל לטוס בטיסות ישראליות. קל וחומר, כאשר טיסות רבות כבר הוזמנו בהתבסס על אישור הגורמים הממשלתיים לפרסום לוח טיסות החורף של החברות הישראליות .התנגדות משרד החוץ להתיר העסקתם של עובדי עמ"י תעופה גורמת כבר כיום לנזקים למערך אבטחת התעופה.

"דווקא בתקופת תחרות עזה אל מול חברות התעופה הזרות תחת מדיניות 'השמים הפתוחים,'חברות התעופה הישראליות סובלות מנחיתות, שנגרמת לצערי על ידי המדינה. אני מצפה כי בעת קריטית זו יגויסו כלל האמצעים הדרושים והגורמים המעורבים במשימה הלאומית של אבטחת התעופה הישראלית על מנת לפתור את המשבר וזאת בהקדם האפשרי".

נציין כי במארס השנה כבר נפתר משבר דומה, כאשר אגף הבטחון של אל על הודיע כי לא יוכל לבצע את כלל הטיסות שחברות התעופה הישראליות מתכננות לקיץ 2018 כתוצאה ממחסור ב-250 תקנים של מאבטחים. בזמנו הגיעו הצדדים להסכם לפיו מכסת המאבטחים שיעמדו לרשות האגף לבטחון של אל על יעלה מ-950 ל-1,200 מאבטחים, אך כבר באותו מועד נקבע כי הסכם זה יהיה תקף ל-2018 בלבד. בנוסף הוחלט כי אל על תקצה שני עורכי דין מטעמה שיספקו את השירותים המשפטיים שידרשו לטיפול בעובדי האבטחה בחו"ל, שנחשבים עובדים מקומיים ישראלים, כולל תביעות משפטיות, פיטורים, שימוע ועוד.

הכתבה פורסמה במקור ב-TheMarker

כתבו נוספות שעשויות לעניין אותך:

מותר לקנות סלון ב-20 אלף שקל במזומן?

כך תשכנעו את הבוס להעלות לכם את המשכורת

ממשרד החוץ נמסר: "בימים אלה המל"ל מקיים סדרה של פגישות מול משרדי הממשלה השונים וביטחון אל על על מנת להסדיר את סוגיית עובדי התעופה והעסקתם. משרד החוץ שותף לתהליך כדי למצוא פתרון שיאפשר את ההתמודדות עם הבעיה".

ממשרד רה"מ נמסר כי "הנושא מוכר וממשיך להיות מטופל בין משרדי החוץ והאוצר, המל״ל ומשרד ראש הממשלה במטרה להגיע לפיתרון בהקדם האפשרי לטובת כלל הצדדים. הנהלת חברת אל על מעודכנת במגעים באופן שוטף".